Asiakastietojärjestelmien vaikutukset sosiaalityöntekijöiden työhön
Tutkimuksen tehtävänä on kartoittaa, millaisia käsityksiä sosiaalityöntekijöillä on asiakastietojärjestelmien vaikutuksista sosiaalityöhön. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä asiakastietojärjestelmien roolista sosiaalityössä. Tutkimuksen teoriaperusta on pragmatismissa, toimijaverkkoteoriassa sekä aiemmissa asiakastietojärjestelmiä koskeneissa suomalaisissa ja kansainvälisissä tutkimuksissa.
Tutkimuksen kyselyaineisto on kerätty kyselylomakkeella helmikuussa 2023 ja vastaajat (N=103) ovat sosiaalihuollossa sosiaalityöntekijöinä työskenteleviä. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysilla. Tulokset osoittavat sosiaalityöntekijöiden olevan tyytymättömiä käyttämiinsä asiakastietojärjestelmiin ja tiedostavan laajasti järjestelmän vaikutuksia työhönsä. Järjestelmien koetaan hidastavan ja hankaloittavan työtä, vievän aikaa asiakkailta ja tuottavan epäluotettavaa tilastotietoa. Sosiaalityöntekijöiden näkemykset järjestelmien roolista ovat kahtalaisia. Toiset kokevat niiden tasalaatuistavan työtä ja tuottavan tietoa sosiaalihuollon kehittämiseksi, toiset kokevat järjestelmien heikentävän palvelujen laatua ja siksi haluaisivat pienentää järjestelmien roolia.
Asiakastietojärjestelmien hankaliksi koettujen ominaisuuksien seurauksena sosiaalityöntekijät viivyttelevät ja välttelevät työtehtäviään. Näiden seurauksena asiakkaiden oikeudet, yhdenvertaisuus ja asiakasturvallisuus voivat vaarantua. Tulosten perusteella voidaan todeta, että asiakastietojärjestelmiä tulisi kehittää ottaen huomioon sosiaalihuollon kokonaisuus verkottuneena ilmiönä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalialan ammattilaiset halukkaita osallistumaan asiakastietojärjestelmien kehittämiseen : osallistumistavoissa kehitettävää
Martikainen, Susanna; Salovaara, Susi; Ylönen, Katri; Tynkkynen, Elina; Kaipio, Johanna; Lääveri, Tinja (Sosiaali- ja terveyshuollon tietojenkäsittely-yhdistys, 2020)Tietojärjestelmien kehittämistyön lähtökohtana tulee olla vahva ymmärrys käyttäjien tarpeista, tehtävistä sekä toimintaympäristöstä. Lisäksi suunnitteluratkaisuja tulee arvioida käyttäjien kanssa kehittämisprosessin aikana ... -
Sosiaalityö ja asiakastietojärjestelmien vaikutukset työhyvinvointiin
Alho, Sirkka; Hollo, Aino (Sosiaalityön tutkimuksen seura, 2023) -
Sosiaalityöntekijöiden työhön sitoutuminen ilmiönä suomalaisessa lastensuojelussa
Airio, Johanna (2022)Kandidaatintutkielmani käsittelee sosiaalityöntekijöiden työhön sitoutumista suomalaisessa lastensuojelussa käsitteiden ”pysyvyys” ja ”vaihtuvuus” avulla. Tutkielmani tarkoitus on kerätä aikaisemmista tutkimuksista tekijöitä, ... -
Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työhön motivoivat tekijät ja työhyvinvointi
Pekkala, Elisa (2019)Lastensuojelun sosiaalityöntekijän työ on vastuullista viranomaistyötä julkisella sektorilla. Työ voi olla rankkaa, mutta työssä itsessään voi myös olla elementtejä, jotka motivoivat työskentelemään lastensuojelussa. ... -
Miksi lähteä ja miksi jäädä? : lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden vaihtuvuus, syyt työpaikan vaihtamiseen ja työhön sitoutumista edistävät tekijät työssä
Koivu, Veera (2019)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää syitä miksi lastensuojelun sosiaalityöntekijät vaihtavat työpaikkaa ja toisaalta, mitkä voisivat olla sellaisia tekijöitä, jotka voisivat edistää heidän sitoutumistaan nykyiseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.