Karjalan kielen opiskelumahdollisuudet osana kulttuurista kestävyyttä
Jalava, L., Tánczos, O., Tynnyrinen, N. (2024). Karjalan kielen opiskelumahdollisuudet osana kulttuurista kestävyyttä. Kieli, koulutus ja yhteiskunta.15(7). URN: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2024/karjalan-kielen-opiskelumahdollisuudet-osana-kulttuurista-kestavyytta
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaDate
2024Copyright
© Kirjoittajat
Kysyntä uhanalaisen karjalan kielen opetukselle on lisääntynyt viimeisten kymmenen vuoden aikana valtavasti. Itä-Suomen yliopiston karjalan opetuksen ja tutkimuksen yhteisö, verkkoympäristön tuomat mahdollisuudet sekä uudet ja kielensä käyttöön ottaneet karjalan puhujat ovat vahvistaneet karjalan käyttäjäyhteisöä ja uskoa uhanalaistuneen kielen elpymiseen. Suomessa karjalan opetustarjonta on toistaiseksi vähäistä, mutta mahdollisuuksia kielen tilanteen parantamiseen on olemassa. Tässä kirjoituksessa tarkastelemme karjalan kielen opetusta ja oppimista osana kielenelvytystä kulttuurisen kestävyyden näkökulmasta.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2024/karjalan-kielen-opiskelumahdollisuudet-osana-kulttuurista-kestavyyttaMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kiännä karjalakse : kääntäjänkoulutusta kielen elvyttäjille
Kuusi, Päivi; Riionheimo, Helka (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Mitä hyötyä on kääntäjänkoulutuksesta, kun kieli on uhanalainen? Miten pikakurssitetaan kielen elvyttäjiä vapaaehtoiskääntämiseen? Mitä tästä kaikesta jää opiskelijoille kirkkaimpana mieleen? Itä-Suomen yliopistossa toimi ... -
Onko suomalainen viittomakieli uhanalainen?
Jantunen, Tommi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Suomalainen viittomakieli on listattu uhanalaiseksi kieleksi Unescon ylläpitämässä verkkorekisterissä. Myös muissa lähteissä on alkanut esiintyä mainintoja kielen uhanalaisuudesta. Vaikka kielen status nähdään edunvalvonnan ... -
Miksi romanikielen elvytys on niin vaikeaa?
Majaniemi, Päivi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Kielet avaavat erilaisia virtuaalisia maailmoja, joissa elää tunteita, ajatuksia, historioita ja kuvia. Kielet avaavat, yhdistävät, erottavat ja rikastavat myös todellisia maailmoja. Suomen romanikieli, kaalo, on romanien ... -
Romanien omat tarpeet ja toiveet romanikielen aikuisoppimateriaalien laatimisen perustana : Suomen romanikielen aikuisopetuksen oppimateriaalitarpeita selvittävän kyselyn tuloksia
Huttu, Henna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Romanit iloitsevat uudesta romanikielen kansallisesta elvytysohjelmasta ja kauan kaivatusta taloudellisesta romanikielen ja kulttuurin lisätuesta. Yksi Suomen Kulttuurirahaston tukemista oppimateriaaliryhmistä päätti ... -
Tuntemattomasta vähemmistökielestä julkisuuteen, katoavasta kielestä eläväksi
Granqvist, Kimmo; Salo, Mirkka (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)