Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAarnikoivu, Melina
dc.contributor.authorMertala, Pekka
dc.contributor.authorPaldanius, Hilkka
dc.contributor.authorTuhkala, Ari
dc.date.accessioned2024-01-11T08:42:55Z
dc.date.available2024-01-11T08:42:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationAarnikoivu, M., Mertala, P., Paldanius, H., & Tuhkala, A. (2023). Väitöskirjatutkijoiden tieteellisen kirjoittamisen osaaminen ja tuki suomalaisissa yliopistoissa. <i>Yliopistopedagogiikka</i>, <i>30</i>(2). <a href="https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2023/12/22/vaitoskirjatutkijoiden-tieteellisen-kirjoittamisen-osaaminen-ja-tuki-suomalaisissa-yliopistoissa/" target="_blank">https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2023/12/22/vaitoskirjatutkijoiden-tieteellisen-kirjoittamisen-osaaminen-ja-tuki-suomalaisissa-yliopistoissa/</a>
dc.identifier.otherCONVID_197613850
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92663
dc.description.abstractTässä artikkelissa tarkastelemme, kuinka hyvin suomalaisissa yliopistoissa kirjoilla olevat väitöskirjatutkijat kokevat hallitsevansa tieteellisen kirjoittamisen ja millaista tukea siihen saadaan. Tutkimus toteutettiin verkkokyselyllä (n = 397), joka sisälsi sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Monivalintakysymysten rakennetta hahmotettiin ensin eksploratiivisella faktorianalyysilla, ja tulokset havainnollistettiin vastausten suhteellisilla osuuksilla. Avoimet vastaukset analysointiin sisällönanalyysilla, jonka tulokset täydentävät monivalintakysymysten tuloksia. Tulosten perusteella väitöskirjatutkijat hallitsevat tieteellisen kirjoittamisen tekniset osa-alueet hyvin, mutta laajempi kirjoittamisprosessi koettiin haasteellisemmaksi. Vastaajan tausta ja väitöskirjan muoto vaikuttivat osaamiseen jonkin verran. Yleisesti väitöskirjatutkijat kokivat saavansa tieteelliseen kirjoittamiseen monipuolista tukea, mutta avoimien vastauksien perusteella erot yksittäisten väitöskirjatutkijoiden kokemuksissa olivat suuria. Tulostemme tarkoituksena on herättää tohtorikoulujen ja -ohjelmien kehittäjiä sekä yliopistojen kielikeskuksissa työskenteleviä opettajia pohtimaan, miten erilaisissa elämän- ja työtilanteissa olevia väitöskirjatutkijoita voitaisiin tukea paremmin tieteellisessä kirjoittamisessa.fi
dc.description.abstractIn this article we examine the perceived academic writing competence of Finland-based doctoral researchers, along with how their writing is supported. We generated the data with an online survey (n = 397), which included both multiple choice and open questions. Relationships between multiple choice variables were examined with exploratory factor analysis, resulting in two factors, and the answers to each question were reported using Likert graphs. The open questions were analysed by using content analysis. Observations based on the open questions complement the results of the multiple choice questions. The results show that doctoral researchers perceive that they master the technical aspects of academic writing well, but writing process-related aspects were considered more challenging. Minor differences were found between the participants based on their background and the format of the dissertation. Generally, doctoral researchers reported that they received versatile support for academic writing. However, based on the answers to the open questions, differences between individual doctoral researchers could be substantial. With these results, we want to encourage doctoral programme coordinators and developers as well as teachers of language centres to consider how doctoral researchers with different kinds of life and work circumstances could be better supported as writers of academic texts.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherYliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum
dc.relation.ispartofseriesYliopistopedagogiikka
dc.relation.urihttps://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2023/12/22/vaitoskirjatutkijoiden-tieteellisen-kirjoittamisen-osaaminen-ja-tuki-suomalaisissa-yliopistoissa/
dc.rightsCC BY 4.0
dc.titleVäitöskirjatutkijoiden tieteellisen kirjoittamisen osaaminen ja tuki suomalaisissa yliopistoissa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202401111164
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.relation.issn2242-8070
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume30
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2023 kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysotohtorikoulutus
dc.subject.ysotieteellinen kirjoittaminen
dc.subject.ysokorkeakoulupedagogiikka
dc.subject.ysotutkijakoulutus
dc.subject.ysoohjaus (neuvonta ja opastus)
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21717
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6652
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14150
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11515
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p178
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
jyx.fundinginformationMelina Aarnikoivun työpanoksen on rahoittanut Jenny & Antti Wihurin rahasto, apurahanumero 00210005.
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0