Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHonkanen, Risto T.
dc.contributor.authorTommila, Veera
dc.date.accessioned2024-01-31T07:10:40Z
dc.date.available2024-01-31T07:10:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93146
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden käyttämiä sähköisiä leimausjärjestelmiä. Tavoitteena oli luonnostella tutkimusten perusteella asiakaskäynnit luotettavasti leimaava mobiilisovellus ikäihmisten, vammautuneiden ja kehitysvammaisten palvelualalla toimiville työntekijöille. Työ keskittyy suomalaisiin sähköisiin sosiaali- ja terveysalan leimausjärjestelmiin. Leimausjärjestelmiä on ollut käytössä sosiaali- ja terveysalalla jo useamman vuosikymmenen ajan. Nykyään niitä suunnitellaan ja päivitetään erityisesti mobiilikäyttöjärjestelmiin sopiviksi. Tutkimuskysymykset ovat: minkälaisia sähköisiä leimausjärjestelmiä on olemassa, mitä hyviä ja huonoja puolia leimausjärjestelmissä on ja minkälainen järjestelmä olisi käytännöllinen sekä toiminnaltaan tehokas ja tietoturvallinen työntekijöiden leimauksiin. Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitettiin kirjallisuuskatsauksen menetelmin ikäihmisten, vammautuneiden ja kehitysvammaisten käyttämiä palveluita ja asumista niiden nykyisten muotojen ja historian näkökulmista leimausjärjestelmän perustarpeiden määriteltäväksi. Työn tutkimusosa aloitettiin arvioiden erilaisia asiakaskäynnin mobiilileimaamista mahdollistavia aikaisempia järjestelmätoteutuksia niiden kehityksen ja digitalisoinnin kannalta sekä listaamalla järjestelmien hyvät ja huonot puolet. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin konstruktiivisena tutkimusotteena sähköisen leimausjärjestelmän käyttöliittymäsuunnittelusta. Ratkaisussa tutkittiin sähköisen leimausjärjestelmän suunnittelua. Vaatimusmäärittelyt esiteltiin aikaisempien toteutusten, mallisovelluksen tarkoituksen, yleiskuvauksen, tietojen, tietokannan ja toimintojen perusteella. Sovellussuunnitelma ja ratkaisu pyrittiin toteuttamaan edellä mainittujen tutkimuskohteiden hyväksi havaittujen ominaisuuksien perusteella. Lisäksi ratkaisussa lueteltiin toteutussuunnitelman hyvät ja mahdolliset huonot puolet, joita voidaan kohdata sovellusta kehitettäessä.fi
dc.description.abstractIn this master’s thesis, electronic clock in systems used by social and healthcare workers were investigated. The goal was to sketch, based on research, a mobile application that reliably marks customer visits for employees working in the field of services for the elderly, disabled and developmentally disabled. This work focuses on Finnish electronic clock in systems used in social and healthcare. Clock in systems have been in use in the social and healthcare industry for several decades. Today, they are designed and updated especially to be suitable for mobile operating systems. The research questions are: what kind of electronic clock in systems exist, what are the pros and cons of electronic clock in systems, and what kind of clock in system would be practical and functionally efficient and secure for employees’ clock in markings. In the theoretical part of this research, the services and housing used by the elderly, the disabled and the developmentally disabled were investigated using the methods of a literature review, from the perspectives of their current forms and history to determine the basic needs of the clock in system. The research started by evaluating various previous system implementations enabling mobile marking of customer visits in terms of their development and digitalization, and by listing the pros and cons of the systems. The empirical part of this study was carried out as a constructive research extract from the application design of the electronic clock in system. The solution examined the design of an electronic clock in system. Requirements specifications were presented based on previous implementations, purpose of the model application, overview, data, database, and functions. The application plan and solution were implemented based on the proven properties of the aforementioned research objects. In addition, the solution listed the pros and possible cons of the implementation plan that can be encountered when developing the application.en
dc.format.extent109
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othersähköinen leimausjärjestelmä
dc.titleTyöntekijän sähköinen järjestelmä asiakaskäyntien kuittaukseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202401311650
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysovammaiset
dc.subject.ysopalvelut
dc.subject.ysoasiakastyö
dc.subject.ysoasuminen
dc.subject.ysoterveydenhuolto
dc.subject.ysomobiilisovellukset
dc.subject.ysosuunnittelu
dc.subject.ysotietojärjestelmät
dc.subject.ysokehitysvammaiset
dc.subject.ysotyöntekijät
dc.subject.ysotietotekniikka
dc.subject.ysoikääntyneet
dc.subject.ysomobiililaitteet
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright