dc.contributor.advisor | Ruutiainen, Ville | |
dc.contributor.author | Mehtonen, Johanna | |
dc.contributor.author | Pitkänen, Irina | |
dc.date.accessioned | 2024-01-23T11:22:36Z | |
dc.date.available | 2024-01-23T11:22:36Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92979 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkasteltiin alle 3-vuotiaiden lasten toimijuutta varhaiskasvatuksen taidekasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millä tavoin
alle 3-vuotiaat lapset ilmaisivat toimijuuttaan varhaiskasvatuksen taidekasvatuksen tilanteissa sekä millä tavoin aikuiset tukivat tai rajoittivat lasten toimijuutta.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineistona käytettiin valmista
Jyväskylän yliopiston VUOKKO-tutkimuksen videoaineistoa. Aineisto keskittyi
varhaiskasvatuksen taidekasvatuksen tilanteisiin 2–3-vuotiaiden lapsiryhmissä.
Tutkimukseen osallistui 2–3-vuotiaita lapsia sekä varhaiskasvatuksen työntekijöitä 36 päiväkodista. Metodologinen lähestymistapa oli lapsuudentutkimuksellinen. Analyysimenetelmänä oli teoriaohjaava sisällönanalyysi.
Alle 3-vuotiaat lapset ilmaisivat toimijuuttaan käyttäen sanallisia sekä non-verbaalisia tapoja olla vuorovaikutuksessa aikuisten kanssa. Lapset pyrkivät vaikuttamaan tilanteiden kulkuun myös toimimalla omaehtoisesti. Aikuiset rajoittivat toimijuutta jättämällä lasten aloitteet huomioimatta, hallinnoimalla materiaaleja, välineitä, työn sisältöä ja työhön käytettävissä olevaa aikaa sekä rajoittamalla
lapsia fyysisesti. Aikuiset tukivat toimijuutta vastaamalla lasten aloitteisiin, tarjoamalla resursseja sekä tukemalla lasten omatoimisuutta.
Tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä alle 3-vuotiaiden tavoista ilmaista toimijuuttaan. Lisäksi tulokset auttavat lasten kanssa työskenteleviä aikuisia pohtimaan tapoja, joilla tukea alle 3-vuotiaiden toimijuutta. | fi |
dc.format.extent | 48 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | alle 3-vuotiaat | |
dc.title | Alle 3-vuotiaiden lasten toimijuus varhaiskasvatuksen taidekasvatuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202401231470 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | instituutiot | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | taidekasvatus | |