An ecological approach to teacher agency in the Korean context : teacher legitimation in synchronic and diachronic environments
Julkaistu sarjassa
JYU DissertationsTekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
This dissertation investigates how Korean secondary English teachers (KSETs) perceive and enact their own teacher agency within the Korean education ecosystem. Drawing on an ecological approach to agency, this empirical study explores the dynamic interplay between teachers and the environment as they enact teacher agency. The dataset for the study comprises semi-structured interviews with 15 KSETs and has been thematized according to what mediates teacher agency and how teachers interact with different ecosystems and temporal environments.
Exploring the complex interplay between teachers and the environment, this research project suggests three levels of legitimation that teachers employ to mediate teacher agency: individual, collegial, and sociocultural. In addition, this dissertation argues that teacher agency is achieved through a dynamic interplay between teachers and different ecosystems. The different ecosystems with which teachers interact encompass microsystems, mesosystems, exosystems, macrosystems, and chronosystems. Each ecosystem informs teacher agency directly or has an indirect impact on teacher agency through inter-ecosystem interactions. This dissertation also underlines teachers’ interactions with temporal environments for the exercise of teacher agency.
Acknowledging the basic principle of an ecological approach to highlight the relationality and temporality of teacher agency, this dissertation elaborates the ecological approach by spotlighting teacher intentionality as well. When interacting with synchronic and diachronic environments, teachers mediate their agency through different levels of legitimation. Meanwhile, they transform the quality of existing ecosystems to facilitate the exercise of teacher agency. In this study, the transformative agency emerging through the interplay between teachers and the environment strengthens an ecological approach by elaborating the transactional relationship between organisms and the environment. This dissertation concludes with practical and theoretical implications for an ecological perspective and suggestions for future research.
...
Tässä väitöskirjassa tutkitaan, miten korealaiset perusasteen ja toisen asteen englanninopettajat (KSET) hahmottavat ja toteuttavat omaa toimijuuttaan korealaisen koulutuksen ekosysteemissä. Tutkimuksessa hyödynnetään ekologista lähestymistapaa toimijuuteen, ja keskitytään opettajien ja ympäristön välisen dynaamisen vuorovaikutuksen merkitykseen toimijuudelle. Tutkimuksen aineisto koostuu 15 korealaisen englanninopettajan puolistrukturoiduista haastatteluista. Aineistoa on tematisoitu opettajan toimijuuden välittymisen ja eri ekosysteemien ja ajallisten ympäristöjen kanssa tapahtuvan vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Opettajien ja ympäristön monimutkaista vuorovaikutuksen ja toimijuuden välittymisen tarkastelemiseksi työssä käytetään legitimaation käsitettä. Opettajat tarkastelevat ja säätelevät toimijuuttaan suhteessa kolmeen eri legitimaation tasoon: yksilölliseen, kollegiaaliseen ja sosiokulttuuriseen. Lisäksi väitöskirja tuo esille sen, miten opettajien toimijuus saavutetaan opettajien ja erilaisten ekosysteemien välisessä dynaamisessa vuorovaikutuksessa. Erilaiset ekosysteemit, joiden kanssa opettajat ovat vuorovaikutuksessa, käsittävät mikrosysteemit, mesosysteemit, eksosysteemit, makrosysteemit ja kronosysteemit. Kukin ekosysteemi vaikuttaa opettajan toimijuuteen joko suoraan tai epäsuorasti ekosysteemien välisen vuorovaikutuksen kautta. Väitöskirja tuo esille myös opettajien vuorovaikutuksen ajallisten ympäristöjen kanssa.
Väitöskirjan lähtökohtana on ekologisen lähestymistavan perusperiaate, jonka mukaan opettajan toimijuudessa relationaalisuus ja ajallisuus ovat keskeisessä roolissa. Tätä ekologista näkökulmaa rikastetaan tuomalla esille myös toiminnan intentionaalisuuden merkitys. Ollessaan vuorovaikutuksessa synkronisten ja diakronisten ympäristöjen kanssa, opettajat säätelevät omaa toimijuuttaan legitimaation eri tasojen kautta. Samalla he muokkaavat olemassa olevien ekosysteemien laatua mahdollistaakseen oman toimijuutensa. Tämä opettajien ja ympäristön vuorovaikutuksen kautta syntyvä transformatiivinen toimijuus täydentää ekologista viitekehystä ja auttaa ymmärtämään organismien ja ympäristön välistä transaktionaalista suhdetta. Väitöskirjan lopuksi tuodaan esille tutkimuksen käytännöllistä ja teoreettista antia ja sen merkitystä ekologisen viitekehyksen kehittämisessä sekä tuodaan esille tulevia tutkimustarpeita.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9913-1ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Julkaisuun sisältyy osajulkaisuja
- Artikkeli I: Namgung, W., Moate, J., & Ruohotie-Lyhty, M. (2020). Investigating the professional agency of secondary school English teachers in South Korea. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, 5, Article 5. DOI: 10.1186/s40862-020-00083-1
- Artikkeli II: Namgung, W., Moate, J., & Ruohotie-Lyhty, M. (2023). An Ecological Approach to Teacher Agency in English Curriculum Design at Korean Secondary Schools. Curriculum and Teaching, 38(1), 67-84. DOI: 10.7459/ct/38.1.05. JYX: jyx.jyu.fi/handle/123456789/92086
- Artikkeli III: Namgung, W., Moate, J., & Ruohotie-Lyhty, M. (2021). Repositioning teachers as assessors : Compromised aspirations and contested agency. Apples : Journal of Applied Language Studies, 15(2), 49-69. DOI: 10.47862/apples.101524
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [836]
- Väitöskirjat [3535]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
An Ecological Approach to Teacher Agency in English Curriculum Design at Korean Secondary Schools
Namgung, Wook; Moate, Josephine; Ruohotie-Lyhty, Maria (James Nicholas Publishers, 2023)Drawing on an ecological approach to teacher agency, this empirical study investigated the dynamic interplay between teachers and the environment which emerges as teachers enact their professional agency in curriculum ... -
An Ecological Dynamics Approach to Understanding Human-Environment Interactions in the Adventure Sport Context : Implications for Research and Practice
Immonen, Tuomas; Brymer, Eric; Davids, Keith; Jaakkola, Timo (MDPI AG, 2022)The last few decades have witnessed a surge of interest in adventure sports, and has led to an emerging research focus on these activities. However, recent conceptual analyses and scientific reviews have highlighted a ... -
Negotiating a New Culture of Doing Learning? A Study of Interaction in a Web Learning Environment with Special Focus on Teacher Approaches
Kuure, L.; Saarenkunnas, M.; Taalas, P. (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2002)The article examines aspects of interaction, learning and teacher approach in an international, web-supported learning project, which was organised between three universities as part of their programmes in teacher education. ... -
The connection between forms of guidance for inquiry-based learning and the communicative approaches applied : a case study in the context of pre-service teachers
Lehtinen, Antti; Lehesvuori, Sami; Viiri, Jouni (Springer Netherlands, 2019)Recent research has argued that inquiry-based science learning should be guided by providing the learners with support. The research on guidance for inquiry-based learning has concentrated on how providing guidance affects ... -
‘I’m a foreign teacher’ : legitimate positionings in the stories of a migrant teacher
Ennser-Kananen, Johanna; Ruohotie-Lyhty, Maria (Routledge, Taylor & Francis Group, 2023)This qualitative study examines one migrant teacher’s identity positions in the context of a peer mentoring group setting in Finland. Combining theories of legitimacy and teacher narratives, this study asked which positions ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.