Näytä suppeat kuvailutiedot

AHJO: Suomalaisen yliopiston henkilöstön hyvinvoinnin laadullinen tarkastelu taidepohjaisin työtavoin: työpajat ja haastattelut

dc.contributor.authorSaarinen, Taina
dc.contributor.authorPerkins, Marc
dc.contributor.authorLaihonen, Petteri
dc.contributor.authorEnnser-Kananen, Johanna
dc.coverage.temporal2023-01-31 - 2023-06-10
dc.date.accessioned2024-01-12T06:00:11Z
dc.date.available2024-01-12T06:00:11Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationPerkins, Marc; Ennser-Kananen, Johanna; Saarinen, Taina; Laihonen, Petteri. <i>AHJO: A qualitative investigation of well-being among staff at a Finnish university using art-inspired methodology, including workshops and individual interviews</i>. V. 10.1.2024. University of Jyväskylä. 10.17011/jyx/dataset/92715
dc.identifier.otherjyu-resd.194392029
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92715
dc.description.abstractTässä hankkeessa tutkittiin taidepohjaisin menetelmin tekijöitä, jotka vaikuttavat yliopistohenkilöstön hyvinvointiin ja ei-hyvinvointiin suuressa suomalaisessa yliopistossa. Tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena oli tunnistaa yliopiston henkilökunnan hyvinvointiin ja ei-hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä tutkimalla opetus-, tutkimus- sekä asiantuntija- ja ammattihenkilöstön erilaisia kokemuksia. Samalla tarkoituksemme on löytää toimia, joilla voidaan edistää yhteisöllistä hyvinvointia yliopistoissa.<br/><br/> Tutkimus tehtiin yhdessä suomalaisessa yliopistossa vuosina 2022-2024. Osallistujien valintaa ohjasi kaksiakselinen valintamatriisi, jonka tavoitteena oli saada monipuolinen otos yliopiston henkilöstöstä. Osallistujat valittiin siten, että he edustaisivat yliopiston eri yksiköitä (tiedekunnat, erillislaitokset ja yliopistopalvelut) ja työsuhdetyyppejä (vakituiset/lyhytaikaiset työsuhteet, koko- tai osa-aikaiset sekä opetus-/tutkimus-/asiantuntija- ja ammatillinen työskentely). Kutsutut valittiin satunnaisesti laitosten julkisista henkilöstöluetteloista. Halusimme keskittyä erityisesti alitutkittuihin määrä- ja osa-aikaiseen sekä ammatti- ja asiantuntijahenkilöstön. </br><br/> Kaksikymmentäyksi henkilöä osallistui tutkimukseen. He edustivat erilaisia toimenkuvia (tutkija, opettaja tai asiantuntija/ammattihenkilöstö) ja erilaisia suhteita (pysyvä tai määräaikainen). Työpajaan osallistui kolme osallistujaa (yhdessä kolmen tutkijan kanssa), kolme osallistujaa osallistui pilottihaastatteluihin (käytännöllisesti katsoen identtisesti loppuhaastattelujen protokollalla) ja 15 osallistujaa osallistui haastatteluihin. Osallistujat olivat neljän eri tiedekunnan ja kuuden muun laitoksen henkilöstöä. Kuusi osallistujaa oli pääosin opettajia, neljä pääasiallisesti tutkijoita ja yksitoista pääasiassa asiantuntija- ja ammattihenkilöstöä.<br/><br/> Saadaksemme monipuolisia näkökulmia osallistujilta, käytimme taidepohjaisia tutkimusmenetelmiä. Osallistujat saivat valita, halusitko he osallistua ryhmätyöhön (karttatyöpaja) (N=3) tai yksittäisiin haastatteluihin (N=18). Karttatyöpajassa osallistujille annettiin erilaisia maalaus- ja piirtämistarvikkeita ja heitä pyydettiin piirtämään tai maalaamaan asioita (”hyvinvointikartta”), jotka havainnollistivat heidän hyvinvointiinsa tai ei-hyvinvointiinsa vaikuttavia tekijöitä. Tutkijat keskusteluttivat osallistujia kartan piirroksista ja maalauksia, ja he myös osallistuivat piirtämiseen. Haastattelun osallistujia pyydettiin valitsemaan haastattelun taustaksi joko päiväkirjan kirjoittaminen tai sellaisten kuvien ottaminen tai etsiminen, jotka kuvastavat heidän kokemuksiaan työhyvinvoinnista. Haastattelun osallistujat tekivät nämä tehtävät ennen kasvokkaisiin haastatteluihin osallistumista. Haastatteluissa he keskustelivat tutkijan kanssa tuottamistaan päiväkirjateksteistä tai kuvista. Nämä haastattelut olivat suurelta osin osallistujien ohjaamia, joten kutsumme niitä "yhteisstrukturoiduiksi" puolistrukturoitujen haastattelujen sijaan.<br/><br/> Tämän projektin data sisältää: <ul> <li> Karttatyöpaja: Taideteokset (alkuperäiset ja valokuvat niistä), äänitallenteet, kopio työpajan aikana käydyistä keskusteluista ja työpajan jälkeen tehdyt tutkijan pohdiskelut. Nämä tiedot sisältävät henkilötietoja, eivätkä ne ole julkisesti saatavilla.</li> <li> Haastattelut: Osallistujien toimittamat materiaalit (pääasiassa päiväkirjat ja valokuvat), haastattelutallenteet ha haastattelulitteroinnit sekä haastattelujen jälkeen tehdyt haastattelijan muistiinpanot. Nämä tiedot sisältävät henkilötietoja, eivätkä ne ole julkisesti saatavilla.