How social media uses UX design to keep user engaged : case study: TikTok

Abstract
Käyttäjäkokemuksen (UX) suunnittelun rooli sosiaalisessa mediassa voi olla kiistanalainen aihe, erityisesti silloin kun sen tarkoituksena on lisätä käyttäjien sitoutumista ja koukuttomista alustaan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella sosiaalisen median, UX-suunnittelun ja sitoutumisen välistä suhdetta, keskittyen erityisesti TikTok-alustaan tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa analysoidaan, kuinka TikTok käyttää UX-suunnittelua pitääkseen käyttäjät sitoutuneina. Tämän tutkimiseksi opinnäytetyössä selvitetään TikTok-alustan ominaisuuksia, kuten personoituja sivuja, koukuttavia algoritmeja ja saumattomia siirtymiä sisällön välillä. Suunnitteluperiaatteita tarkastellaan psykologisen teorian perspektiivistä niiden taustalla olevan logiikan selvittämiseksi. Tutkimus pohjautuu aikaisempiin aihetta koskeviin tutkimuksiin ja uutisartikkeleihin. Käytetyissä tutkimuksissa löytyi merkittäviä korrelaatioita TikTokin UX-suunnitteluperiaatteiden ja käyttäjien sitoutumisen kanssa. For You -sivu (FYP), sekä syvemmät verkkoyhteisön rakentamiskokemukset vaikuttivat voimakkaasti käyttäjien sitoutumiseen. TikTokin ”For You” -sivu rakentuu sille, että käyttäjillä on hyvin rajalliset vaihtoehdot. Tämä helpottaa käyttäjän kognitiivista vaivaa alustan käytössä, joka siten mahdollistaa alustan pidemmän käytön. TikTokin käyttäjäkokemus on täten hyvin vaivatonta kognitiivisella tasolla. Opinnäytetyö ei rajoitu pelkästään teknisiin näkökohtiin, vaan käsittelee myös laajasti UX-suunnittelun eettisiä ulottuvuuksia sosiaalisessa mediassa. Mielenterveyden ja digitaalisen riippuvuuden kaltaiset kysymykset nousevat esiin, ja niitä tarkastellaan ja tarjotaan ratkaisuvaihtoehtoja. Viimeisessä osiossa esitetään eettisen UX-suunnittelun käsite ja tarjotaan käytännön strategioita UX-suunnittelijoille, jotta he voivat edistää vastuullisempia ja kestävämpiä sosiaalisen median kokemuksia. Tämä tutkimus ei ainoastaan tarjoa syvällistä ymmärrystä TikTokin alustasta vaan myös antaa arvokkaita näkemyksiä UX-suunnittelijoille, sosiaalisen median suunnittelijoille ja poliittisille päättäjille, jotka pyrkivät kehittämään terveellisempää ja eettisempää digitaalista ekosysteemiä. Tutkimuksen tulokset voivat toimia perustana tuleville tutkimuksille ja käytännön toimenpiteille, jotka edistävät positiivista käyttäjäkokemusta ja vastuullista suunnittelua digitaalisessa ympäristössä.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202401151308Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share