Aineistot 561-580 / 784

    • Oppija arjen sankarina – Luokasta arjen vuorovaikutustilanteisiin ja takaisin 

      Lilja, Niina; Eloranta, Johanna; Piirainen-Marsh, Arja; Saario, Johanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)
      Olemme opettajina usein miettineet, miten hyvin luokkahuoneen suomi toisena kielenä -opetus valmentaa opiskelijoita toimimaan arjen kielenkäyttötilanteissa. Kerromme tässä artikkelissa tutkimusta ja pedagogista kehitystyötä ...
    • Aikuisten lukutaito tiedon käsittelyn ja hallinnan avaintaitona 

      Sulkunen, Sari; Malin, Antero (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)
      Kansainväliset oppimistulosten ja osaamisen arvioinnit elävät kultakauttaan, ja lähes joka vuosi Suomessakin julkaistaan eri kohderyhmien avaintaitoja kartoittavien tutkimusten tuloksia. Tutkimusten kohteena olevat taidot ...
    • Arviointiyhteiskunta, osaaminen ja ”entäpä jos…” 

      Saarinen, Taina; Vaarala, Heidi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)
    • Vertaistutustumista suomalaiseen kielikoulutukseen – Euroopan komission työryhmä Kieliverkoston ja OKM:n vieraana 

      Skinnari, Kristiina; Saarinen, Taina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)
      Euroopan komission temaattinen asiantuntijaryhmä Languages in Education and Training on työstänyt puolisentoista vuotta kielenoppimisen eurooppalaista tavoitteistoa. Työryhmä vieraili 27.‒28. maaliskuuta Suomessa ...
    • Sävyjä sysisuomalaisuuteen 

      Vaarala, Heidi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)
      Osallisena Suomessa -hankkeesta, joka on valtakunnallisesti yksi suurimmista maahanmuuttajien kotoutumista ja osallisuutta edistävistä hankkeista, on nyt julkaistu kirja. Se on kiinnostavaa luettavaa niin suomi toisena ...
    • Kaapin ovet selällään: vuorovaikutuksen heteronormatiivisuutta rikkomassa 

      Jantunen, Jarmo Harri (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)
      Sukupuolivähemmistöihin kuuluvat henkilöt joutuvat elämänsä aikana päättämään useasti, millaisia omaan suuntautumiseensa liittyviä kielellisiä tekoja (perfomatiiveja) he tekevät ja miten nämä vaikuttavat heidän elämäänsä. ...
    • Suomi äidinkielenä -opettajien koulutus Ruotsin koulutuskartalle 

      Muhonen, Anu (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)
      Tukholman yliopiston kielididaktiikan laitoksessa ja balttilaisten kielten, suomen ja saksan laitoksessa on alkamassa Ruotsin kansallisten vähemmistökielten opetusta uudistava suomen kielen aineenopettajaohjelma, joka ...
    • Oivalluksia osaamisesta 

      Vaarala, Heidi; Kangasvieri, Teija (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)
    • Vieraasta kielestä omiksi sanoiksi: Mitä Vološinov sanoi kielen oppimisesta ja opettamisesta? 

      Dufva, Hannele (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)
      Toisten ja vieraiden kielten opettamisen perustana ovat mm. erilaiset kieltä ja sen oppimista koskevat käsitykset. Mitä siis opetetaan, kun opetetaan kieltä? Mitä opiskelija kokee oppivansa, kun hän opiskelee kieltä? Mitä ...
    • Kyllä, venäjä opettaa 

      Vanhala-Aniszewski, Marjatta (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)
      Venäjän kielen ja kulttuurin oppiaine osana Jyväskylän yliopiston kielten laitosta kouluttaa kielen opettajia ja muita kieliasiantuntijoita kuten tutkijoita, toimittajia, tiedottajia, kielenhuoltajia, kielikonsultteja jne. ...
    • Osaava vai sivistynyt kansakunta koulutuspolitiikan päämääränä? 

