Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJaaksi, Ari
dc.contributor.authorKontu, Aleksi
dc.date.accessioned2024-03-18T06:47:16Z
dc.date.available2024-03-18T06:47:16Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93957
dc.description.abstractStartup-yrityksiä perustetaan maailmanlaajuisesti päivittäin, mutta monista onnistumista huolimatta yli 90 prosenttia startup-yrityksistä epäonnistuu. Huolimatta merkittävästä startupin tutkimustyöstä, epäonnistumisprosentti on pysynyt ennallaan. Tutkimukset osoittavat, etteivät startupit ratkaise asiakkaiden liiketoimintaongelmia eivätkä kiinnitä riittävästi huomiota oppimiseen tuote- ja markkinayhteensopivuuden validointiprosessissa. Lisäksi monet yrittäjät kohtaavat merkittäviä haasteita rakentaessaan startupista kasvuvalmista yritystä. Tässä tutkielmassa selvitettiin, miten alan parhaat käytännön soveltuvat nykypäivänä asiakasarvotutkimukseen sekä oppimis- ja validointiprosessiin. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin startupin kehittymistä, teknologian hyväksymistä ja innovaatioita startupin erityispiirteiden vuoksi. Tutkielma toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle startupille Aecmaster Oy:lle, jonka ohjelmiston tavoitteena on uudistaa rakennusalan suunnitteluprosessia. Tutkimuksen aikana yrityksen konsepti ja ohjelmisto pohjautuivat perustajäsenten toimialatuntemukseen sekä tutkimustyöhön markkinoilla, joiden pohjalta yritys oli laatinut asiakas- ja tuotehypoteeseja. Tutkimus toteutettiin tuotehypoteesien pohjalta sekamenetelmätutkimuksena, jossa sovellettiin Steve Blankin asiakaskehitysmallia. Kvalitatiivisessa tutkimusosiossa käyttäjien tuotetarpeita tutkittiin teemahaastattelemalla 11 potentiaalista käyttäjää. Tulosten validoimiseksi toisessa osiossa lähetettiin 242 potentiaaliselle käyttäjälle kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa käytettiin viisiportaista Likert-asteikkoa. Tutkimustuloksena esitettiin päivitetyt tuotehypoteesit, jotka viittaavat ratkaisevan käyttäjien kohtalaisia haasteita. Johtopäätökset osoittivat, että asiakaskehitysmalli soveltui viitekehyksenä asiakasarvotutkimukseen, mutta sen käytössä ilmeni haasteita, joihin malli ei tarjonnut ratkaisua. Tutkimuksen toteuttamisessa tulisi huomioida, etteivät käyttäjät välttämättä tiedosta haasteitaan, ja kyselytutkimuksella otanta voi jäädä heikoksi, mikä vaikuttaa tutkimuksen luotettavuuteen. Lisäksi tutkimuksessa tunnistettiin, että asiakasarvotutkimuksessa olisi hyödyllistä pystyä soveltamaan muita näkökulmia, kuten teknologian hyväksymistä. Tutkielma viittaa tarpeeseen kehittää joustavampia ja laajempia malleja, jotka huomioivat asiakasarvotutkimuksen toteuttamisen ja muiden näkökulmien hyödyntämisen. Tutkielman kontribuutiona vahvistettiin validointi- ja oppimisprosessin sekä startupin siirtymävaihetutkimuksen merkitystä.fi
dc.description.abstractStart-ups are established every day globally, but despite many successes, more than 90% of start-ups fail. Despite significant research efforts in the startup domain, the failure rate has remained unchanged. Research shows that start-ups do not solve customers’ real business problems and focus enough on learning in the process of validating product-market fit. In addition, many entrepreneurs face significant challenges in building a start-up into a high-growth business. This thesis investigates how best practices in the field apply to customer value research and the learning and validation process today. In addition, this thesis will closely review the development of the startup, the acceptance of technology, and innovations due to the unique characteristics of the startup The thesis was commissioned to Aecmaster Oy, a Finnish start-up whose software aims to improve the construction design process. During the research, the company's concept and software were based on the founding members' industry knowledge and market research. On this basis, the company had developed customer and product hypotheses. The research was conducted as a mixed-method study based on product hypotheses, applying Steve Blank's customer development model. The qualitative research included thematic interviews with 11 potential users to investigate their product needs. The results were validated in the quantitative phase through a survey sent to 242 potential users using a five-point Likert scale. As a result, updated product hypotheses were presented that indicated to solve customers’ moderate problems. The conclusions indicated that the customer development model was suitable as a framework for customer value research, but challenges arose in its application for which the model did not provide solutions. In the implementation of the study, it should be noted that users may not necessarily be aware of their challenges, and the sampling in survey research may be weak, which affects the reliability of the research. Additionally, the study identified that incorporating other perspectives could be beneficial in customer value research, such as the acceptance of technology. The study suggests the need to develop more flexible and comprehensive models that consider the execution of customer value research and the utilization of other perspectives. The contribution of the thesis confirmed the importance of the validation and learning process and the start-up transition phase study.en
dc.format.extent75
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherasiakasarvo
dc.subject.othervalidointiprosessi
dc.subject.otherasiakaskehitysmalli
dc.titleStartupin kasvun edellytykset
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202403182472
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoinnovaatiot
dc.subject.ysoyrittäjyys
dc.subject.ysotutkimus
dc.subject.ysokasvuyritykset
dc.subject.ysokehittäminen
dc.subject.ysostartup-yritykset
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright