Musiikkikasvatus esteettisenä kasvatuksena ja taidekasvatuksena ehkäisemässä polarisoitumista
Rautiainen, K.-H. (2023). Musiikkikasvatus esteettisenä kasvatuksena ja taidekasvatuksena ehkäisemässä polarisoitumista. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 33(4), 179-197.
Authors
Date
2023Access restrictions
Embargoed until: 2025-12-12Request copy from author
Copyright
© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2023
Tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten luokanopettajaopiskelijoiden (N = 43) käsityksiä esteettisestä kasvatuksesta ja sen ohjaamisesta sekä esteettisen kasvatuksen keinoista ehkäistä polarisoitumista musiikkikasvatuksen kontekstissa. Tutkimuksessa avataan esteettisen kasvatuksen olemusta vastakkainasettelujen avulla: elämys - kokemus, kauneus - rumuus, vaistonvarainen kokemus - analyyttinen pohdinta, me ja he -ajattelu ja esteettinen praksiaalinen musiikkikasvatus. Viitekehyksessä käsitellään myös taidekasvatuksen mahdollisuuksia oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisessa sekä vuoropuhelun edistämisessä. Aineistona käytetään opiskelijoiden oppimispäiväkirjoja. Analysointimenetelmänä sovelletaan aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan opetuksessa on tuettava oppilaiden moninaisia mahdollisuuksia kohdata, tulkita ja ilmentää luovan itseilmaisun välityksellä perusolemustaan ja maailmankuvaansa. Esteettisten elämysten ja kokemusten avulla myös ohjataan oppijan hyvinvointia ja oppimista. Luokanopettajan esteettisen kasvatuksen keinot ja niiden pedagogiset ratkaisut ovat avainasemassa, kun pohditaan, miten estetiikkaa voidaan opettaa koulussa. Tässäkin ratkaisevina tekijöinä ovat opettajan oma ymmärrys estetiikan ja ihmiyyden perusolemuksesta. Tuloksena syntynyt pedagoginen jatkumo pyrkii ilmentämään ja jäsentämään esteettisen kasvatuksen oppimisprosessia, jota voidaan soveltaa käytännön opetustyössä. Esteettinen tarkastelu auttaa havainnoimaan ja kohtaamaan moninaisuutta ja ymmärtämään ja sallimaan niiden erilaisia ilmenemismuotoja. Voidaankin katsoa, että esteettisen kasvatuksen keinoin voidaan auttaa havaitsemaan polarisoitumisen ääri-ilmiöitä ja ohjata keskustelua moniaistillisin keinoin dialogiseen suuntaan.
...
Publisher
Niilo Mäki InstituuttiISSN Search the Publication Forum
2342-9046Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/197563049
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pedagoginen yhteistyö kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisessa kouluyhteisössä
Tarnanen, Mirja; Kalalahti, Mira; Palonen, Tuire (Niilo Mäki Instituutti, 2023)Artikkelissa tarkastellaan henkilöstön pedagogista yhteistyötä kahdessa koulussa, joissa on enemmän maahanmuuttotaustaisia oppilaita kuin suomalaisissa kouluissa yleensä. Pedagogisella yhteistyöllä tarkoitetaan henkilöstön ... -
Hyviä uutisia (tekstin lopussa)
Aunola, Kaisa (Lions Club Palokka, 2022) -
Oppijan ja opettajan oikeus digitaaliseen osaamiseen : digitaalisen polarisaation uhkakuvista tasa-arvoiseen osaamisen kehittämiseen
Näykki, Piia; Ahlström, Emilia; Manu, Mari; Penttinen, Silja; Nousiainen, Tuula (Niilo Mäki Instituutti, 2023)Tämän narratiivisen katsausartikkelin tavoitteena on osallistua keskusteluun digitaalisesta polarisaatiosta ja tuoda esiin näkökulmia oppilaiden ja opettajien digitaalisesta osaamisesta ja osaamisen kehittämisestä. ... -
Jokaisella lapsella on oikeus laadukkaaseen musiikkikasvatukseen
Suomi, Henna; Ruismäki, Heikki (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020) -
Menetelmällä on merkitystä
Lokka, Antti; Mäkivirta, Maria; Pullinen,Jouko (Taideyliopisto, 2024)Artikkelissa käsittelemme opiskelijoidemme suhtautumista piirustuksen ja maalauksen menetelmiin. Halusimme selvittää, miksi ja kuinka tietoisesti opiskelijat valitsevat käyttämiään menetelmiä ja kuinka merkityksellisinä ...