University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Huoltajien näkemyksiä heidän lastensa arvioinnista peruskoulussa

Thumbnail
View/Open
1.2Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tikkanen, Heikki |
Jokinen, Janne
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksessa selvitettiin huoltajien näkemyksiä heidän lastensa arvioinnista perusopetuksessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin huoltajien näkemyksiä sekä niistä nousevia kehitysehdotuksia liittyen peruskoulujen nykyisiin arviointimenetelmiin. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa lisätietoa ja syventää ymmärrystä oppimisen arvioinnista perusopetuksessa sekä siihen liittyvästä yhteistyöstä kodin ja koulun välillä. Tutkimuksemme on osa Uutta luova asiantuntijuus -hanketta, jossa yhtenä osa- alueena kehitetään kodin ja koulun yhteistyötä. Tutkimusaineistomme on osa Vanhempainliiton ja Hem och Skolan -järjestön toteuttamaa kyselyä, Vanhempien Barometria (2018). Aineistomme koostuu yhdestä barometrin kysymyksestä: ”Uusi opetussuunnitelma on muuttanut oppilaan arviointia. Mitä mieltä olet lapsesi koulun arviointitavoista?”, johon vastasi yhteensä 5 084 huoltajaa. Analysoimme aineiston laadullisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti sekä käytimme analyysin tukena ATLAS.TI-analyysiohjelmaa. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että lähes puolet huoltajista (45,7%) kritisoi arviointia tai siihen liittyviä osa-alueita. Myönteisiä näkemyksiä oli lähes kolmasosassa (30,5%) vastauksista. Lisäksi lähes neljännes huoltajista (23,8%) näki arvioinnin neutraalina. Eri arviointimenetelmiin, kuten arviointikeskusteluun ja itsearviointiin kohdistui usein sekä huoltajien kriittisiä että myönteisiä näkemyksiä. Tutkimus tuottaa arvokasta lisätietoa huoltajien näkemyksistä heidän lastensa arvioinnista peruskoulussa hyödynnettäväksi niin perusopetuksessa kuin sen suunnittelussa. Tutkimuksen tulosten perusteella yksittäisiä arviointimenetelmiä ei voida huoltajien näkemysten mukaan todeta erityisen huonoiksi eikä toimiviksi. Tutkimuksen tulokset tarjoavat laajan katsauksen siihen, millaista arviointia ja yhteydenpitoa huoltajat mahdollisesti odottavat. ...
Keywords
kodin ja koulun yhteistyö käsitykset opetussuunnitelmat arviointi huoltajat peruskoulu yhteistyö
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006023650

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21195]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre