Koettuun informaatioteknologian hyödyllisyyteen vaikuttavat tekijät hoitotyöntekijöillä
Abstract
Terveydenhuoltoon suunnattu informaatioteknologia on lisääntynyt viimeisten vuosien aikana merkittävästi ja sen odotetaan lisääntyvän edelleen. Teknologian käyttöä kuvaavan TAM-mallin mukaan koetulla hyödyllisyydellä on suora yhteys teknologian käyttöön. Koetun hyödyllisyyden on todettu myös olevan terveydenhuollossa muita toimialoja merkityksellisempi tekijä teknologian käytön selittäjänä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tekijöitä, jotka selittävät hoitohenkilöstön kokemaan teknologian hyödyllisyyttä.
Tutkimusaineisto kerättiin kolmen sairaanhoitopiirin alueelta hoitohenkilöstölle suunnatulla verkkokyselyllä. Verkkokyselyn vastaamisen aloitti kaikkiaan 359 henkilöä, joista ainoastaan 47 % vastasi koko kyselyyn. Tutkimusaineiston muodosti 179 keski-iältään 46-vuotiasta naista (87 %) ja miestä (13 %). Keskimääräinen työkokemus vastaajilla oli 18 vuotta. Vastaajista 62 % oli sairaanhoitajia ja 15 % lähihoitajia.
Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisesti käyttämällä eksploratiivista faktorianalyysiä ja lineaarista regressionalyysiä sekä yleistä lineaarista mallia. Tarkasteltaessa pelkästään päävaikutuksia havaittiin, että koettua hyödyllisyyttä lisäsivät hoitohenkilöstön osaaminen (p<0,001), yleinen työtyytyväisyys (p<0,001), asenne (p<0,05) ja tuki (p<0,05). Koettua hyödyllisyyttä heikensivät teknologian käyttöpakko (p<0,001) ja vähäiset vaikutusmahdollisuudet (p<0,05). Eri muuttujien yhdysvaikutuksia tarkasteltaessa iällä havaittiin olevan tilastollisesti merkitsevä (p<0,05) yhdysvaikutus vaikutusmahdollisuuksien ja yleisen työtyytyväisyyden kanssa. Yhdysvaikutukset sisältävässä mallissa osaamisella ei havaittu olevan suoraan yhteyttä koettuun hyödyllisyyteen, mutta sillä oli yhteisvaikutus tuen (p<0,05), asenteiden (p<0,05) ja vaikutusmahdollisuuksien (p<0,001) kanssa.
Johtopäätöksenä todettiin, että tutkimuksen tulokset ovat osin yhteneviä aikaisempien tutkimusten kanssa ja tukevat TAM-mallin teoriaa. Tämä tutkimus nosti esiin hyödyllisyyden kokemisen taustalla vaikuttavina myös työn vaikutusmahdollisuudet ja yleisen työtyytyväisyyden. Koetun hyödyllisyyden taustalla oleviin moninaisiin tekijöihin vaikuttamalla voidaan mahdollisesti edistää hoitohenkilöstön halukkuutta käyttää teknologiaa ja lisätä työntekijöiden yleistä tyytyväisyyttä käytettävissä olevaan teknologiaan.
The amount of health information technology (HIT) is increased rapidly in the health organization and it’s still expected to increase in the future. Technology acceptance model (TAM) suggests that perceived usefulness indicates the actual use of the technology. Perceived usefulness also seems to be more important factor in health care than in other domains for explaining the use of the HIT. The aim of this research was to examine the attribute defining the perceived usefulness in health care domain. The data was collected by using wed survey, which was distributed to three different health care districts. Total of 359 persons started to answer the survey but only 47 % of them finished it. The population of this research was 179 men (13 %) and women (87 %), whose middle age was 46 years. The aver-age of work experience was 18 years. Total of 62 % of respondent was nurses and 15 % was practical nurses. The data was analyzed statistically by using explorative factor analysis, linear regression and general linear model. Examining only the main effects it was found that ability to use technology (p<0.001), general work satisfaction (p<0.001, attitude (p<0.05) and support for the technology use (p<0.05) in-creased the perceived usefulness. Subjective norms (p<0.001) and low experienced influence in work (p<0.05) decreased the perceived usefulness. User age has statistical significant (p<0.05) interaction effect with experienced influence in work and with work satisfaction. Model with interaction effects the ability to use technology wasn’t significant anymore but it has interaction effect with support (p<0.05), attitude (p<0.05) and experience influence (p<0.001). In conclusion the results of this research are somewhat congruent with previous research and have support for TAM-model. Beside well-known attributes behind the perceived usefulness this research showed that also experienced influence in work as well as satisfaction for work might have influence for perceived usefulness in health care domain.
The amount of health information technology (HIT) is increased rapidly in the health organization and it’s still expected to increase in the future. Technology acceptance model (TAM) suggests that perceived usefulness indicates the actual use of the technology. Perceived usefulness also seems to be more important factor in health care than in other domains for explaining the use of the HIT. The aim of this research was to examine the attribute defining the perceived usefulness in health care domain. The data was collected by using wed survey, which was distributed to three different health care districts. Total of 359 persons started to answer the survey but only 47 % of them finished it. The population of this research was 179 men (13 %) and women (87 %), whose middle age was 46 years. The aver-age of work experience was 18 years. Total of 62 % of respondent was nurses and 15 % was practical nurses. The data was analyzed statistically by using explorative factor analysis, linear regression and general linear model. Examining only the main effects it was found that ability to use technology (p<0.001), general work satisfaction (p<0.001, attitude (p<0.05) and support for the technology use (p<0.05) in-creased the perceived usefulness. Subjective norms (p<0.001) and low experienced influence in work (p<0.05) decreased the perceived usefulness. User age has statistical significant (p<0.05) interaction effect with experienced influence in work and with work satisfaction. Model with interaction effects the ability to use technology wasn’t significant anymore but it has interaction effect with support (p<0.05), attitude (p<0.05) and experience influence (p<0.001). In conclusion the results of this research are somewhat congruent with previous research and have support for TAM-model. Beside well-known attributes behind the perceived usefulness this research showed that also experienced influence in work as well as satisfaction for work might have influence for perceived usefulness in health care domain.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201708153483Use this for linking
Language
Finnish