dc.contributor.advisor | Isomöttönen, Ville | |
dc.contributor.author | Liedes, Juho | |
dc.date.accessioned | 2024-01-17T06:44:59Z | |
dc.date.available | 2024-01-17T06:44:59Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92843 | |
dc.description.abstract | Oppimisenhallintajärjestelmät ovat nykyajan opiskelijoille olennaisia työkaluja. Tässä pro gradussa perehdytään niiden hyväksymiseen ja niihin liittyviin asenteisiin Jyväskylän ylopistossa käytettävien TIM- ja Moodle-järjestelmien kontekstissa Technology Acceptance Model -mallin (TAM-malli) avulla ja aiemman tutkimuskirjallisuuden pohjalta. Teoriatausta eli aiempi tutkimuskirjallisuus sisältää tarkempaa tietoa TAM-mallista: se koostuu neljästä peruspilarista, jotka liittyvät muun muassa käyttäjän asenteeseen ja järjestelmän käyttökokemukseen. TAM-malli sai alkunsa vuonna 1985 ja sitä on päivitetty useamman kerran, viimeksi 2000-luvun alussa. Teoriataustaksi valitut aiemmat tutkimukset käsittelevät esimerkiksi sosiaaliseen median opetuskäyttöön ja oppimisenhallintajärjestelmiin liittyviä asenteita TAM-mallin avulla: niiden perusteella voi sanoa, että TAM-malli on toimiva työkalu teknologian hyväksymisen mittaamiseen. Tätä gradua varten toteutettiin Jyväskylän yliopiston Informaatioteknologian tiedekunnan opiskelijoille Moodlen ja TIM:n vastakkain asettava tutkimuskysely, jonka tuloksia (99 vastaajaa) analysoidaan sekä laadullisesti että määrällisesti. Näistä tuloksista voi nähdä, että TIM ja Moodle saivat kummatkin tasapuolisesti kannatusta, osittain jopa ristiriitaisesti sekä positiivista että negatiivista palautetta samasta ominaisuudesta. Kyselyn vastausten perusteella tämä johtuu käytön kontekstista eli toinen järjestelmää sopii toista paremmin tietyille kursseille: esimerkiksi TIM vaikuttaa sopivan paremmin teknisemmille kursseille kuten ohjelmointikursseille. Käyttäjän tietotekninen harjaantuneisuus ja ikä voivat osaltaan myös vaikuttaa järjestelmien suosioon, mikä voi näkyä TIM:n suosimisena, jos käyttäjä on harjaantunut tietotekniikassa ja iältään nuorempi. TIM:llä ja Moodlella on siis kummallakin vahvuutensa ja paikkansa opetuksessa. | fi |
dc.description.abstract | Learning management systems are essential tools for today's students. This Master's thesis explores their acceptance and related attitudes in the context of the TIM and Moodle systems used at the University of Jyväskylä, using the Technology Acceptance Model (TAM model) and based on previous research literature. The theoretical background, or earlier research literature, contains more detailed information about the TAM model: it consists of four basic pillars related to, among other things, the user attitude and the user experience of the system. The TAM model was created in 1985 and has been updated several times, most recently in the early 2000s. Previous studies selected as the theoretical background deal with attitudes related to, for example, social media teaching use and learning management systems using the TAM model: on the basis of these, one can say that the TAM model is a functional tool for measuring the acceptance of technology. For this thesis, a survey for the students of the Faculty of Information Technology at the University of Jyväskylä was created. This survey set Moodle against TIM and it's results (99 respondents) are analysed both qualitatively and quantitatively. Based on these results, it can be seen that TIM and Moodle both received equal support, in part even conflictingly both positive and negative feedback on the same feature. Based on the survey responses, this is due to the context of use, i.e. one system is more suitable than the other for certain courses: for example, TIM seems to be more suitable for more technical courses such as programming courses. The user's computer skills and age can also contribute to the popularity of the systems, which can be seen as a preference for TIM if the user is trained in computer technology and is younger in age. So TIM and Moodle both have their strengths and place in teaching. | en |
dc.format.extent | 70 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | oppimisenhallintajärjestelmä | |
dc.subject.other | TIM | |
dc.subject.other | TAM-malli | |
dc.title | Oppimisenhallintajärjestelmiin TIM ja Moodle liittyvät asenteet TAM-mallin avulla tarkasteltuna | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202401171344 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Educational Technology | en |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologia | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | Moodle | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |