Digi- ja teknologiaosaamisen vahvistaminen sosionomikoulutuksessa
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän kehittämistutkimuksen tavoitteena oli kehittää sosionomikoulutuksen tuottamaa digi- ja teknologiaosaamista vastaamaan tulevaisuuden sosiaalialan osaamistarpeisiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittämistutkimuksen menetelmin tuottaa ehdotus sosionomikoulutuksen opetussuunnitelmaan digi- ja teknologiaosaamisista ja niitä vahvistavista sisällöistä.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, johon kuului teoreettinen ongelma-analyysi ja empiirinen ongelma-analyysi. Empiirinen ongelma-analyysi piti sisällään kolme kehittämisvaihetta. Kehittämisvaiheessa 1 toteutettiin teemahaastattelut, kehittämisvaiheessa 2 ABC Oppimisen muotoilu -menetelmää hyödyntäen testattiin kahdella eri toteutuksella digi- ja teknologiaosaamisen sisältöjä osana Varhaiskasvatus ja päivähoito -opintojaksoa. Kehittämisvaiheessa 3 toteutettiin opettajien työpaja, jossa sosionomikoulutuksen opettajia osallistettiin opetussuunnitelman kehittämiseen. Kehittämistutkimuksen tuloksena tuotettiin ehdotus sosionomikoulutukseen digi- ja teknologiaosaamisista ja niitä vahvistavista sisällöistä.
Tämän tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa sosionomin työssä tarvittavasta digi- ja teknologiaosaamisesta sekä suunniteltiin ehdotus sosionomikoulutuksen opetussuunnitelmaan digi- ja teknologiaosaamisista ja niitä vahvistavista sisällöistä. Tutkimuksen tulosten perusteella keskeiset digi- ja teknologiaosaamiset ovat tiedonarviointiosaaminen (tietoturva, tietosuoja, tiedonhakutaidot, tiedon oikeellisuuden arviointi ja valinta eri-ikäisille asiakasryhmille),
kommunikaatio-osaaminen (asiakkaiden ja sidosryhmien välinen saavutettava viestintä), sovellusten ja teknologioiden hyödyntämisosaaminen (arkipäivän digitaaliset taidot, eri-ikäisten asiakkaiden kanssa työskentelyyn liittyvien sovellusten ja teknologioiden hallinta), ohjausosaaminen (laitteiden ja medioiden hyödyntämisosaaminen) ja itsensä kehittämis-
osaaminen (kiinnostus itsensä kehittämiseen, positiivinen suhtautuminen digitaalisia välineitä ja teknologioita kohtaan). Osaamisia vahvistavat sisällöt ovat: eri teknologiat ja niiden hallinta, videot ja niiden tekeminen, saavutettavan sisällön ja materiaalin tuottaminen, yksilö- ja ryhmän ohjaaminen verkossa, ammatillinen verkkovuorovaikutus eri kanavissa, am-matillinen kirjaaminen, eri teknologiat eri-ikäisten asiakkaiden näkökulmasta ja ammatillinen verkkoviestintä sosiaalisen median alustoilla. Jatkotutkimusehdotuksena esitetään digi- ja teknologiaosaamiseen liittyvää tutkimusta opetussuunnitelmiin liittyen ja toisaalta seurantatutkimusta digi- ja teknologiataitojen kehittymisestä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Enhancing practitioners’ skills to work in the digital context
Kettunen, Jaana (Publications Office of the European Union, 2021) -
Four essentials for using digital technologies in career guidance
Kettunen, Jaana (School Education Gateway, European Union, 2021)Information and communication technology (ICT) has gradually gained a firm foothold within the field of guidance and counselling. There has been significant progress in integrating new technologies into career services and ... -
Ohjausalan koulutus Suomessa : selvitys koulutusten rakenteista ja sisällöistä
Kasurinen, Helena; Vuorinen, Raimo; Kettunen, Jaana; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi; Kukkaneva, Eelis (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2024)Tässä julkaisussa kuvataan ohjausalan suomen- ja ruotsinkielisten koulutusten rakenteita ja sisältöjä Suomessa vuosina 2020–2023 sekä tarkastellaan koulutusrakenteiden toimivuutta ja kehittämistarpeita. Selvitys pohjautuu ... -
Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta
Honkonen-Seppälä, Maarit (2009)Tutkimuksessa kuvataan Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ko-kemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta. Aineisto koostuu 23:n syksyllä 2003 aloittaneen opiskelijan kirjoitelmista, joissa käsiteltiin ... -
Fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia fysioterapeutin tutkintokoulutuksesta : kyselytutkimus koetusta osaamisesta, ohjauksesta ja inhimillisestä kohtelusta
Porkka-Toivonen, Kaisa (2022)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia koulutuksen tuottamasta koetusta osaamisesta suhteessa työelämän tarpeisiin sekä fysioterapeuttikoulutuksen aikaisesta ohjauksesta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.