Asiakastietojärjestelmien vaikutukset sosiaalityöntekijöiden työhön

Abstract
Tutkimuksen tehtävänä on kartoittaa, millaisia käsityksiä sosiaalityöntekijöillä on asiakastietojärjestelmien vaikutuksista sosiaalityöhön. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä asiakastietojärjestelmien roolista sosiaalityössä. Tutkimuksen teoriaperusta on pragmatismissa, toimijaverkkoteoriassa sekä aiemmissa asiakastietojärjestelmiä koskeneissa suomalaisissa ja kansainvälisissä tutkimuksissa. Tutkimuksen kyselyaineisto on kerätty kyselylomakkeella helmikuussa 2023 ja vastaajat (N=103) ovat sosiaalihuollossa sosiaalityöntekijöinä työskenteleviä. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysilla. Tulokset osoittavat sosiaalityöntekijöiden olevan tyytymättömiä käyttämiinsä asiakastietojärjestelmiin ja tiedostavan laajasti järjestelmän vaikutuksia työhönsä. Järjestelmien koetaan hidastavan ja hankaloittavan työtä, vievän aikaa asiakkailta ja tuottavan epäluotettavaa tilastotietoa. Sosiaalityöntekijöiden näkemykset järjestelmien roolista ovat kahtalaisia. Toiset kokevat niiden tasalaatuistavan työtä ja tuottavan tietoa sosiaalihuollon kehittämiseksi, toiset kokevat järjestelmien heikentävän palvelujen laatua ja siksi haluaisivat pienentää järjestelmien roolia. Asiakastietojärjestelmien hankaliksi koettujen ominaisuuksien seurauksena sosiaalityöntekijät viivyttelevät ja välttelevät työtehtäviään. Näiden seurauksena asiakkaiden oikeudet, yhdenvertaisuus ja asiakasturvallisuus voivat vaarantua. Tulosten perusteella voidaan todeta, että asiakastietojärjestelmiä tulisi kehittää ottaen huomioon sosiaalihuollon kokonaisuus verkottuneena ilmiönä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306093664Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share