Generatiiviset chatbotit suomalaisessa korkeakouluopiskelussa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella generatiivisten chatbottien
merkitystä suomalaisessa korkeakouluopiskelussa ja se keskittyy käsittelemään
ilmiötä erityisesti korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta. Tutkielma pyrkii
ensisijaisesti löytämään vastauksia siihen, miten chatbotteja käytetään
korkeakouluopiskelussa ja miten korkeakoulut voivat hyötyä tästä tiedosta.
Tutkielma tarkastelee myös chatbottien opiskelukäyttöön liittyviä ongelmia sekä
haasteita. Älykkäiden, generatiivisia toiminnallisuuksia sisällään pitävien
chatbottien suosio on havaittavissa erityisesti korkeakouluopiskelijoiden
keskuudessa. Chatbottien lähes rajaton osaaminen yhdistettynä niiden kykyyn
esittää vastauksensa luonnollisella kielellä tekee niistä erinomaisia työkaluja
korkeakouluopiskeluun. Tutkimuksen tulosten mukaan chatbotteja käytetään
erityisesti tiedonhaussa, vaikeaselkoisen sisällön selittämisessä sekä
tekstinkäsittelyssä. Chatbottien olennaisimmat hyödyt liittyvät chatbottien
nopeuteen, helppokäyttöisyyteen sekä siihen kuinka ne voivat tarjota uusia
näkökulmia sekä palautetta käyttäjilleen. Chatbottien opiskelukäytön
ongelmiksi mainittiin muun muassa ongelmat käyttäjien motivaatiossa, tiedon
virheellisyys sekä puutteet niiden käyttötaidoissa. Korkeakoulut voivat hyötyä
tutkimuksen havainnoista erityisesti chatbotteihin liittyviä käyttörajoituksia ja
käyttöohjeistuksia suunniteltaessa.
...
The purpose of this thesis is to examine the significance of Generative, AI-powered chatbots in Finnish higher education and it focuses on addressing the
phenomenon, particularly from the perspective of university students. The thesis
primarily aims to find answers to how chatbots are utilized in higher education
and how universities can benefit from this information. The thesis also explores
challenges and issues related to the use of chatbots in educational contexts. The
popularity of intelligent chatbots, incorporating generative functionalities, is
noticeable, especially among university students. The almost limitless
capabilities of chatbots combined with their ability to provide responses in
natural language make them excellent tools for higher education. According to
the research findings, chatbots are primarily used for information retrieval,
explaining complex content, and text processing. The key benefits of chatbots
revolve around their speed, user-friendliness, and their ability to offer new
perspectives and feedback to users. Challenges in the educational use of chatbots
include issues related to user motivation, inaccuracies in information, and
deficiencies in their usability skills. Higher education institutions can benefit
from the findings of the research, especially when designing usage restrictions
and guidelines related to chatbots.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Chatbotit osana organisaatioiden eri prosesseja
Muhonen, Simo (2021)Tekoälyn kehityksen ja digitalisaation myötä virtuaaliset keskusteluagentit, chatbotit, ovat yhä yleisempi näky yritysten ja organisaation verkkosivuilla ja mobiilisovelluksissa. Tämä kandidaatintutkielma on toteutettu ... -
Chatbotit sähköisessä kaupankäynnissä : kuluttajien suhtautuminen ja vaikuttavat tekijät
Haikka, Henri (2024)Tekoälyn nopean kehityksen myötä myös chatbotit ovat kehittyneet nopeasti osaksi erilaisia verkkopalveluita. Erityisesti monet verkkokaupat ovat ottaneet asiakaspalvelussa käyttöön chatbotin, joka mahdollistaa ... -
Älykkäät chatbotit organisaatioiden asiakaspalvelijoina – mahdollisuus vai haaste?
Hänninen, Hanna; Junkala, Jenni (2020)Digitalisaatio ja palveluiden sähköistyminen ovat luoneet täysin uudenlaisen maailman sekä kuluttajille että organisaatioille. Asiakkaiden tarpeet muuttuvat ja monipuolistuvat, jonka vuoksi organisaatioiden on myös muutettava ... -
My coworker the AI : investigating the impact of artificial intelligence on organizational culture on the example of a chatbot case study
Dorofeeva, Victoria (2021)There is a surging trend among organizations to introduce artificial intelligence-based assistants to workplaces. Usually, such assistants’ function is to perform a part of the employees’ work. Most of the research on AI ... -
Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan asiakaspolulla
Anttila, Jasper (2023)Tekoälyn käyttö ja potentiaali on kasvanut valtavasti tuoden yrityksille monia uusia tapoja vaikuttaa kuluttajiin ja vuorovaikuttaa heidän kanssaan. Tekoälyn ollessa suhteellisen uusi konsepti, kaikilla markkinoijilla ei ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.