Huoltajien näkemyksiä heidän lastensa arvioinnista peruskoulussa
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa selvitettiin huoltajien näkemyksiä heidän lastensa arvioinnista perusopetuksessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin huoltajien näkemyksiä sekä niistä nousevia kehitysehdotuksia liittyen peruskoulujen nykyisiin arviointimenetelmiin. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa lisätietoa ja syventää ymmärrystä oppimisen arvioinnista perusopetuksessa sekä siihen liittyvästä yhteistyöstä kodin ja koulun välillä.
Tutkimuksemme on osa Uutta luova asiantuntijuus -hanketta, jossa yhtenä osa- alueena kehitetään kodin ja koulun yhteistyötä. Tutkimusaineistomme on osa Vanhempainliiton ja Hem och Skolan -järjestön toteuttamaa kyselyä, Vanhempien Barometria (2018). Aineistomme koostuu yhdestä barometrin kysymyksestä: ”Uusi opetussuunnitelma on muuttanut oppilaan arviointia. Mitä mieltä olet lapsesi koulun arviointitavoista?”, johon vastasi yhteensä 5 084 huoltajaa. Analysoimme aineiston laadullisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti sekä käytimme analyysin tukena ATLAS.TI-analyysiohjelmaa.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että lähes puolet huoltajista (45,7%) kritisoi arviointia tai siihen liittyviä osa-alueita. Myönteisiä näkemyksiä oli lähes kolmasosassa (30,5%) vastauksista. Lisäksi lähes neljännes huoltajista (23,8%) näki arvioinnin neutraalina. Eri arviointimenetelmiin, kuten arviointikeskusteluun ja itsearviointiin kohdistui usein sekä huoltajien kriittisiä että myönteisiä näkemyksiä.
Tutkimus tuottaa arvokasta lisätietoa huoltajien näkemyksistä heidän lastensa arvioinnista peruskoulussa hyödynnettäväksi niin perusopetuksessa kuin sen suunnittelussa. Tutkimuksen tulosten perusteella yksittäisiä arviointimenetelmiä ei voida huoltajien näkemysten mukaan todeta erityisen huonoiksi eikä toimiviksi. Tutkimuksen tulokset tarjoavat laajan katsauksen siihen, millaista arviointia ja yhteydenpitoa huoltajat mahdollisesti odottavat.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta
Päivärinta, Pinja (2024)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin sekä peruskoulun henkilökunnan kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä moninaisuudesta koulumaailmassa ja ... -
Esikouluikäisten ja heidän huoltajien käsitys lapsen uimataidosta
Toitturi, Jyri; Puomi, Erna (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko esikouluikäisten lasten ja huoltajien käsitykset lapsen uimataidosta samansuuntaisia. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, oliko uimataidon eri osa-alueiden arvioinnin lisäksi ... -
Huoltajien kokemuksia osallisuudesta kodin ja koulun välisessä yhteistyössä perusopetuksen vuosiluokilla 1-6
Kallioinen, Säde; Läspä, Heidi (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaiseksi huoltajat kokevat osallisuuden kodin ja koulun välisessä yhteistyössä peruskoulun vuosiluokilla 1–6 ja millainen kodin ja koulun välinen yhteistyö sekä vuorovaikutus ... -
"Tämä on nykyaikaa." : alakoululaisten huoltajien kokemuksia sähköisin viestintävälinein toteutetusta kodin ja koulun yhteistyöstä
Martinviita, Hanna; Valli, Elina (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten alakoululaisten oppilaiden huoltajat kokevat sähköisin viestintävälinein toteutetun kodin ja koulun välisen yhteistyön. Lisäksi tutkittiin, miten sähköisten viestintävälineiden ... -
Yhteisopetus ja kodin ja koulun välinen yhteistyö huoltajien näkökulmasta
Hällström, Helka-Liisa; Kirves, Tiina (2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin huoltajien näkemyksiä yhteisopetuksesta sekä kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä yhteisopetuksen luokassa. Yhteisopetus on viime vuosina yleistynyt ja sitä on tutkittu enimmäkseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.