University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Startup-ohjelmistoyrityksen kilpailuetu

Thumbnail
View/Open
549.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kontu, Aleksi
Date
2022
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Ohjelmistoalan startup-yrityksiä perustetaan maailmanlaajuisesti joka päivä. Menestystarinoista huolimatta valtaosa epäonnistuu kahden vuoden kuluessa perustamisestaan, jopa ennen kuin ne saavuttavat kaupallisen potentiaalinsa. Tutkimus osoittaa, että useimmat ohjelmistoalan startup-yritykset kehittävät tuotteita ymmärtämättä asiakkaiden ongelmia ja niiden yksi suurimmista haasteista on tuottaa oikeanlaista asiakasarvoa. Kyseinen haaste aiheuttaa startupin kilpailuedun puuttumisen markkinoilla eikä pelkkä innovatiivinen tuote tai palvelu riitä kestävään kilpailuetuun, sillä kilpailijat pystyvät reagoimaan nopeasti tarjontaan. Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan ohjelmistoalan startup-yrityksen kilpailuetua. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, johon kootaan tietoa ohjelmistoalan startup-yrityksestä, kilpailuedusta ja termien välisestä suhteesta. Tutkielman tavoitteena on tarjota tietoa ohjelmistoalan startup-yrityksen keinoista tavoitella ja saavuttaa kilpailuetua yrityksen käynnistämisvaiheessa. Analyysin tuloksena kirjallisuuskatsaus tarjoaa perustan mallille, jonka pohjalta voitaisiin jatkotutkimusten avulla kehittää yhdenlainen näkemys ohjelmistoalan startupin kilpailuedun viitekehyksestä. Malli koostuu kahdesta osa-alueesta: sisäisistä ja ulkoisista tekijöistä. Sisäisiä tekijöitä ovat resurssit ja kyvykkyydet, joiden avulla startup pyrkii tuomaan markkinoille uuden teknologisen tuotteen tai palvelun, joka luo ylivoimaista arvoa asiakkaille. Ulkoiset tekijät ovat startupin kilpailuympäristö ja markkinat, joille startup siirtyy lopullisesti ylivoimaisen asiakasarvon löydyttyä. Olemassa olevilla markkinoilla startupin kilpailustrategia voi perustua alhaisempaan hintaan, markkinaraon löytämiseen, parempiin tuoteominaisuuksiin, parempaan palveluun tai näiden yhdistelmiin. Lisäksi startup voi kilpailla uusilla markkinoilla. Kilpailuetu edellyttää jokaisessa kilpailustrategiassa tarjonnan ja markkinan välistä yhteensopivuutta, joka määrittelee lopulta startupin aseman markkinoilla. Tästä syystä kilpailuedun kehittäminen alkaa sisäisistä tekijöistä. Nämä muodostavat myös startupin kestävän kilpailuedun, joka koostuu käynnistämisvaiheessa perustajatiimin inhimillisestä pääomasta, koska sitä on vaikea jäljitellä. Tulokset osoittavat kuitenkin, että kestävä kilpailuetu ulottuu mallin ulkopuolelle, sillä se edellyttää jatkuvaa oppimista sekä kehitystyötä. Säilyttääkseen kestävän kilpailuedun startupin olisi kyettävä tunnistamaan ja muokkaamaan resurssipohjaansa mahdollisimman tehokkaasti. ...
 
Software start-ups are created every day around the world. Despite these success stories, the vast majority fail within two years of their creation, even before they reach their commercial potential. Research shows that most software start-ups develop products without understanding their customers' problems and one of their biggest challenges is delivering the right customer value. This challenge results in a lack of competitive advantage in the market and an innovative product or service alone is not enough to create a sustainable competitive advantage, as competitors are able to react quickly to supply. This thesis examines the competitive advantage of a software start-up. The thesis will take the form of a literature review to gather information on software start-ups, competitive advantage and the relationship between the terms. The aim of the thesis is to provide information on how a software start-up can seek and achieve competitive advantage in the start-up phase As a result of the analysis, the literature review provides a basis for a model that could be used in further research to develop a single view of the framework of competitive advantage for software start-ups. The model consists of two components: internal and external factors. The internal factors are the resources and capabilities that a start-up uses to bring a new technological product or service to market that creates superior value for customers. The external factors are the competitive environment and the market to which the start-up will eventually move once it has found superior value. In an existing market, the startup's competitive advantage may be based on lower price, niche-market, better product features, better service or a combination of these. In addition, a start-up can compete in new markets. In any competitive strategy, competitive advantage requires a match between supply and market, which ultimately determines the start-up's position in the market. Therefore, the development of competitive advantage starts with internal factors. These also constitute the sustainable competitive advantage of a start-up, which consists of the human capital of the founding team at the start-up stage, as this is difficult to replicate. However, the results show that sustainable competitive advantage extends beyond the model, as it requires continuous learning and development. To maintain a sustainable competitive advantage, a start-up should be able to identify and adapt its resource base as efficiently as possible. ...
 
Keywords
asiakasarvo ohjelmistoala liiketoimintamallit startup-yritykset kilpailuetu liiketoiminta yrittäjyys yritysstrategiat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206023046

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4410]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Software Startup ESSENCE : How Should Software Startups Work? 

    Kemell, Kai-Kristian; Nguyen-Duc, Anh; Wang, Xiaofeng; Risku, Juhani; Abrahamsson, Pekka (Springer, 2020)
    Software startups need to work in a systematic fashion just like mature organizations. However, existing software engineering methods and practices are not aimed at software startups. They do not account for the business ...
  • Päätöksenteko alkuvaiheen startup-yrityksessä : etnografinen tutkimus 

    Ventilä, Eveliina (2019)
    Tämän Pro Gradu-tutkielman tarkoituksena on selvittää: minkälaisia päätöksiä alkuvaiheen startup-yritys joutuu tekemään? Startup-yritykset ovat tärkeä osa yhteiskunnan kehittymisen kannalta, koska ne tarjoavat ja etsivät ...
  • Lean startup sekä pivotoinnin vaikutukset ohjelmisto startupien menestymiseen 

    Heinonen, Taavi (2021)
    Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella kuinka lean startup metodologiaan kuuluva pivotointi on vaikuttanut kolmen tutkimukseen valitun ohjelmisto startup-yrityksen suoriutumiseen. Tutkielmassa taustoitettiin sekä lean ...
  • Software Startup Education : Gamifying Growth Hacking 

    Kemell, Kai-Kristian; Feshchenko, Polina; Himmanen, Joonas; Hossain, Abrar; Jameel, Furqan; Puca, Raffaele Luigi; Vitikainen, Teemu; Kultanen, Joni; Risku, Juhani; Impiö, Johannes; Sorvisto, Anssi; Abrahamsson, Pekka (Springer, 2020)
    Marketing is a vital activity for software startups as they seek high growth. A specific type of digital marketing, growth hacking, in particular has attracted a lot of attention in software startups. Growth hacking is ...
  • Impact of COVID-19 on Business Model Innovation at EdTech Startups 

    Ulanova, Yana; Suoranta, Mari (EIASM - European Institute for Advanced Studies in Management, 2021)
    Purpose: COVID-19 occurred at the end of 2019 and forced the world to change daily routines. Schools and offices were closed and needed to move to online mode. Educational technology (EdTech) aims to advance the learning ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre