Videopelien vaikeustason dynaaminen mukautus
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Pelin haastavuustekijöiden mukauttaminen reaaliajassa pelaajan tarpeisiin on eräs tapa parantaa pelikokemusta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan dynaamisten vaikeustasojärjestelmien merkitystä ja esitetään erilaisia tapoja toteuttaa mukautuva järjestelmä. Mukautustekniikat on valittava pelin tarpeiden mukaan. One way to improve game feel is to adjust the factors that affect the game’s difficulty in real time. This literature review will examine the significance of dynamic difficulty adjustment and present some ways to implement an adaptive system. Technologies for the adjustment must be chosen according to the requirements of the game.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Videopelien käyttäjäkokemus
Mäenpää, Jannika (2022)Tämän tutkielman aiheena on videopelit ja niiden käyttäjäkokemus. Videopelit ovat saavuttaneet globaalit markkinat, niiden parissa liikkuu miljardeja euroja, ja ne ovat monelle arkipäivää. Käyttäjäkokemus on tärkeä osa ... -
Sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikutus verkkopelikokemukseen
Järvinen, Timo (2020)Tässä tutkielmassa selvitetään miten sosiaalinen vuorovaikutus vaikuttaa pelikokemukseen. Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus. Tutkielma alkaa siitä, mitä videopeli ja pelaaminen ovat. Todetaan, että videopeli on ... -
Game feel : pelituntuman vaikutus pelikokemukseen
Koivusaari, Eelis (2023)Tutkielman tavoitteena on perehdyttää mitä on pelituntuma, ja miten se vaikuttaa pelikokemukseen. Tarkastellaan pelituntumaelementtien avulla, miten erilaiset pelituntumaelementit vaikuttavat pelikokemukseen. Johtopäätöksenä ... -
Tekoälyn vaikutus haastavuuteen hiiviskelypeleissä
Ahapainen, Atte (2020)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten pelitekoäly vaikuttaa pelaajan kokemaan haastavuuteen hiiviskelypeleissä. Hiiviskelypeleissä pelaajan tavoitteena on selvitä erilaisista tehtävistä pysytellen samalla mahdollisimman ... -
Affordanssien soveltaminen ja tulkinta dynaamisten videopelien kontekstissa
Hautaoja, Toni (2021)Videopelit ohjaavat pelaajia intuitiivisesti monin eri tavoin tärkeitä päämääriä kohti käyttäen apunaan niin kutsuttuja merkitsijöitä ja affordansseja. Lähtökohtana molemmille elementeille on vailla eksplisiittistä ohjeistusta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.