Kohtaamattomuudesta vuorovaikutukseen – tunnekielinen toimintakulttuuri antaa yhä odottaa tuloaan
Pollari, J. (10.12.2013). Kohtaamattomuudesta vuorovaikutukseen – tunnekielinen toimintakulttuuri antaa yhä odottaa tuloaan. Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kielikoulutuspolitiikan verkoston verkkolehti (Joulukuu). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2013
Authors
Date
2013Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Tuleva opetussuunnitelmauudistus nostaa pedagogiseen keskusteluun käsitteen monilukutaito. Se tulee ymmärtääkseni sisältymään teoreettisena pohjana jokaisen oppiaineen sisältöihin ja tavoitteisiin ja siitä halutaan tehdä myös käytännössä toteutuvaa luontevaa, jokapäiväistä toimintaa. Monenlaisia ilmiöitä ja asioita luetaan tulevaisuudessa tekstinä. Mutta missä puhutaan siitä, että ihmistäkin pitäisi osata lukea? Jotta koulun arjessa päästäisiin aitoihin kohtaamisiin oppilaiden kanssa, olisi opetussuunnitelmaan viimeinkin määriteltävä kohtaamisiin tarvittava kieli, samoin sille välttämätön lukutaito. Tämän kielen nimi voisi olla ihmisystävällisyyden kieli tai aidon kohtaamisen kieli, mutta tässä artikkelissa puhun siitä tunnekielenä. Se on kieltä, jota ilman kaikki tieto koulussa katoaa tyhjyyteen.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2013/Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneen lapsen osallistuminen perheterapian seurantana toteutetun yhteistutkimushaastattelun vuorovaikutukseen
Jokiniemi, Julia; Suojanen, Henriikka (2021)Tutkimuksemme perustuu kolmeen perheterapian seurantana toteutettuun yhteistutkimushaastatteluun, joiden keskusteluissa hoitohenkilökunta sekä perhe jakoivat hoitoon liittyviä kokemuksiaan vuorotellen ulkopuolisen ... -
Tavoitteista vuorovaikutukseen : perusopetuksen pedagogiikan arviointi
Atjonen, Päivi; Halinen, Irmeli; Hämäläinen, Seppo; Korkeakoski, Esko; Knubb-Manninen, Gunnel; Kupari, Pekka; Mehtäläinen, Jouko; Risku, Anna-Maija; Salonen, Marjatta; Wikman, Tom (Koulutuksen arviointineuvosto, 2008) -
Tavoitteista vuorovaikutukseen : perusopetuksen pedagogiikan arvioinnin tulosten tiivistelmä ja kehittämisehdotukset
Korkeakoski, Esko (Koulutuksen arviointineuvosto, 2008) -
Tutkimuksesta tukea asiakaslähtöiseen vuorovaikutukseen
Honko, Mari (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2023)Palstalla esitellään ajankohtaista suomalaista tutkimusta puheen ja kielen tutkimuksen kentältä. Tällä kertaa palsta keskittyy kahteen puhevuorovaikutusta aineistonaan hyödyntäneeseen väitöstutkimukseen, joissa tarkastellaan ... -
Sosiomateriaalinen näkökulma vuorovaikutukseen muuttuvissa työtiloissa
Kuismin, Ari (Prologos ry, 2021)Työelämään ja organisaatioihin ovat viime vuosina vaikuttaneet monet eri muutokset. Yksi voimakkaimmista muutoksista koskee sitä, missä töitä tehdään eli työnteon tiloja. Tutkimuksissa on tarkasteltu muun muassa tilojen ...