Oppilaiden tuen tarpeiden yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokassa olevien oppilaiden tuen tarpeiden yhteyttä luokanopettajan työhyvinvointiin. Tuen tarpeita tarkasteltiin tehostetun ja erityisen tuen päätöksen saaneiden oppilaiden määränä, sekä opettajan raportoimien a) oppimiseen tukea tarvitsevien ja b) sosio-emotionaalisella tai käytöksen alueella tukea tarvitsevien oppilaiden määrinä. Opettajan työhyvinvointia mitattiin koetun stressin, työuupumuksen ja työn imun kautta.
Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksen aineisto on kerätty vuonna 2019 kyselylomakkeella 49:ltä toisen luokan opettajalta. Tutkimusote oli määrällinen ja aineiston analyysissa käytettiin Spearmanin korrelaatiokerrointa.
Tulokset osoittivat, että tilastollisesti merkitsevää yhteyttä ei löytynyt oppilaiden tehostetun ja erityisen tuen päätösten määrän ja luokanopettajan työhyvinvoinnin välillä. Samoin yhteyttä ei löytynyt a) oppimiseen tukea tarvitsevien oppilaiden määrän ja työhyvinvoinnin välillä, eikä b) sosioemotionaalisten tai käytöksen pulmien takia tukea tarvitsevien oppilaiden määrän ja työhyvinvoinnin välillä. Tutkimuksen tulokset haastavat yleisessä keskustelussa esillä olevaa käsitystä oppilaiden tuen tarpeiden kuormittavuudesta ja vaikutuksesta opettajan työhyvinvointiin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien stressi ja tuen tarpeet oppimisvaikeusoppijoiden opettamisessa Covid-19-pandemian aiheuttaman poikkeustilan aikana
Merjonen, Päivi; Salmi, Paula; Latvala, Juha-Matti; Husberg, Henrik (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että minäpystyvyyden kokemus on yhteydessä koettuun stressiin. Yhteyttä on kuitenkin tutkittu Suomessa vähänlaisesti, erityisesti oppimisvaikeusoppijoiden opetuksessa sekä Covid-19-pandemian ... -
Lastuna laineilla vai oman työnsä kapteenina : näkökulmia opettajien työhyvinvointiin
Väkeväinen, Katariina (2019)Tutkielman aiheena oli opettajien työhyvinvointi. Tarkoituksena oli pyrkiä kuvaamaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan luokanopettajien ja aineenopettajien kokemuksia työhyvinvointia edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Tutkielma ... -
Rehtoreiden kokemuksia opettajien työhyvinvointiin vaikuttamisesta
Herranen, Vilma (2023)Mediassa on viime aikoina uutisoitu paljon opettajien työssä jaksamisesta. Opettajien uupuminen, sekä työn kuormittavuus ovat johtaneet heikentyvään työhyvinvointiin. Loppuun palaminen ja heikko työhyvinvointi näyttäytyvät ... -
Luokanopettajan työhyvinvointi ja sen yhteys oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin 1. luokalla
Tapanainen, Kaisa; Takala, Julia (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella luokanopettajan työhyvinvointia selvittämällä stressinhallintakeinojen sekä työtyytyväisyyden ja työstressin välistä yhteyttä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin ... -
Rehtoreiden näkemyksiä koronapandemian vaikutuksista työhön ja työhyvinvointiin
Salminen, Inka; Ikonen, Valentin (2022)Tässä tutkimuksessa tutkittiin, miten rehtorit kokevat koronapandemian vaikuttaneen heidän omaan ja johtamansa koulun henkilöstön työhön ja työhyvinvointiin. Selvitimme lisäksi, mikä rehtoreita auttaa jaksamaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.