</li> <li>Aineiston hankkimiseen liittyvät tiedot: Kaksikieliset (suomi ja englanti) rekrytointisähköpostimme, muistutussähköpostimme ja haastatteluoppaamme. Nämä menetelmiin liittyvät asiakirjat ovat julkisesti saatavilla Creative Commons -lisenssillä avoimeen uudelleenkäyttöön liittyvässä AHJO-menetelmien osaprojektissa.</li> <li>Neuvoa-antava paneeli: Rekrytoimme yliopistosta henkilökuntaa osallistumaan neuvottelukuntaan, joka auttoi ohjaamaan tutkimusprojektia. Tämä ryhmä kokoontui kaksi kertaa. Paneelikeskusteluista tehdyt muistiinpanot säilytti tutkija, ja ne jaettiin paneelille myöhemmin tarkistettavaksi. Nämä muistiinpanot ovat sisäisiä työasiakirjoja, jotka voivat sisältää henkilötietoja, joten niitä ei julkaista.</li> </ul> Tämä projekti tunnettiin käynnissä ollessaan nimellä AHJO: Akateemisen hyvinvoinnin yksilöllisen ja organisatorisen kehittämisen välineet.fi
dc.description.abstractThis project used artistic-inspired qualitative methods to investigate factors that influence well- and ill-being among university staff members at a major Finnish university. The primary goal of the research was to identify factors that affect the well- and ill-being of university staff, exploring the different experiences of teaching, research, and expert- and-professional (often called "other") staff with an aim to finding measures that can be taken to promote communal well-being in university workplaces.</br></br> The study was conducted at a single Finnish university from 2022 to 2024. Main participant selection was guided by a two-axis selection matrix that aimed to obtain a diverse sample of the university’s staff. Participants were selected to obtain variation within university units (faculties, independent institutes, and University Services departments) and variation in position type (permanent/short-term contracts, full- or part-time hours, and teaching/research/expert- and professional-staff). Invitees were haphazardly/randomly selected from public department/unit staff lists, with preference given to those who were in the short-term, hourly, and expert- and professional-staff categories.</br></br> Twenty one separate individuals participated, reflecting a variety of campus roles (researcher, teacher, or expert/professional-staff) and a variety of employment terms (permanent to temporary). Three participants attended the mapping workshop (along with three researchers), three participants participated in pilot interviews (with practically identical protocols to the final interviews), and 15 participants participated in regular interviews. Participants were members of four different faculties and six other institutes / university services units; six participants were primarily teachers, four were primarily researchers, and eleven were primarily expert- and professional-staff.</br></br> To obtain rich reflections from participants, artistic-inspired qualitative research methods were employed. Participants could participate either in a group mapping workshop (N=3) or individual interviews (N=18). In the mapping workshop participants were provided with art supplies and invited to draw/paint items or a "map" that illustrated factors that affected their well- or ill-being; researchers participated in the drawing as well, and regularly prompted the participants for reflections and discussions. Interview participants were asked to choose between either writing a journal or taking/finding pictures that reflected their experiences of workplace well-being; interview participants completed these tasks before attending a 1:1 interview, wherein the researcher discussed the participant's created items with them. These interviews were largely guided by the participants, thus we term them "co-structured" instead of semi-structured interviews.</br></br> The data in this project include: <ul> <li>Mapping workshop: Two pieces of artwork (originals and photographs of them), audio recordings, a transcript of discussions during the workshop, and a transcript of researcher reflections made after the workshop. These data contain personal information, and are not publicly available. </li> <li>Interviews: Materials provided by participants (journals and photographs, primarily), interview recordings, transcripts of interview recordings, and interviewer notes made after the interviews. These data contain personal information, and are not publicly available.</li> <li>Methods details: Our bilingual (Finnish and English) recruiting emails, prompting emails, and interview guides. These methods-related documents are publicly available with a Creative Commons license for open reuse in the related sub-project on AHJO methods.</li> <li>Advisory panel: We recruited a variety of staff from the university to participate in an advisory committee that helped direct the research project. This group met two times, and notes from the panel discussions were kept by a researcher and disseminated to the panel afterwards for verification. These notes are internal working documents that may contain personal information, and thus are not being released.</li> This project was known as AHJO: Akateemisen hyvinvoinnin yksilöllisen ja organisatorisen kehittämisen välineet (Individual and organisatory development of Academic well-being) while being run.en
