Vastuullisuusviestintä vastuullisuuden rakentajana : laadullinen sisällönanalyysi Sisäministeriön hallinnonalan vuoden 2021 vastuullisuusraporteista
Vastuullisuudesta viestiminen ja siihen liittyvät ohjeistukset ovat lisääntyneet viime vuosina. Vastuullinen toiminta ja siitä viestiminen tunnistetaan kaikkia koskettavana asiana, mutta tutkimuskirjallisuutta vastuullisuusviestinnästä on tehty hyvin pitkälle vain yritysmaailman kontekstissa. Tutkimukseni tavoitteena on tuottaa tietoa, millaisia merkityksiä vastuullisuus saa julkisen sektorin organisaatioiden vastuullisuusviestinnässä. Tutkimuksessani pyrin löytämään organisaatioiden tapoja kuvata vastuullisuutta ja luoda ymmärrystä vastuullisuuden rakentumiseen.
Tutkielmassa aineistona toimii sisäministeriön hallinnonalan (Hätäkeskuslaitos, Kriisinhallintakeskus, poliisi, Rajavartiolaitos, suojelupoliisi ja sisäministeriö) vastuullisuusraportit vuodelta 2021. Kyseiset vastuullisuusraportit on toteutettu valtionhallinnon laatimien yhtenäisten raportointikäytänteiden mukaisesti. Kyseisiä vastuullisuusraportteja tarkastelen julkisen sektorin organisaatioiden vastuullisuusviestintänä. Ymmärrän tutkimukseni aineiston rakentavan vastuullisuutta konstitutiivisesti. Tarkastelen maisterintutkielmassani vastuullisuutta yhteiskuntavastuun (Corporate Social Responsibility) käsitteen kautta, joka ymmärtää yhteiskuntavastuun olevan sosiaalista-, taloudellista- ja ympäristövastuullisuutta. Tutkimus on aineistolähtöinen laadullinen tutkimus, ja se on toteutettu laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Havaitsin aineistosta viisi vastuullisuutta rakentavaa teemaa. Vastuullisuus rakentui sosiaalista vastuullisuutta ja ympäristövastuullisuutta esiin tuovien organisaation toimintaan kytkeytyvien kuvailujen kautta. Ympäristöystävälliset valinnat teemassa ympäristön huomioiminen rakentui erilaisina jo tehtävinä ja suunniteltuina toimina toimia ympäristön kannalta kestävämmin. Yhdenvertaisuuden edistäminen, Henkilöstöön panostaminen ja Turvallisuuden takaaminen rakensivat vastuullisuutta tapoina ja pyrkimyksinä huomioida organisaatioiden toimintaan ulottuvat ihmiset työyhteisössä ja laajemmin yhteiskunnassa. Toimintaan vaikuttavat sitoumukset -teemassa vastuullisuus rakentui osaksi yhteisiä sopimuksia ja vastuullisuuden tavoitteita. Vastuullisuus rakentui monipuolisesti organisaation käytäntöjen kuvailuissa. Vastuullisuuden rakentuminen käytäntöjen kuvailuissa loi merkityksiä sille, että vastuullisuus on julkisen sektorin vastuullisuusviestinnässä arjen toimintaan kytkeytyvää, joka ottaa huomioon organisaatioiden erityispiirteet ja yhteiset yhteiskunnalliset tavoitteet.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29560]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kuunteleminen vastuullisuuden ja luottamuksen rakentajana : esimerkkinä journalismin yhteiskuntavastuu
Hautakangas, Mikko; Gerlander, Maija (ProCom ry, 2021) -
Työntekijät vastuullisuuden sidosryhmänä : monimerkityksellisyys ja vastuullisuusviestinnän haasteet
Onkila, Tiina; Mäkelä, Marileena; Sarna, Bhavesh (ProCom ry, 2021) -
Vastuullisuusviestintä matkailuyrityksissä
Alavuotunki, Fanni (2020)Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella lappilaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestintää. Tutkielman tarkoituksen oli analysoida, mitä matkailuyritykset vastuullisuudesta verkkosivuillaan viestivät, miten ... -
Ase- vai puolustusteollisuus? : puolustusteollisuuden vastuullisuuden rakentuminen mediatekstien diskursseissa : Case: Patria Land Oy
Rantanen, Veera (2022)Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten puolustusteollisuuden vastuullisuus rakentuu diskursiivisesti mediateksteissä ja millaisia diskursiivisia legitimaatiostrategioita käytetään puolustusteollisuuden vastuullisuuden ... -
Vastuullisena pidettyjen suomalaisten osakeyhtiöiden vastuullisuusraportointi ja Covid-19-pandemian vaikutus vastuullisuuden raportointiin
Weckman, Sanni (2021)Yritysten vastuullisuus on koko ajan kasvava trendi ja se asettaa niin yrityksille kuin sijoittajillekin uusia odotuksia. Vastuullisuuden trendi on velvoittanut organisaatioita vastaamaan sidosryhmien tarpeisiin ja kestävän ...