dc.contributor.author | Merjonen, Päivi | |
dc.contributor.author | Salmi, Paula | |
dc.contributor.author | Latvala, Juha-Matti | |
dc.contributor.author | Husberg, Henrik | |
dc.date.accessioned | 2024-01-25T08:05:10Z | |
dc.date.available | 2024-01-25T08:05:10Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Merjonen, P., Salmi, P., Latvala, J.-M., & Husberg, H. (2021). Opettajien stressi ja tuen tarpeet oppimisvaikeusoppijoiden opettamisessa Covid-19-pandemian aiheuttaman poikkeustilan aikana. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>31</i>(4), 29-46. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2022/01/26/oppilaiden-tietamys-oppimisen-ja-koulunkaynnin-tuen-asiakirjoista-seka-osallisuus-niiden-laadintaa-kasittelevissa-palavereissa/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2022/01/26/oppilaiden-tietamys-oppimisen-ja-koulunkaynnin-tuen-asiakirjoista-seka-osallisuus-niiden-laadintaa-kasittelevissa-palavereissa/</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_103951355 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93051 | |
dc.description.abstract | Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että minäpystyvyyden kokemus on yhteydessä koettuun stressiin. Yhteyttä on kuitenkin tutkittu Suomessa vähänlaisesti, erityisesti oppimisvaikeusoppijoiden opetuksessa sekä Covid-19-pandemian aiheuttaman poikkeustilan aikana. Myös siitä, millaisia tuen tarpeita opettajilla on oppimisvaikeusoppijoiden etäopetuksessa, on puutteellisesti tietoa. Tarkastelimme sähköisen kyselyaineiston avulla [N = 161], millaista tukea opettajat tunsivat tarvitsevansa ja mitkä tekijät selittävät opettajan stressiä ja tuen tarpeita oppimisvaikeusoppilaiden opetuksessa poikkeustilan aikana. Mitä heikommaksi opettaja arvioi minäpystyvyytensä ja mitä ylemmällä luokka-asteella hän työskenteli, sitä enemmän hänellä oli työstressiä, Alemmalla luokka-asteella työskentely ja vahva minäpystyvyys Iisäsivät todennäköisyyttä, että opettaja kaipaa itselleen tukea kotien tukemiseen. Enemmän tukea oppilaiden motivointiin tarvitsivat uudet opettajat sekä opettajat, jotka työskentelivät ylemmillä luokka-asteilla. Oppilaiden tietotekniset valmiudet olivat paremmat ylemmillä luokka-asteilla, ja mitä paremmat ne olivat, sitä parempana opettajat pitivät ammatillista minäpystyvyyttään. Opettajille tulisi olla tarjolla riittävästi tukea etäopetukseen poikkeustilaolosuhteissa. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Niilo Mäki Instituutti | |
dc.relation.ispartofseries | Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin | |
dc.relation.uri | https://bulletin.nmi.fi/2022/01/26/oppilaiden-tietamys-oppimisen-ja-koulunkaynnin-tuen-asiakirjoista-seka-osallisuus-niiden-laadintaa-kasittelevissa-palavereissa/ | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Opettajien stressi ja tuen tarpeet oppimisvaikeusoppijoiden opettamisessa Covid-19-pandemian aiheuttaman poikkeustilan aikana | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202401251539 | |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 29-46 | |
dc.relation.issn | 2342-9046 | |
dc.relation.numberinseries | 4 | |
dc.relation.volume | 31 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2021 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.subject.yso | jaksaminen | |
dc.subject.yso | minäpystyvyys | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | tukeminen | |
dc.subject.yso | poikkeusolot | |
dc.subject.yso | stressi | |
dc.subject.yso | oppimisvaikeudet | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | työpsykologia | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p135 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p39320 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38829 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p542 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1835 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9131 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p734 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p133 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5302 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1117 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11993 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.type.okm | A1 | |