Maisteriksi valmistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien motiivit ammatinvaihtoon
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin maisteriksi valmistuneiden varhaiskasvatuksen
opettajien motiiveja ammatinvaihtoon kahden tutkimuskysymyksen
kautta: ”Mitkä olisivat maisteriksi valmistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien
motiivit pysyä ammatissaan?” ja ”Mitkä ovat maisteriksi valmistuneiden
varhaiskasvatuksen opettajien motiivit vaihtaa ammattiaan?” Tutkimuksen tarkoituksena
oli syventää käsitystä koulutettujen varhaiskasvatuksen opettajien
pulan syistä Suomessa ja se tarkennettiin koskemaan maisteriksi valmistuneita
varhaiskasvatuksen opettajia, koska maisterikoulutus voi ennakoida asiantuntijuuden
edistämisen lisäksi alanvaihtoa.
Tutkimus oli laadullinen ja fenomenologinen ja sen aineisto kerättiin nettikyselyllä.
Kyselyyn vastasi yhdeksän tutkimushenkilöä ja heidän kyselyvastauksistaan
koostuvan aineiston analysointiin käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulosten perusteella vastaajat nauttivat varhaiskasvatuksen
opettajan koulutuksen sisällöistä ja oman asiantuntijuuden kehittämisestä, lasten
kanssa työskentelystä, työnkuvan vapaudesta ja työyhteisöstä. Alaa heidät saivat
vaihtamaan muiden koulutusten vetovoimaisuus, puutteet työn resursseissa,
haasteet johtajuudessa, pedagogiikassa ja etiikassa sekä ajankäytön ongelmat, arvostuksen puute ja heikko palkka.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien alanvaihtoaikeet
Pikki, Iina; Heikkilä, Sini (2022)Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien alanvaihtoaikeita sekä niiden taustalla olevia syitä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä tekijät edistävät varhaiskasvatuksen opettajien ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työhön sitoutumisesta induktiovaiheessa
Tuunanen, Viola (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat kokevat merkityksellisinä työhön sitoutumisessaan (work commitment). Tämä tutkimus on toteutettu ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia alanvaihtoon johtaneista syistä
Ojaniemi, Riina (2021)Varhaiskasvatusta on jo pitkään vaivannut pula pätevästä henkilöstöstä. Samalla yhä useampia varhaiskasvatuksen opettaja vaihtaa alaa. Varhaiskasvatuksen opettajia kuormittavat aikaisempien tutkimusten perusteella haastavat ... -
”Kun aika ja resurssit eivät riitä tekemään työtä niin hyvin kuin osaisi ja haluaisi sitä tehdä” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä työn haasteista ja mahdollisuuksista
Kangas, Jonna; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Sirvio, Katja; Hjelt, Hanna; Fonsén, Elina (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2022)Varhaiskasvatusta on viime vuosina kehitetty voimakkaasti ja sen laatu on noussut tarkastelun keskiöön. Laatuun on pyritty vaikuttamaan laajoilla uudistuksilla varhaiskasvatuksen lainsäädännössä. Uudistukset kohdistuvat ... -
Riittävä perehdytys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisessa
Heikkinen, Annika; Kemppinen, Julia (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat riittävää perehdytystä ja miten he kokevat perehdytyksen merkityksen työhön sitoutumisessa. Tutkimukseen osallistui 43 varhaiskasvatuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.