The taming of drama education : drama education in elementary school English as a foreign language classroom - material package
Draamakasvatus tarjoaa mahdollisuuden motivoivaan ja monipuoliseen oppimiseen. Sen avulla voi luoda moninaisia oppimisympäristöjä yhden luokkahuoneen sisälle. Draaman avulla oppilaiden on mahdollista päästä kokemaan toden tuntuisia vuorovaikutus tilanteita ja näiden kokemusten kautta voi syntyä pysyviä muistijälkiä. Draamakasvatuksen mahdollisuuksista huolimatta opettajat voivat kokea sen pelottavana. Tähän on usein syynä se, että opettaja eivät koe olevansa tarpeeksi kokeneita esiintymään.
Draamakasvatuksen tavoitteena ei kuitenkaan ole esiintyminen. Näyttelemisessä ei tarvitse olla hyvä, että draamakasvatus toimii. Kyse on keinosta tutkia asioita eri näkökulmista. Tässä tutkielmassa tarkoituksena on ollut kehittää draamakasvatus materiaalia englannin opettajille, joilla ei ole paljoa kokemusta draamasta. Tehtävät on suunniteltu niin, että ne ovat helposti lähestyttäviä. Tehtävät auttavat ymmärtämään kuinka luontaisesti draamakasvatus sopii kielten opetukseen.
Materiaalipaketti koostuu 21 tehtävästä, joita opettaja voi yhdistellä haluamallaan tavalla. Lisäksi materiaalipaketissa on listaus yleisestä draamakasvatuksen lämmittely- ja lopetustehtävistä, joita voi hyödyntää varsinaisia draamatehtäviä ennen tai niiden jälkeen. Tehtävät on jaoteltu erilaisiin tehtävätyyppeihin, jotka kukin harjoittavat jotakin kielen oppimisen osa-aluetta. Tehtävät on suunniteltu alakoulun neljättä luokkaa ajatellen, mutta jokainen tehtävä sisältää myös ehdotuksia siitä, kuinka materiaalia voisi soveltaa kokemattomammille ja kokeneemmille oppilaille.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Drama education and agency in EFL learning : a material package for primary school
Brunni, Maija (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien englannin kielen oppiainetta vuosiluokilla 3.–6. ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers
Eskelinen, Marja (2017)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan vieraan kielen opetuksessa ”leikin, laulun, pelillisyyden ja draaman avulla oppilaat saavat mahdollisuuden kokeilla kasvavaa kielitaitoaan ja käsitellä myös ... -
Magic beans : a material package for teaching English through storytelling and creative drama in primary school
Ryynänen, Hanne (2013)Tarinat ovat universaali tapa jäsentää maailmaa ja kokemuksia. Tarinat ovat yksi vanhimmista opetusmenetelmistä, joka on koonnut ihmisiä yhteen viihtymään sekä oppimaan uutta. Vaikka tarinat ovat myös olennainen osa kielten ... -
Make it work! : developing upper secondary school students’ intercultural competence through drama : a material package
Karhunen, Roosa (2020)Kulttuurienvälisen kompetenssin tunnistetaan laajalti olevan merkittävä osa yksilön kykyä toimia ja viestiä tehokkaasti kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisissa konteksteissa. Englannin kielen ollessa globaali lingua ...