University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Asiakastietojärjestelmien vaikutukset sosiaalityöntekijöiden työhön

Thumbnail
View/Open
570.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hollo, Aino
Date
2023
Discipline
SosiaalityöSocial Work
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tehtävänä on kartoittaa, millaisia käsityksiä sosiaalityöntekijöillä on asiakastietojärjestelmien vaikutuksista sosiaalityöhön. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä asiakastietojärjestelmien roolista sosiaalityössä. Tutkimuksen teoriaperusta on pragmatismissa, toimijaverkkoteoriassa sekä aiemmissa asiakastietojärjestelmiä koskeneissa suomalaisissa ja kansainvälisissä tutkimuksissa. Tutkimuksen kyselyaineisto on kerätty kyselylomakkeella helmikuussa 2023 ja vastaajat (N=103) ovat sosiaalihuollossa sosiaalityöntekijöinä työskenteleviä. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysilla. Tulokset osoittavat sosiaalityöntekijöiden olevan tyytymättömiä käyttämiinsä asiakastietojärjestelmiin ja tiedostavan laajasti järjestelmän vaikutuksia työhönsä. Järjestelmien koetaan hidastavan ja hankaloittavan työtä, vievän aikaa asiakkailta ja tuottavan epäluotettavaa tilastotietoa. Sosiaalityöntekijöiden näkemykset järjestelmien roolista ovat kahtalaisia. Toiset kokevat niiden tasalaatuistavan työtä ja tuottavan tietoa sosiaalihuollon kehittämiseksi, toiset kokevat järjestelmien heikentävän palvelujen laatua ja siksi haluaisivat pienentää järjestelmien roolia. Asiakastietojärjestelmien hankaliksi koettujen ominaisuuksien seurauksena sosiaalityöntekijät viivyttelevät ja välttelevät työtehtäviään. Näiden seurauksena asiakkaiden oikeudet, yhdenvertaisuus ja asiakasturvallisuus voivat vaarantua. Tulosten perusteella voidaan todeta, että asiakastietojärjestelmiä tulisi kehittää ottaen huomioon sosiaalihuollon kokonaisuus verkottuneena ilmiönä. ...
Keywords
asiakastietojärjestelmä toimijaverkkoteoria sosiaalihuollon tietojärjestelmät sosiaalityö tietojärjestelmät sosiaalityöntekijät tietotekniikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306093664

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25573]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sosiaalityöntekijöiden työhön sitoutuminen ilmiönä suomalaisessa lastensuojelussa 

    Airio, Johanna (2022)
    Kandidaatintutkielmani käsittelee sosiaalityöntekijöiden työhön sitoutumista suomalaisessa lastensuojelussa käsitteiden ”pysyvyys” ja ”vaihtuvuus” avulla. Tutkielmani tarkoitus on kerätä aikaisemmista tutkimuksista tekijöitä, ...
  • Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työhön motivoivat tekijät ja työhyvinvointi 

    Pekkala, Elisa (2019)
    Lastensuojelun sosiaalityöntekijän työ on vastuullista viranomaistyötä julkisella sektorilla. Työ voi olla rankkaa, mutta työssä itsessään voi myös olla elementtejä, jotka motivoivat työskentelemään lastensuojelussa. ...
  • Miksi lähteä ja miksi jäädä? : lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden vaihtuvuus, syyt työpaikan vaihtamiseen ja työhön sitoutumista edistävät tekijät työssä 

    Koivu, Veera (2019)
    Tutkielman tarkoituksena oli selvittää syitä miksi lastensuojelun sosiaalityöntekijät vaihtavat työpaikkaa ja toisaalta, mitkä voisivat olla sellaisia tekijöitä, jotka voisivat edistää heidän sitoutumistaan nykyiseen ...
  • Lastensuojelun systeemisen toimintamallin vaikutukset sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointiin 

    Kaasinen, Hanna (2021)
    Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on tarkastella lastensuojelun systeemisen toimintamallin ja työhyvinvoinnin välistä yhteyttä. Suomalaisen lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työhyvinvoinnin kysymykset ovat ...
  • Hyvä asiakassuhde sosiaalihuollon työikäisten palveluissa : sosiaalityöntekijöiden kokemuksia hyvästä asiakassuhteesta 

    Nieminen, Pirjo (2017)
    Tutkimuksen tehtävä on selvittää sosiaalihuollon työikäisten palveluissa työskentelevien sosiaalityöntekijöiden kokemuksia hyvästä asiakassuhteesta. Sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välille muodostuu asiakassuhde ja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre