Kielikoulutuksen saavutettavuus eurooppalaisessa perusopetuksessa : pääsyn, mahdollistumisen ja arvon näkökulmia
Kyckling, E., Vaarala, H., Ennser-Kananen, J., Saarinen, T., & Suur-Askola, L.-M. (2019). Kielikoulutuksen saavutettavuus eurooppalaisessa perusopetuksessa : pääsyn, mahdollistumisen ja arvon näkökulmia. Soveltavan kielentutkimuksen keskus. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7817-4
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© 2019 Jyväskylän yliopisto/Soveltavan kielentutkimuksen keskus ja kirjoittajat
In this report, which was commissioned by the Finnish Ministry of Education and Culture (MEC), we examine the accessibility of language education and related equality-enhancing policies at an international level. The report maps the accessibility of language learning in basic (compulsory) education at the level of the European Union as well as in five Nordic or EU member countries that participated in our case study (Sweden, Norway, Denmark, Austria, and Slovenia). The situation in Finland is examined in relation to the other contexts. Our key objective is to promote the accessibility of language education in order to reinforce equal opportunities for learning. Tässä opetus- ja kulttuuriministeriön tilaamassa selvityksessä tarkastellaan kieltenopetuksen saavutettavuutta ja tasa-arvoa edistäviä politiikkatoimia kansainvälisellä tasolla. Selvityksessä kartoitetaan perusopetuksen (compulsory education) kieltenopetuksen saavutettavuutta sekä Euroopan unionin tasolla että viidessä pohjoismaisessa tai Euroopan unioniin kuuluvassa tapaustutkimusmaassa (Ruotsi, Norja, Tanska, Itävalta ja Slovenia). Selvityksessä Suomen tilannetta suhteutetaan muihin konteksteihin. Selvityksen keskeisenä tavoitteena on tukea kieltenopetuksen saavutettavuutta tasa-arvoisten oppimismahdollisuuksien vahvistamiseksi.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskusISBN
978-951-39-7817-4Asiasanat
Alkuperäislähde
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7817-4Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/33541899
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kielikoulutuksen saavutettavuus eurooppalaisessa perusopetuksessa : pääsyn, mahdollistumisen ja arvon näkökulmia
Kyckling, Erja; Vaarala, Heidi; Ennser-Kananen, Johanna; Saarinen, Taina; Suur-Askola, Laura-Maija (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2019) -
Language Reserve. Now! Follow-up on Pyykkö’s Report Multilingualism into a strength (2017) : Summary in English
Vaarala, Heidi; Riuttanen, Sanna; Kyckling, Erja; Karppinen, Susanne (Jyväskylän yliopisto, Soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2021) -
Kielivaranto. Nyt! : monikielisyys vahvuudeksi -selvityksen (2017) seuranta
Vaarala, Heidi; Riuttanen, Sanna; Kyckling, Erja; Karppinen, Susanne (2021) -
Englanti ja muut kielet peruskoulussa : millaisin eväin toiselle asteelle?
Mäntylä, Katja (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2023) -
Kielitietoinen kielikasvatus
Hansell, Katri; Aerila, Juli-Anna; Mård-Miettinen, Karita (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.