Arviointi edistämään oppimista : formatiivinen arviointi liikunnanopetuksessa
Norppa, T., Palomäki, S., & Sääkslahti, A. (2023). Arviointi edistämään oppimista : formatiivinen arviointi liikunnanopetuksessa. In M. Hiltunen, L. Knif, & A. Manninen (Eds.), Taiteen ja taidon taitajiksi (pp. 65-89). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura. Ainedidaktisia tutkimuksia, 24. https://edition.fi/ainedidaktinen-tutkimusseura/catalog/book/895
Julkaistu sarjassa
Ainedidaktisia tutkimuksiaPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
©2023 Mirja Hiltunen; Mirja Hiltunen; Leena Knif; Leena Knif; Annamari Manninen; Annamari Manninen, Katja Sutela, Sanna Kivijärvi, Elina Härkönen, Titta Suvanto, Tommi M. Norppa, Sanna Palomäki, Arja Sääkslahti, Marja Myllykangas, Auli Saarinen, Elina Laakso
Kansainvälisten tutkimusten mukaan liikunnanopettajien arviointisosaamisessa vaikuttaa olevan puutteita, sillä liikunnan arviointi ei usein ole luotettavaa eikä liikunnanopetuksessa täysin ymmärretä formatiivisen arvioinnin merkitystä. Tässä katsausartikkelissa tarkastellaan, soveltuuko formatiivisen arvioinnin teoreettinen viitekehys (Black & Wiliam 2009) liikunnanopetukseen. Aineisto (n=15) koostuu sekä vertaisarvioiduista tutkimusartikkeleista että muusta tutkimuspohjaisesta kirjallisuudesta. Aineisto on analysoitu käyttämällä lähtökohtana formatiivisen arvioinnin teoreettista viitekehystä ja sen viittä strategiaa. Tutkimuksen tuloksena esitetään useita menetelmiä, joiden avulla formatiivista arviointia voidaan hyödyntää liikunnanopetuksessa. Formatiivista arviointia voidaan käyttää suunnitelmallisesti tukemassa ja tehostamassa oppimista liikunnassa, mutta se vaatii opettajien arviointiosaamisen ja -käytäntöjen kehittämistä. International research results have shown that there seem to be shortcomings of teachers’ assessment literacy in the field of physical education – the assessment is not reliable, and teachers do not fully understand the meaning of formative assessment. This review article examines whether the theoretical framework of formative assessment (Black & Wiliam 2009) is suitable for physical education. The data (n=15) consists of both peer-reviewed research articles and other research-based literature in the field. The starting point for analyzing the data was the theoretical framework of formative assessment and its five strategies. This article demonstrates several practices for using formative assessment in physical education. Formative assessment could be used to systematically support and enhance learning in physical education, but it requires the development of teachers’ assessment literacy and practices.
Julkaisija
Suomen ainedidaktinen tutkimusseuraEmojulkaisun ISBN
978-952-5993-38-7Kuuluu julkaisuun
Taiteen ja taidon taitajiksiISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-9596Asiasanat
Alkuperäislähde
https://edition.fi/ainedidaktinen-tutkimusseura/catalog/book/895Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/197914298
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3164]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Voisiko arvioinnilla tukea liikunnan oppimista nykyistä paremmin?
Norppa, Tommi (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2024)Formatiivinen eli oppimisprosessia tukeva arviointi on ollut kansainvälisen kasvatustieteellisen tutkimuksen mielenkiinnon kohteena jo pitkään, ja on havaittu, että sitä hyödyntämällä voidaan edistää oppijoiden oppimista. ... -
Liikunnanopettajien ja liikunnanopettajaksi opiskelevien arviointikriteerien painotukset liikunnanopetuksessa, sekä fyysinen suorituskyky arviointikriteerinä.
Tarkiainen, Rasmus (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, tapahtuuko tämänhetkinen liikunnanopetuksen arviointi yhdenmukaisesti ja tasa-arvoisesti eri opettajien välillä. Aikaisemman opetussuunnitelman aikaan haasteena oli etenkin ... -
Arviointi voi tukea oppimista ja liikuntainnostusta
Laukkanen, Arto (Liikuntatieteellinen seura, 2023) -
Toiminnanohjauksen tukeminen liikunnanopetuksessa
Huovinen, Terhi; Lindeman, Anni; Pikkupeura, Vilma (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2024)Toiminnanohjauksen pulmat näkyvät liikuntatunneilla esim. aloitekyvyttömyytenä tai harjoittelun keskeyttämisenä erilaisten ulkoisten häiriöiden vuoksi. Miten opettajana voin auttaa oppilaita toiminnanohjauksen haasteissa? -
Mistä liikunnan arvosanat muodostuvat? : liikunnanopettajien käsityksiä arvioinnin kriteereistä ja haasteista perusopetuksessa
Palomäki, Sanna; Hirvensalo, Mirja (Liikuntatieteellinen seura, 2022)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin kirjatuilla tavoitteilla ja arviointikriteereillä on pyritty turvaamaan arvioinnin oikeudenmukaista ja yhdenvertaista toteutumista kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.