Show simple item record

dc.contributor.advisorRuutiainen, Ville
dc.contributor.authorMehtonen, Johanna
dc.contributor.authorPitkänen, Irina
dc.date.accessioned2024-01-23T11:22:36Z
dc.date.available2024-01-23T11:22:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92979
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin alle 3-vuotiaiden lasten toimijuutta varhaiskasvatuksen taidekasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millä tavoin alle 3-vuotiaat lapset ilmaisivat toimijuuttaan varhaiskasvatuksen taidekasvatuksen tilanteissa sekä millä tavoin aikuiset tukivat tai rajoittivat lasten toimijuutta. Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineistona käytettiin valmista Jyväskylän yliopiston VUOKKO-tutkimuksen videoaineistoa. Aineisto keskittyi varhaiskasvatuksen taidekasvatuksen tilanteisiin 2–3-vuotiaiden lapsiryhmissä. Tutkimukseen osallistui 2–3-vuotiaita lapsia sekä varhaiskasvatuksen työntekijöitä 36 päiväkodista. Metodologinen lähestymistapa oli lapsuudentutkimuksellinen. Analyysimenetelmänä oli teoriaohjaava sisällönanalyysi. Alle 3-vuotiaat lapset ilmaisivat toimijuuttaan käyttäen sanallisia sekä non-verbaalisia tapoja olla vuorovaikutuksessa aikuisten kanssa. Lapset pyrkivät vaikuttamaan tilanteiden kulkuun myös toimimalla omaehtoisesti. Aikuiset rajoittivat toimijuutta jättämällä lasten aloitteet huomioimatta, hallinnoimalla materiaaleja, välineitä, työn sisältöä ja työhön käytettävissä olevaa aikaa sekä rajoittamalla lapsia fyysisesti. Aikuiset tukivat toimijuutta vastaamalla lasten aloitteisiin, tarjoamalla resursseja sekä tukemalla lasten omatoimisuutta. Tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä alle 3-vuotiaiden tavoista ilmaista toimijuuttaan. Lisäksi tulokset auttavat lasten kanssa työskenteleviä aikuisia pohtimaan tapoja, joilla tukea alle 3-vuotiaiden toimijuutta.fi
dc.format.extent48
dc.language.isofi
dc.subject.otheralle 3-vuotiaat
dc.titleAlle 3-vuotiaiden lasten toimijuus varhaiskasvatuksen taidekasvatuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202401231470
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoinstituutiot
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysotaidekasvatus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record