Asiakastietojärjestelmien vaikutukset sosiaalityöntekijöiden työhön
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tehtävänä on kartoittaa, millaisia käsityksiä sosiaalityöntekijöillä on asiakastietojärjestelmien vaikutuksista sosiaalityöhön. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä asiakastietojärjestelmien roolista sosiaalityössä. Tutkimuksen teoriaperusta on pragmatismissa, toimijaverkkoteoriassa sekä aiemmissa asiakastietojärjestelmiä koskeneissa suomalaisissa ja kansainvälisissä tutkimuksissa.
Tutkimuksen kyselyaineisto on kerätty kyselylomakkeella helmikuussa 2023 ja vastaajat (N=103) ovat sosiaalihuollossa sosiaalityöntekijöinä työskenteleviä. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysilla. Tulokset osoittavat sosiaalityöntekijöiden olevan tyytymättömiä käyttämiinsä asiakastietojärjestelmiin ja tiedostavan laajasti järjestelmän vaikutuksia työhönsä. Järjestelmien koetaan hidastavan ja hankaloittavan työtä, vievän aikaa asiakkailta ja tuottavan epäluotettavaa tilastotietoa. Sosiaalityöntekijöiden näkemykset järjestelmien roolista ovat kahtalaisia. Toiset kokevat niiden tasalaatuistavan työtä ja tuottavan tietoa sosiaalihuollon kehittämiseksi, toiset kokevat järjestelmien heikentävän palvelujen laatua ja siksi haluaisivat pienentää järjestelmien roolia.
Asiakastietojärjestelmien hankaliksi koettujen ominaisuuksien seurauksena sosiaalityöntekijät viivyttelevät ja välttelevät työtehtäviään. Näiden seurauksena asiakkaiden oikeudet, yhdenvertaisuus ja asiakasturvallisuus voivat vaarantua. Tulosten perusteella voidaan todeta, että asiakastietojärjestelmiä tulisi kehittää ottaen huomioon sosiaalihuollon kokonaisuus verkottuneena ilmiönä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25573]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalityöntekijöiden työhön sitoutuminen ilmiönä suomalaisessa lastensuojelussa
Airio, Johanna (2022)Kandidaatintutkielmani käsittelee sosiaalityöntekijöiden työhön sitoutumista suomalaisessa lastensuojelussa käsitteiden ”pysyvyys” ja ”vaihtuvuus” avulla. Tutkielmani tarkoitus on kerätä aikaisemmista tutkimuksista tekijöitä, ... -
Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työhön motivoivat tekijät ja työhyvinvointi
Pekkala, Elisa (2019)Lastensuojelun sosiaalityöntekijän työ on vastuullista viranomaistyötä julkisella sektorilla. Työ voi olla rankkaa, mutta työssä itsessään voi myös olla elementtejä, jotka motivoivat työskentelemään lastensuojelussa. ... -
Miksi lähteä ja miksi jäädä? : lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden vaihtuvuus, syyt työpaikan vaihtamiseen ja työhön sitoutumista edistävät tekijät työssä
Koivu, Veera (2019)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää syitä miksi lastensuojelun sosiaalityöntekijät vaihtavat työpaikkaa ja toisaalta, mitkä voisivat olla sellaisia tekijöitä, jotka voisivat edistää heidän sitoutumistaan nykyiseen ... -
Lastensuojelun systeemisen toimintamallin vaikutukset sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointiin
Kaasinen, Hanna (2021)Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on tarkastella lastensuojelun systeemisen toimintamallin ja työhyvinvoinnin välistä yhteyttä. Suomalaisen lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työhyvinvoinnin kysymykset ovat ... -
Hyvä asiakassuhde sosiaalihuollon työikäisten palveluissa : sosiaalityöntekijöiden kokemuksia hyvästä asiakassuhteesta
Nieminen, Pirjo (2017)Tutkimuksen tehtävä on selvittää sosiaalihuollon työikäisten palveluissa työskentelevien sosiaalityöntekijöiden kokemuksia hyvästä asiakassuhteesta. Sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välille muodostuu asiakassuhde ja ...