      Välijärvi, Jouni (Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)
      Suomalaisen yhteiskunnan tulevaisuus rakentuu osaamiselle. Korkeatasoinen osaaminen ei kuulu pelkästään kansakunnan eliitille vaan on nykyisin jokaisen kansalaisen perusoikeus ja välttämättömyys. Tämä korostuu pienen ...
    • FIS-STEPS -verkostohanke – kohti yhtenäisempää vieraskielistä opetusta 

      Katajamäki, Miika (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)
      Artikkeli esittelee Suomen vieraskielisen opetuksen kehittämishanketta FIS-STEPS (Finnish International Schools – Sharing Tools for English Public Schools), joka on Opetushallituksen rahoittama valtakunnallinen verkostohanke. ...
    • Vieraita kieliä voidaan opiskella myös yritysyhteistyöprojektissa 

      Minkkinen, Eila; Myntti, Yki (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)
      Tämä artikkeli kertoo Satakunnan ammattikorkeakoulussa vuonna 2013 toteutetusta pilottiprojektista, jossa autettiin pientä satakuntalaista yritystä osallistumaan kansainvälisille elintarvikealan Anuga 2013 -messuille ...
    • Miss Kati! Please teach me! 

      Loponen, Kati (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)
      Mitä tapahtuu, kun suomalainen luokanopettaja löytää itsensä opettamasta englantia ja englanniksi luokalle, jonka kanssa ei ole yhteistä kieltä? Kuinka kokemukset CLIL-opetuksesta toimivat käytännössä aivan eri ...
    • Liike-espanjaa sulavasti 

      Puranen, Pasi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)
      Käsittelen tässä artikkelissa sulautuvaan metodiin perustuvan liike-espanjan kurssin luomista ja valotan hieman kokemuksia opetuksen kehittämisestä. Sulautuvalla metodilla tarkoitetaan oppimisen ja opettamisen tapaa, jossa ...
    • Kieli koulussa: kohti kokonaisvaltaista kielikäsitystä [pääkirjoitus] 

      Nikula, Tarja; Kääntä, Leila (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)
    • Kohtaamattomuudesta vuorovaikutukseen – tunnekielinen toimintakulttuuri antaa yhä odottaa tuloaan 

      Pollari, Jorma (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)
      Tuleva opetussuunnitelmauudistus nostaa pedagogiseen keskusteluun käsitteen monilukutaito. Se tulee ymmärtääkseni sisältymään teoreettisena pohjana jokaisen oppiaineen sisältöihin ja tavoitteisiin ja siitä halutaan tehdä ...
    • Kohti kielitietoisempaa opettajankoulutusta 

      Aalto, Eija (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)
      Kielitietoinen koulu ja opetus ovat käsitteinä nopeasti vakiintuneet suomalaiseen pedagogiseen keskusteluun mm. meneillään olevan perusopetuksen opetussuunnitelmatyön ansiosta. Vastaavaa kehittämistyötä tehdään parhaillaan ...
    • Kieli- ja tekstitietoisuutta kouluun! Kielitietoinen koulu ja äidinkielen ja kirjallisuuden opetus 

      Harmanen, Minna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)
      Perusopetuksen opetussuunnitelmien uudistus lisää koulun kielitietoisuutta ja muuttaa kaikkien oppiaineiden opetusta tekstitietoiseen ja tekstilajeja tunnistavan pedagogiikan suuntaan. Samalla äidinkielen ja kirjallisuuden ...
    • Opetussuunnitelmat uudistuvat : tekstien lukijasta ja kirjoittajasta monilukutaituriksi 

      Luukka, Minna-Riitta (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)
      Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistustyö on kovassa vauhdissa. Suunnitelmaan on tulossa monia uusia linjauksia, joiden ideat ja toteutustavat tarvitsevat vielä pohdiskelua ja täsmennystä ennen kuin ne ...