Early childhood support -questionnaire
Varhaiskasvatuksen tuki -kyselyaineisto
Viitala, Riitta; Heiskanen, Noora; Neitola, Marita; Syrjämäki, Marja; Viljamaa, Elina. Early childhood support -questionnaire. V. 1.9.2021. University of Jyväskylä. 10.17011/jyx/dataset/93963
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
You can contact the authors regarding access to the data
Tekijänoikeudet
Viitala, Riitta, Heiskanen, Noora and University of Jyväskylä
The support project for early childhood education funded by the Ministry of Education and Culture investigated the realization of the support children receive in Finnish early childhood education. After compiling the previous research data, the material was collected through a nationwide survey of early childhood education organizers and employees. In addition, information was collected through small group discussions and interviews, not only from the aforementioned actors, but also from the children's parents. This research material only contains material compiled with the electronic Webropol survey, which was collected between 21 October and 13 November 2020. Questionnaires were sent to randomly selected municipalities in Finland, to members of the Finnish early childhood education teachers association and to private early childhood education service providers. Data has been anonymized and answers from participants who didn't give consent for further research use have been removed.
The themes of the survey were the conditions for organizing support, multidisciplinary cooperation when implementing support, children who receive the most demanding support in early childhood education, free early childhood education, the work of a special early childhood education teacher, the perceptions of all employee groups about inclusive early childhood education and the organization of support. 750 people working in the field of early childhood education gave consent for their answers to be used for research. Of the respondents, 121 worked in administrative and management positions, 275 as special early childhood education teachers, 147 as early childhood education teachers/social workers, 67 as child or family caregivers, 133 as family daycare nurses and seven as assistants. The research was carried out during the years 2020-2021. The study was carried out by the universities of Jyväskylä, Helsinki, Oulu and Turku.
Questions, variables etc. can be found from the openly available documentation (attached here). Data itself can be requested for research purposes.
...
Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa Varhaiskasvatuksen tuki- hankkeessa selvitettiin lasten saaman tuen toteutumista suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Aiemman tutkimustiedon koostamisen jälkeen aineistoa kerättiin valtakunnallisella kyselyllä varhaiskasvatuksen järjestäjille ja työntekijöille. Lisäksi tietoa kerättiin pienryhmäkeskusteluilla ja haastatteluilla em. toimijoiden lisäksi myös lasten vanhemmilta. Tämä tutkimusaineisto sisältää vain sähköisellä Webropol-kyselyllä kootun aineiston, joka kerättiin 21.10.-13.11.2020 välisenä aikana. Kyselylomakkeet lähetettiin satunnaisotannalla valittuihin Suomen kuntiin, Suomen varhaiskasvatuksen erityisopettajat ry:n jäsenille sekä varhaiskasvatuksen yksityisille palveluntuottajille. Aineisto on anonymisoitu ja siitä on poistettu vastaukset, joissa ei ole annettu lupaa muihin tutkimustarkoituksiin.
Kyselyn teemoja olivat tuen järjestämisen edellytykset, monialainen yhteistyö tukea toteutettaessa, vaativinta tukea saavat lapset varhaiskasvatuksessa, maksuton varhaiskasvatus, varhaiskasvatuksen erityisopettajan työ, kaikkien työntekijäryhmien käsitykset inklusiivisesta varhaiskasvatuksesta ja tuen järjestämisestä. 750 varhaiskasvatusalalla työskentelevää henkilöä antoi suostumuksen vastaustensa tutkimukselliseen hyödyntämiseen. Vastaajista 121 toimi hallinto- ja johtotehtävissä, 275 varhaiskasvatuksen erityisopettajana, 147 varhaiskasvatuksen opettajana/sosionomina, 67 lasten- tai lähihoitajana, 133 perhepäivähoitajana ja seitsemän avustajana. Tutkimus toteutettiin vuosien 2020-2021 aikana. Tutkimuksen toteuttivat Jyväskylän, Helsingin, Oulun ja Turun yliopistot.
Kysymyksistä ja muuttujista saat lisätietoa avoimesti saatavilla olevasta dokumentaatiosta. Itse tutkimusaineiston voi saada erillisestä pyynnöstä käyttöön varhaiskasvatusta käsittelevään tutkimukseen.
...
Julkaisija
University of JyväskyläSisältää aineistoja
- Viitala, Riitta; Heiskanen, Noora; Neitola, Marita; Syrjämäki, Marja; Viljamaa, Elina. Early childhood support -questionnaire forms. University of Jyväskylä. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/93964
Asiasanat
Aineisto tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/ResearchDataset/194664316
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimusdata [284]
Rahoittaja(t)
Opetus- ja kulttuuriministeriö; Ministry of Education and CultureLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Early childhood support -questionnaire forms
Viitala, Riitta; Heiskanen, Noora; Syrjämäki, Marja; Neitola, Marita; Viljamaa, Elina (University of Jyväskylä, 2024)The support project for early childhood education funded by the Ministry of Education and Culture investigated the realization of the support children receive in Finnish early childhood education. After compiling the ... -
Children’s grief and grieving in institutional early childhood education -research project (HY): Observational and interview data collected in the context of flexibly scheduled early childhood education and care
Salonen, Eija (University of Jyväskylä, 2024)The data were collected in 2021-2023 in the "Children's grief and grieving in institutional early childhood education and care" research project of the University of Helsinki (funded by the Research Council of Finland, ... -
The Importance of Evaluating Early Childhood Education Quality to Support the Learning of Young Children
Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Kangas, Jonna; Manning, Matthew; Garvis, Susanne (Springer International Publishing, 2022)High quality early childhood is important for all young children. Some countries have tried to enhance quality with guidelines around structural quality (such as group size or teacher qualifications) or process quality ... -
Finnish and Greek early childhood teachers’ perspectives and practices in supporting children’s autonomy
Koivula, Merja; Gregoriadis, Athanasios; Rautamies, Erja; Grammatikopoulos, Vasilis (Routledge, 2019)Kindergarten teachers from different cultural backgrounds attribute various meanings to children’s autonomy. There seems to be cultural differences in early childhood education curricula with regard to how a child’s autonomy ... -
Ecology of the classroom support program in early childhood education for children with lower income family backgrounds : case Singapore
Layne, Heidi; Jesuvadian, Mercy; Xie, Huichao; Lim, Rita; Bairavee (Routledge, 2024)Children from lower socio-economic status families, at times, experience particular difficulties when entering school. These children may be equipped with different skill sets not recognized at school. Many countries, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.