Luokanopettaja yrittäjyyskasvattajana
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tarkastella peruskoulun opettajien näkökulmasta tehtyjä tutkimuksia, joissa käsitellään yrittäjyyskasvatuksen toteuttamista ja opetusmenetelmiä koulutyössä. Tutkimukseen valitut tieteelliset julkaisut ovat väitöskirjoja tai vertaisarvioituja tutkimuksia viimeisen 12 vuoden ajalta. Aineisto muodostui 10 suomalaisesta tutkimuksesta. Kirjallisuuskatsauksen tyyppi on laadullinen narratiivinen katsaus, jonka tarkoituksena on muodostaa käsitys, millaista tutkimusta yrittäjyyskasvatuksesta on tehty opettajan työhön liittyen. Aineisto on kerätty sähköisistä tiedonhakujärjestelmistä internetistä. Aineistoa on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin avulla ja näin muodostettu kokonaiskäsitys aineistosta tutkimuskysymyksemme kautta. Tutkimustulosten mukaan yrittäjyyskasvatuksen ottaminen mukaan koulutyöhön on moninaista ja yhtenäisiä käytäntöjä ei ollut havaittavissa. Tutkimustulokset jakautuivat oppimisympäristön ja opettajien opetusmenetelmiin, työyhteisön merkitykseen, opetussuunnitelman toteuttamiseen sekä yrittäjyyskasvatusvalmiuksiin. Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat opettajien tarvitsevan työyhteisön tukea ja koulutusta yrittäjyyskasvatuksen laajalla kentällä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Jos on vapaus, on myös se vastuu" : luokanopettaja työrauhaan ohjaajana
Hokkanen, Tiina (2002) -
Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä
Parkkonen, Susanna (2021)Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en ... -
Arviointi luokanopettaja- ja musiikkikasvattajaopiskelijoiden asiantuntijuudessa
Tuupainen, Hanne (2017)Tutkimukseni tavoitteena on tutkia miten luokanopettaja- ja musiikkikasvattajaopiskelijat määrittelevät arviointia omassa asiantuntijuudessaan. Lisäksi tutkin, miten koulutus on tukenut opiskelijoiden arviointifilosofian ... -
Oppijan ja opettajan oikeus digitaaliseen osaamiseen : digitaalisen polarisaation uhkakuvista tasa-arvoiseen osaamisen kehittämiseen
Näykki, Piia; Ahlström, Emilia; Manu, Mari; Penttinen, Silja; Nousiainen, Tuula (Niilo Mäki Instituutti, 2023)Tämän narratiivisen katsausartikkelin tavoitteena on osallistua keskusteluun digitaalisesta polarisaatiosta ja tuoda esiin näkökulmia oppilaiden ja opettajien digitaalisesta osaamisesta ja osaamisen kehittämisestä. ... -
Erityis- ja erityisluokanopettajien mielikuvia peruskoulun opettajien yhteistyövalmiuksista
Seppänen, Atte (2023)Peruskoulun opettajien välinen yhteistyö on tärkeä osa opetusta, sen kehitystä ja toimivaa kouluyhteisöä. Hyvä yhteistyö tukee niin opettajia kuin oppilaitakin. Tästä huolimatta yhteistyötä muiden opettajien kanssa vältetään ...