”Lukio-opinnot eivät todennäköisesti sovi sinulle lainkaan” : tutkielma toisen asteen koulutusvalinnan jäsentymisestä peruskoulun oppilaanohjauksen oppikirjoissa
Tekijät
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Peruskoulu Suomessa päättyy yhdeksännellä luokalla tehtävään toisen asteen koulutusvalintaan, joka tyypillisesti tarkoittaa valintaa joko hakeutumisesta yleissivistäviin lukio-opintoihin tai opiskelemaan ammatillista perustutkintoa. Vuoden 2021 oppivelvollisuutta koskeneen lakimuutoksen jälkeen tämä valinta on pakotettu oppivelvollisuuden jatkuessa toisen asteen opintoihin. Toisen asteen koulutusvalinta on keskeinen osa yläkoulun oppilaanohjauksen sisältöjä ja oppilaanohjauksen tavoitteena on valmentaa yläkoululaista tulevan valinnan tekemiseen.
Tässä tutkielmassa selvitetään, millä tavoin kolmessa oppilaanohjauksen oppikirjassa nuorta johdatetaan kohti päätöksentekoa siitä, mihin hän peruskoulun jälkeen hakeutuu opiskelemaan. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä on kognitiivisen informaation prosessointimalli CIP, jonka eri osa-alueiden esiintymistä havainnoidaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin. CIP näkyy tausta-teoriana opetussuunnitelman perusteissa, josta oppikirjojen voi katsoa olevan tekijöidensä tulkinta.
Tutkielman tulosten mukaan CIP-malli ja sen päätöksentekoa kuvaava CASVE-sykli kuvaavat analysoitujen oppikirjojen mallia päätöksenteosta ja päätöksentekoon vaadittavista tiedoista. Tulosten mukaan vaihtelua oppikirjojen välillä on havaittavissa siinä, minkälainen ohjauksellinen orientaatio vaikuttaa tekstien takana.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Toisen asteen opiskelijat pääosin tyytyväisiä opinto-ohjauksen saatavuuteen ja riittävyyteen
Kettunen, Jaana; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2023)Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos (KTL) on selvittänyt OKM:n toimeksiannosta lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opinto-ohjauksen määrällistä saatavuutta ja riittävyyttä sekä resursoinnin keskeisiä ... -
"Kyllä tää tästä!" : nuoret peruskoulun ja toisen koulutusasteen välivaiheessa
Sutela, Sanna (2005) -
"Ohi on?" : peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheen jälkiohjaus
Laaksonen, Tuire (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2007) -
Peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteistyö
Routamo, Sanna (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nivelvaihe peruskoulusta toiselle asteelle etenee, mitä keskeisiä asioita kyseisessä prosessissa tulee ottaa huomioon ja millaista moniammatillista yhteistyötä prosessin ... -
Kohti tulevaisuutta ja työelämää : diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista
Öster, Katri (2011)Yläkoulussa oppilaanohjaus on läsnä oppilaan arjessa kaikkein selvimmin lukujärjestyksessä olevana oppiaineena. Kuva oppilaanohjauksesta rakentunee oppilaalle siis hyvin pitkälti oppituntien perusteella. Mikäli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.