Alle 3-vuotiaiden lasten toimijuus varhaiskasvatuksen taidekasvatuksessa
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa tarkasteltiin alle 3-vuotiaiden lasten toimijuutta varhaiskasvatuksen taidekasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millä tavoin
alle 3-vuotiaat lapset ilmaisivat toimijuuttaan varhaiskasvatuksen taidekasvatuksen tilanteissa sekä millä tavoin aikuiset tukivat tai rajoittivat lasten toimijuutta.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineistona käytettiin valmista
Jyväskylän yliopiston VUOKKO-tutkimuksen videoaineistoa. Aineisto keskittyi
varhaiskasvatuksen taidekasvatuksen tilanteisiin 2–3-vuotiaiden lapsiryhmissä.
Tutkimukseen osallistui 2–3-vuotiaita lapsia sekä varhaiskasvatuksen työntekijöitä 36 päiväkodista. Metodologinen lähestymistapa oli lapsuudentutkimuksellinen. Analyysimenetelmänä oli teoriaohjaava sisällönanalyysi.
Alle 3-vuotiaat lapset ilmaisivat toimijuuttaan käyttäen sanallisia sekä non-verbaalisia tapoja olla vuorovaikutuksessa aikuisten kanssa. Lapset pyrkivät vaikuttamaan tilanteiden kulkuun myös toimimalla omaehtoisesti. Aikuiset rajoittivat toimijuutta jättämällä lasten aloitteet huomioimatta, hallinnoimalla materiaaleja, välineitä, työn sisältöä ja työhön käytettävissä olevaa aikaa sekä rajoittamalla
lapsia fyysisesti. Aikuiset tukivat toimijuutta vastaamalla lasten aloitteisiin, tarjoamalla resursseja sekä tukemalla lasten omatoimisuutta.
Tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä alle 3-vuotiaiden tavoista ilmaista toimijuuttaan. Lisäksi tulokset auttavat lasten kanssa työskenteleviä aikuisia pohtimaan tapoja, joilla tukea alle 3-vuotiaiden toimijuutta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Lapseni kertoi, että tuntuu hyvältä olla juuri sellainen lapsi, kun on" : 5-7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten itsetunnon vahvistamisesta
Tyynelä, Annika; Mäkinen, Minna (2021)Laadullinen tutkimuksemme kertoo 5–7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksistä lasten itsetunnon vahvistamisesta. Tarkastelimme huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten eroja ... -
Yksisarvinen, Bisnesmies-panda ja Taikuri-apina : tutkielma 10 - 12 vuotiaiden lasten taiteellisen toimijuuden ilmiöistä ja haasteista peruskoulun kontekstissa
Nisonen, Ida Elina (2020)Tässä pro-gradu tutkielmassani pureudun lasten taiteellisen toimijuuden muotoihin ja haasteisiin peruskoulun kontekstissa, kun taidekasvatus jalkautuu peruskoulun aikatilaan väliaikaisena ja määräaikaisena hanketoimintana. ... -
Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
Kivelä, Vilja; Malmström, Sandra (2023)Tässä tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemistä kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan ... -
Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa
Rajala, Elli (2019)STEAM on tutkivan oppimisen suuntaus, jonka ideana on, että tiede- ja teknologiakasvatus, insinööritaidot, taiteet ja matematiikka toimivat opetuksessa parhaiten integroituna. Tämän pro gradu –tutkimuksen tavoitteena oli ... -
”Miettii vähäns et mikäs viikonpäivä se on” : lasten kokemuksia varhaiskasvatuksen piirihetkistä
Veikkolainen, Veera (2019)Tällä tutkimuksella on selvitetty lasten omia kokemuksia päiväkotien piirihetkistä. Tutkimuksen lähtökohtina ovat varhaiskasvatuksen ammattilaisten sekä lasten vanhempien keskustelut aiheesta. Aiheesta on keskusteltu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.