Startupin kasvun edellytykset
Tekijät
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Startup-yrityksiä perustetaan maailmanlaajuisesti päivittäin, mutta monista onnistumista huolimatta yli 90 prosenttia startup-yrityksistä epäonnistuu. Huolimatta merkittävästä startupin tutkimustyöstä, epäonnistumisprosentti on pysynyt ennallaan. Tutkimukset osoittavat, etteivät startupit ratkaise asiakkaiden liiketoimintaongelmia eivätkä kiinnitä riittävästi huomiota oppimiseen tuote- ja markkinayhteensopivuuden validointiprosessissa. Lisäksi monet yrittäjät kohtaavat merkittäviä haasteita rakentaessaan startupista kasvuvalmista yritystä. Tässä tutkielmassa selvitettiin, miten alan parhaat käytännön soveltuvat nykypäivänä asiakasarvotutkimukseen sekä oppimis- ja validointiprosessiin. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin startupin kehittymistä, teknologian hyväksymistä ja innovaatioita startupin erityispiirteiden vuoksi. Tutkielma toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle startupille Aecmaster Oy:lle, jonka ohjelmiston tavoitteena on uudistaa rakennusalan suunnitteluprosessia. Tutkimuksen aikana yrityksen konsepti ja ohjelmisto pohjautuivat perustajäsenten toimialatuntemukseen sekä tutkimustyöhön markkinoilla, joiden pohjalta yritys oli laatinut asiakas- ja tuotehypoteeseja. Tutkimus toteutettiin tuotehypoteesien pohjalta sekamenetelmätutkimuksena, jossa sovellettiin Steve Blankin asiakaskehitysmallia. Kvalitatiivisessa tutkimusosiossa käyttäjien tuotetarpeita tutkittiin teemahaastattelemalla 11 potentiaalista käyttäjää. Tulosten validoimiseksi toisessa osiossa lähetettiin 242 potentiaaliselle käyttäjälle kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa käytettiin viisiportaista Likert-asteikkoa. Tutkimustuloksena esitettiin päivitetyt tuotehypoteesit, jotka viittaavat ratkaisevan käyttäjien kohtalaisia haasteita. Johtopäätökset osoittivat, että asiakaskehitysmalli soveltui viitekehyksenä asiakasarvotutkimukseen, mutta sen käytössä ilmeni haasteita, joihin malli ei tarjonnut ratkaisua. Tutkimuksen toteuttamisessa tulisi huomioida, etteivät käyttäjät välttämättä tiedosta haasteitaan, ja kyselytutkimuksella otanta voi jäädä heikoksi, mikä vaikuttaa tutkimuksen luotettavuuteen. Lisäksi tutkimuksessa tunnistettiin, että asiakasarvotutkimuksessa olisi hyödyllistä pystyä soveltamaan muita näkökulmia, kuten teknologian hyväksymistä. Tutkielma viittaa tarpeeseen kehittää joustavampia ja laajempia malleja, jotka huomioivat asiakasarvotutkimuksen toteuttamisen ja muiden näkökulmien hyödyntämisen. Tutkielman kontribuutiona vahvistettiin validointi- ja oppimisprosessin sekä startupin siirtymävaihetutkimuksen merkitystä.
...
Start-ups are established every day globally, but despite many successes, more than 90% of start-ups fail. Despite significant research efforts in the startup domain, the failure rate has remained unchanged. Research shows that start-ups do not solve customers’ real business problems and focus enough on learning in the process of validating product-market fit. In addition, many entrepreneurs face significant challenges in building a start-up into a high-growth business. This thesis investigates how best practices in the field apply to customer value research and the learning and validation process today. In addition, this thesis will closely review the development of the startup, the acceptance of technology, and innovations due to the unique characteristics of the startup The thesis was commissioned to Aecmaster Oy, a Finnish start-up whose software aims to improve the construction design process. During the research, the company's concept and software were based on the founding members' industry knowledge and market research. On this basis, the company had developed customer and product hypotheses. The research was conducted as a mixed-method study based on product hypotheses, applying Steve Blank's customer development model. The qualitative research included thematic interviews with 11 potential users to investigate their product needs. The results were validated in the quantitative phase through a survey sent to 242 potential users using a five-point Likert scale. As a result, updated product hypotheses were presented that indicated to solve customers’ moderate problems. The conclusions indicated that the customer development model was suitable as a framework for customer value research, but challenges arose in its application for which the model did not provide solutions. In the implementation of the study, it should be noted that users may not necessarily be aware of their challenges, and the sampling in survey research may be weak, which affects the reliability of the research. Additionally, the study identified that incorporating other perspectives could be beneficial in customer value research, such as the acceptance of technology. The study suggests the need to develop more flexible and comprehensive models that consider the execution of customer value research and the utilization of other perspectives. The contribution of the thesis confirmed the importance of the validation and learning process and the start-up transition phase study.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Startup-ohjelmistoyrityksen kilpailuetu
Kontu, Aleksi (2022)Ohjelmistoalan startup-yrityksiä perustetaan maailmanlaajuisesti joka päivä. Menestystarinoista huolimatta valtaosa epäonnistuu kahden vuoden kuluessa perustamisestaan, jopa ennen kuin ne saavuttavat kaupallisen potentiaalinsa. ... -
Päätöksenteko alkuvaiheen startup-yrityksessä : etnografinen tutkimus
Ventilä, Eveliina (2019)Tämän Pro Gradu-tutkielman tarkoituksena on selvittää: minkälaisia päätöksiä alkuvaiheen startup-yritys joutuu tekemään? Startup-yritykset ovat tärkeä osa yhteiskunnan kehittymisen kannalta, koska ne tarjoavat ja etsivät ... -
Impact of COVID-19 on BMI at EdTech startups
Ulanova, Yana (2021)COVID-19 occurred at the end of 2019 and forced the world to change daily routines. Schools and offices were closed and needed to move to online mode, and parents stayed at home with children. Meanwhile, teachers faced ... -
Understanding and measuring social entrepreneurship
Kannampuzha, Merie Joseph (University of Jyväskylä, 2017)This thesis aims to understand the phenomenon of social entrepreneurship and measure its component dimensions. In particular, the thesis addresses two research gaps in the social entrepreneurship research. The first gap ... -
Examining Competing Entrepreneurial Concerns in a Social Question and Answer (SQA) Platform
Nurhas, Irawan; Pirkkalainen, Henri; Geisler, Stefan; Pawlowski, Jan (SCITEPRESS - Science and Technology Publications, 2021)This study aims to determine the competing concerns of people interested in startup development and entrepreneurship by using topic modeling and sentiment analysis on a social question-and-answer (SQA) website. Understanding ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.