dc.language.isoeng
dc.language.isofin
dc.publisherUniversity of Jyväskyläen
dc.relation.haspartPerkins, Marc; Ennser-Kananen, Johanna; Saarinen, Taina; Laihonen, Petteri. <i>AHJO methods: Prompts and other communications used in the AHJO project's artistic qualitative investigation into factors affecting the well-being of staff at a Finnish university.</i>. V. 9.1.2024. University of Jyväskylä. <a href=" https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/92714"> https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/92714 </a>
dc.rightsIn Copyright
dc.titleAHJO: A qualitative investigation of well-being among staff at a Finnish university using art-inspired methodology, including workshops and individual interviewsen
dc.titleAHJO: Suomalaisen yliopiston henkilöstön hyvinvoinnin laadullinen tarkastelu taidepohjaisin työtavoin: työpajat ja haastattelutfi
dc.typedataset
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202401121216
dc.contributor.tiedekuntaKoulutuksen tutkimuslaitos
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
dc.contributor.tiedekuntaFinnish Institute for Educational Research
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciences
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Research
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studies
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitos
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studies
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskus
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitos
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskylä
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopisto
dc.type.urihttp://purl.org/coar/resource_type/c_ddb1
dc.identifier.doi10.17011/jyx/dataset/92715
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_ddb1
dc.rights.copyrightSaarinen, Taina, Perkins, Marc, Ennser-Kananen, Johanna and University of Jyväskylä
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.subject.ysoexperienced well-beingen
dc.subject.ysowell-being at worken
dc.subject.ysophysical well-beingen
dc.subject.ysouniversity campusesen
dc.subject.ysostaffen
dc.subject.ysostudies in an institution of higher educationen
dc.subject.ysoinstitutions of higher educationen
dc.subject.ysoarts-based methodsen
dc.subject.ysoalternative methodsen
dc.subject.ysoqualitative researchen
dc.subject.ysomental well-beingen
dc.subject.ysowell-beingen
dc.subject.ysokoettu hyvinvointifi
dc.subject.ysotyöhyvinvointifi
dc.subject.ysokvalitatiivinen tutkimusfi
dc.subject.ysofyysinen hyvinvointifi
dc.subject.ysohenkilöstöfi
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelufi
dc.subject.ysokorkeakoulutfi
dc.subject.ysotaidelähtöiset menetelmätfi
dc.subject.ysovaihtoehtoiset menetelmätfi
dc.subject.ysohenkinen hyvinvointifi
dc.subject.ysohyvinvointi (terveydellinen)fi
dc.subject.ysoyliopistoalueetfi
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p27744
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3890
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22036
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4190
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p18193
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1835
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13164
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p30522
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1946
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1030
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38424
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11782
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsRestricted use due to personal information protection. You can still contact author to ask for a copy of the material.
dc.relation.funderRehabilitation Foundation Peurunka
dc.relation.funderFinnish Institute for Educational Research
dc.relation.funderKuntoutumis- ja liikuntasäätiö Peurunka sr
dc.relation.funderKoulutuksen tutkimuslaitos


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Aineistoon ei liity tiedostoja.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright