dc.contributor.advisor | Seppänen, Ville | |
dc.contributor.author | Keilamaa, Lassi | |
dc.date.accessioned | 2024-03-11T06:42:25Z | |
dc.date.available | 2024-03-11T06:42:25Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93861 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella generatiivisten chatbottien
merkitystä suomalaisessa korkeakouluopiskelussa ja se keskittyy käsittelemään
ilmiötä erityisesti korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta. Tutkielma pyrkii
ensisijaisesti löytämään vastauksia siihen, miten chatbotteja käytetään
korkeakouluopiskelussa ja miten korkeakoulut voivat hyötyä tästä tiedosta.
Tutkielma tarkastelee myös chatbottien opiskelukäyttöön liittyviä ongelmia sekä
haasteita. Älykkäiden, generatiivisia toiminnallisuuksia sisällään pitävien
chatbottien suosio on havaittavissa erityisesti korkeakouluopiskelijoiden
keskuudessa. Chatbottien lähes rajaton osaaminen yhdistettynä niiden kykyyn
esittää vastauksensa luonnollisella kielellä tekee niistä erinomaisia työkaluja
korkeakouluopiskeluun. Tutkimuksen tulosten mukaan chatbotteja käytetään
erityisesti tiedonhaussa, vaikeaselkoisen sisällön selittämisessä sekä
tekstinkäsittelyssä. Chatbottien olennaisimmat hyödyt liittyvät chatbottien
nopeuteen, helppokäyttöisyyteen sekä siihen kuinka ne voivat tarjota uusia
näkökulmia sekä palautetta käyttäjilleen. Chatbottien opiskelukäytön
ongelmiksi mainittiin muun muassa ongelmat käyttäjien motivaatiossa, tiedon
virheellisyys sekä puutteet niiden käyttötaidoissa. Korkeakoulut voivat hyötyä
tutkimuksen havainnoista erityisesti chatbotteihin liittyviä käyttörajoituksia ja
käyttöohjeistuksia suunniteltaessa. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis is to examine the significance of Generative, AI-powered chatbots in Finnish higher education and it focuses on addressing the
phenomenon, particularly from the perspective of university students. The thesis
primarily aims to find answers to how chatbots are utilized in higher education
and how universities can benefit from this information. The thesis also explores
challenges and issues related to the use of chatbots in educational contexts. The
popularity of intelligent chatbots, incorporating generative functionalities, is
noticeable, especially among university students. The almost limitless
capabilities of chatbots combined with their ability to provide responses in
natural language make them excellent tools for higher education. According to
the research findings, chatbots are primarily used for information retrieval,
explaining complex content, and text processing. The key benefits of chatbots
revolve around their speed, user-friendliness, and their ability to offer new
perspectives and feedback to users. Challenges in the educational use of chatbots
include issues related to user motivation, inaccuracies in information, and
deficiencies in their usability skills. Higher education institutions can benefit
from the findings of the research, especially when designing usage restrictions
and guidelines related to chatbots. | en |
dc.format.extent | 71 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | generatiivisuus | |
dc.title | Generatiiviset chatbotit suomalaisessa korkeakouluopiskelussa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202403112323 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | tekoäly | |
dc.subject.yso | chattibotit | |
dc.subject.yso | korkeakouluopiskelu | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |