Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNorppa, Tommi
dc.contributor.authorPalomäki, Sanna
dc.contributor.authorSääkslahti, Arja
dc.contributor.editorHiltunen, Mirja
dc.contributor.editorKnif, Leena
dc.contributor.editorManninen, Annamari
dc.date.accessioned2024-01-19T09:05:31Z
dc.date.available2024-01-19T09:05:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNorppa, T., Palomäki, S., & Sääkslahti, A. (2023). Arviointi edistämään oppimista : formatiivinen arviointi liikunnanopetuksessa. In M. Hiltunen, L. Knif, & A. Manninen (Eds.), <i>Taiteen ja taidon taitajiksi</i> (pp. 65-89). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura. Ainedidaktisia tutkimuksia, 24. <a href="https://edition.fi/ainedidaktinen-tutkimusseura/catalog/book/895" target="_blank">https://edition.fi/ainedidaktinen-tutkimusseura/catalog/book/895</a>
dc.identifier.otherCONVID_197914298
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92912
dc.description.abstractKansainvälisten tutkimusten mukaan liikunnanopettajien arviointisosaamisessa vaikuttaa olevan puutteita, sillä liikunnan arviointi ei usein ole luotettavaa eikä liikunnanopetuksessa täysin ymmärretä formatiivisen arvioinnin merkitystä. Tässä katsausartikkelissa tarkastellaan, soveltuuko formatiivisen arvioinnin teoreettinen viitekehys (Black & Wiliam 2009) liikunnanopetukseen. Aineisto (n=15) koostuu sekä vertaisarvioiduista tutkimusartikkeleista että muusta tutkimuspohjaisesta kirjallisuudesta. Aineisto on analysoitu käyttämällä lähtökohtana formatiivisen arvioinnin teoreettista viitekehystä ja sen viittä strategiaa. Tutkimuksen tuloksena esitetään useita menetelmiä, joiden avulla formatiivista arviointia voidaan hyödyntää liikunnanopetuksessa. Formatiivista arviointia voidaan käyttää suunnitelmallisesti tukemassa ja tehostamassa oppimista liikunnassa, mutta se vaatii opettajien arviointiosaamisen ja -käytäntöjen kehittämistä.fi
dc.description.abstractInternational research results have shown that there seem to be shortcomings of teachers’ assessment literacy in the field of physical education – the assessment is not reliable, and teachers do not fully understand the meaning of formative assessment. This review article examines whether the theoretical framework of formative assessment (Black & Wiliam 2009) is suitable for physical education. The data (n=15) consists of both peer-reviewed research articles and other research-based literature in the field. The starting point for analyzing the data was the theoretical framework of formative assessment and its five strategies. This article demonstrates several practices for using formative assessment in physical education. Formative assessment could be used to systematically support and enhance learning in physical education, but it requires the development of teachers’ assessment literacy and practices.en
dc.format.extent161
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura
dc.relation.ispartofTaiteen ja taidon taitajiksi
dc.relation.ispartofseriesAinedidaktisia tutkimuksia
dc.relation.urihttps://edition.fi/ainedidaktinen-tutkimusseura/catalog/book/895
dc.rightsCC BY-NC-SA 4.0
dc.titleArviointi edistämään oppimista : formatiivinen arviointi liikunnanopetuksessa
dc.typebook part
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202401191408
dc.contributor.laitosLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSport Pedagogyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-952-5993-38-7
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange65-89
dc.relation.issn1799-9596
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright©2023 Mirja Hiltunen; Mirja Hiltunen; Leena Knif; Leena Knif; Annamari Manninen; Annamari Manninen, Katja Sutela, Sanna Kivijärvi, Elina Härkönen, Titta Suvanto, Tommi M. Norppa, Sanna Palomäki, Arja Sääkslahti, Marja Myllykangas, Auli Saarinen, Elina Laakso
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationbookPart
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysoliikuntakasvatus
dc.subject.ysokirjallisuuskatsaukset
dc.subject.ysooppimistavoitteet
dc.subject.ysoliikunnanopettajat
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysooppilasarviointi
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8343
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15764
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7595
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11960
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12025
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15765
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7111
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.type.okmA3


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-SA 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-SA 4.0