dc.contributor.author | Norppa, Tommi | |
dc.contributor.author | Palomäki, Sanna | |
dc.contributor.author | Sääkslahti, Arja | |
dc.contributor.editor | Hiltunen, Mirja | |
dc.contributor.editor | Knif, Leena | |
dc.contributor.editor | Manninen, Annamari | |
dc.date.accessioned | 2024-01-19T09:05:31Z | |
dc.date.available | 2024-01-19T09:05:31Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Norppa, T., Palomäki, S., & Sääkslahti, A. (2023). Arviointi edistämään oppimista : formatiivinen arviointi liikunnanopetuksessa. In M. Hiltunen, L. Knif, & A. Manninen (Eds.), <i>Taiteen ja taidon taitajiksi</i> (pp. 65-89). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura. Ainedidaktisia tutkimuksia, 24. <a href="https://edition.fi/ainedidaktinen-tutkimusseura/catalog/book/895" target="_blank">https://edition.fi/ainedidaktinen-tutkimusseura/catalog/book/895</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_197914298 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92912 | |
dc.description.abstract | Kansainvälisten tutkimusten mukaan liikunnanopettajien arviointisosaamisessa vaikuttaa olevan puutteita, sillä liikunnan arviointi ei usein ole luotettavaa eikä liikunnanopetuksessa täysin ymmärretä formatiivisen arvioinnin merkitystä. Tässä katsausartikkelissa tarkastellaan, soveltuuko formatiivisen arvioinnin teoreettinen viitekehys (Black & Wiliam 2009) liikunnanopetukseen. Aineisto (n=15) koostuu sekä vertaisarvioiduista tutkimusartikkeleista että muusta tutkimuspohjaisesta kirjallisuudesta. Aineisto on analysoitu käyttämällä lähtökohtana formatiivisen arvioinnin teoreettista viitekehystä ja sen viittä strategiaa. Tutkimuksen tuloksena esitetään useita menetelmiä, joiden avulla formatiivista arviointia voidaan hyödyntää liikunnanopetuksessa. Formatiivista arviointia voidaan käyttää suunnitelmallisesti tukemassa ja tehostamassa oppimista liikunnassa, mutta se vaatii opettajien arviointiosaamisen ja -käytäntöjen kehittämistä. | fi |
dc.description.abstract | International research results have shown that there seem to be shortcomings of teachers’ assessment literacy in the field of physical education – the assessment is not reliable, and teachers do not fully understand the meaning of formative assessment. This review article examines whether the theoretical framework of formative assessment (Black & Wiliam 2009) is suitable for physical education. The data (n=15) consists of both peer-reviewed research articles and other research-based literature in the field. The starting point for analyzing the data was the theoretical framework of formative assessment and its five strategies. This article demonstrates several practices for using formative assessment in physical education. Formative assessment could be used to systematically support and enhance learning in physical education, but it requires the development of teachers’ assessment literacy and practices. | en |
dc.format.extent | 161 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen ainedidaktinen tutkimusseura | |
dc.relation.ispartof | Taiteen ja taidon taitajiksi | |
dc.relation.ispartofseries | Ainedidaktisia tutkimuksia | |
dc.relation.uri | https://edition.fi/ainedidaktinen-tutkimusseura/catalog/book/895 | |
dc.rights | CC BY-NC-SA 4.0 | |
dc.title | Arviointi edistämään oppimista : formatiivinen arviointi liikunnanopetuksessa | |
dc.type | book part | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202401191408 | |
dc.contributor.laitos | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Sport Pedagogy | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.relation.isbn | 978-952-5993-38-7 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 65-89 | |
dc.relation.issn | 1799-9596 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | ©2023 Mirja Hiltunen; Mirja Hiltunen; Leena Knif; Leena Knif; Annamari Manninen; Annamari Manninen, Katja Sutela, Sanna Kivijärvi, Elina Härkönen, Titta Suvanto, Tommi M. Norppa, Sanna Palomäki, Arja Sääkslahti, Marja Myllykangas, Auli Saarinen, Elina Laakso | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bookPart | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | liikuntakasvatus | |
dc.subject.yso | kirjallisuuskatsaukset | |
dc.subject.yso | oppimistavoitteet | |
dc.subject.yso | liikunnanopettajat | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | oppilasarviointi | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8343 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15764 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7595 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11960 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12025 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15765 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7111 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | |
dc.type.okm | A3 | |