Show simple item record

dc.contributor.advisorMertala, Pekka
dc.contributor.authorHautaniemi, Veera
dc.contributor.authorGröhn, Nelli
dc.date.accessioned2024-02-19T07:04:32Z
dc.date.available2024-02-19T07:04:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93450
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan opettajien kertomuksia heidän oppimisen vaikeuksiensa merkityksistä ammatti-identiteetilleen. Aihe on tärkeä moninaisen opettajuuden näkyväksi tekemisen sekä oppimisen vaikeuksiin liittyvien stigmojen rikkomisen kannalta. Ammatti-identiteetin rakentumista käsitellään suhteessa ympäristöön ja muihin ihmisiin. Tarkastelussa hyödynnetään Korthagenin (2004) teorian pohjalta muodostettua mallia opettajuuden osatekijöistä. Opettajan ammatti-identiteetin käsitetään tutkimuksessa rakentuvan läpi elämän sekä olevan erottamaton osa identiteettiä. Tutkimus on luonteeltaan narratiivinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää opettajaa, joilla oli oppimisen vaikeus: lukemisen ja kirjoittamisen vaikeus tai ADHD. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin narratiivien analyysia, joka koostui kahdesta päävaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa hyödynsimme Lieblichin ym. (1998) kategorista sisällönanalyysia ja toisessa vaiheessa Riessmanin (2008) temaattista analyysia. Opettajien kertomuksissa korostuivat tyhmyyden kokemukset, jotka olivat usein alkaneet lapsena ja jatkuneet pitkälle aikuisuuteen rakentaen ammatti-identiteettiä. Diagnoosin ja oikeanlaisen tuen saamisen myötä opettajat hyväksyivät vaikeutensa osaksi itseään sekä pystyivät näkemään sen myöhemmin työssään vahvuutena. Osa opettajista jakoi avoimesti tietoa vaikeudestaan työyhteisössä, kun taas osa ei halunnut kertoa siitä kollegoilleen stigmatisoinnin pelossa. Ympäristön rooli oli opettajien kertomuksissa merkittävä haasteiden näyttäytymisen, niiden hyväksymisen ja avoimuuden osalta.fi
dc.format.extent65
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleOpettajien kertomuksia oppimisen vaikeuksiensa merkityksistä ammatti-identiteetilleen
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202402191924
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright