dc.contributor.author | Pöysä, Sanni | |
dc.contributor.author | Pakarinen, Eija | |
dc.contributor.author | Lerkkanen, Marja-Kristiina | |
dc.date.accessioned | 2024-02-19T11:33:16Z | |
dc.date.available | 2024-02-19T11:33:16Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Pöysä, S., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2023). Huoltajien näkemyksiä lapsensa oppimisesta etäopetuksessa ja lapsen tuen tarpeiden heijastuminen niihin. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>33</i>(4), 143-158. | |
dc.identifier.other | CONVID_197556472 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93464 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin huoltajien näkemyksiä lapsensa oppimisesta koronapandemian aikaisessa etäopetuksessa. Lisäksi selvitettiin, missä määrin huoltajien näkemys lapsen tuen tarpeista oli yhteydessä heidän näkemyksiinsä lapsen oppimisesta etäopetuksessa. Teemahaastatteluun osallistui 114 huoltajaa, joiden alakouluikäinen lapsi oli osallistunut etäopetukseen keväällä 2020. Temaattisessa analyysissa aineisto jäsennettiin kolmeen teemaan sekä niiden alla lukeutuviin alateemoihin. Teemat olivat: 1) Oppimista tukevia tekijöitä (esim. Lapsen hyvät työskentelytaidot ja Huoltajan panostus lapsen oppimiseen), 2) Oppimista heikentäviä tekijöitä (esim. Pulmat lapsen työskentelytaidoissa ja etäopetuksen heikko laatu) ja 3) Oppimiseen liittyviä huolia (esim. huoli riittävästä edistymisestä). Laadullista analyysia täydennettiin numeerisesti ja verrattiin tuloksia sen mukaan, oliko huoltajan mukaan lapsella ollut tuen tarpeita ennen koronapandemiaa vai ei. Tulokset osoittivat, että huoltajien vastauksissa painottuivat erilaiset asiat sen mukaan, oliko lapsella tuen tarvetta vai ei. Esimerkiksi huoltajilla, joiden lapsilla oli tuen tarpeita, korostui työskentelytaitojen ja huoltajan panostuksen merkitys lapsen oppimiselle enemmän kuin niillä huoltajilla, joiden lapsilla ei ollut tuen tarpeita. Tulokset vahvistavat aiempaa näkemystä siitä, että etäopetus asetti tuen tarpeessa olevat lapset epätasa-arvoiseen asemaan oppimisensa suhteen. Opetuksen järjestämisessä on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että kaikkien lasten yhdenvertainen mahdollisuus opiskeluun kyetään takaamaan myös mahdollisessa etäopetuksessa. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Niilo Mäki Instituutti | |
dc.relation.ispartofseries | Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Huoltajien näkemyksiä lapsensa oppimisesta etäopetuksessa ja lapsen tuen tarpeiden heijastuminen niihin | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202402191932 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatuspsykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatuspsykologia | en |
dc.contributor.oppiaine | School of Wellbeing | en |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 143-158 | |
dc.relation.issn | 2342-9046 | |
dc.relation.numberinseries | 4 | |
dc.relation.volume | 33 | |
dc.type.version | acceptedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2023 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.relation.grantnumber | 345196 | |
dc.relation.grantnumber | 117142 | |
dc.relation.grantnumber | 335635 | |
dc.relation.grantnumber | 317610 | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | poikkeusolot | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.subject.yso | tuen tarve | |
dc.subject.yso | huoltajat | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | yhdenvertaisuus | |
dc.subject.yso | polarisaatio (yhteiskuntatieteet) | |
dc.subject.yso | alakoululaiset | |
dc.subject.yso | eriarvoisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38829 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p734 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2945 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p542 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p40179 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23312 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6333 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p17567 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24668 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38259 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3478 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.funder | Research Council of Finland | en |
dc.relation.funder | Finnish Work Environment Fund | en |
dc.relation.funder | Research Council of Finland | en |
dc.relation.funder | Research Council of Finland | en |
dc.relation.funder | Suomen Akatemia | fi |
dc.relation.funder | Työsuojelurahasto | fi |
dc.relation.funder | Suomen Akatemia | fi |
dc.relation.funder | Suomen Akatemia | fi |
jyx.fundingprogram | Strategic research programmes, AoF | en |
jyx.fundingprogram | Others | en |
jyx.fundingprogram | Others, AoF | en |
jyx.fundingprogram | Academy Project, AoF | en |
jyx.fundingprogram | Strategisen tutkimuksen ohjelmat STN, SA | fi |
jyx.fundingprogram | Muut | fi |
jyx.fundingprogram | Muut, SA | fi |
jyx.fundingprogram | Akatemiahanke, SA | fi |
jyx.fundinginformation | Tutkimus kuuluuu EduRESCUE - resilientti koulu ja koulutus -hankkeeseen. Tutkimusta rahoittaa strategisen tutkimuksen neuvosto (STN), joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä (#234196). Lisäksi tätä tutkimusta on rahoittanut Suomen Akatemia (#335635 ja #317610) sekä Opetusalan Ammattijärjestö OAJ: Tämä tutkimus on myös osa laajempaa TESSI-tutkimusta (Teacher and student stress and interaction in classroom) | |
dc.type.okm | A1 | |