Väitöskirjatutkijoiden tieteellisen kirjoittamisen osaaminen ja tuki suomalaisissa yliopistoissa
Aarnikoivu, M., Mertala, P., Paldanius, H., & Tuhkala, A. (2023). Väitöskirjatutkijoiden tieteellisen kirjoittamisen osaaminen ja tuki suomalaisissa yliopistoissa. Yliopistopedagogiikka, 30(2). https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2023/12/22/vaitoskirjatutkijoiden-tieteellisen-kirjoittamisen-osaaminen-ja-tuki-suomalaisissa-yliopistoissa/
Julkaistu sarjassa
YliopistopedagogiikkaPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2023 kirjoittajat
Tässä artikkelissa tarkastelemme, kuinka hyvin suomalaisissa yliopistoissa kirjoilla olevat väitöskirjatutkijat kokevat hallitsevansa tieteellisen kirjoittamisen ja millaista tukea siihen saadaan. Tutkimus toteutettiin verkkokyselyllä (n = 397), joka sisälsi sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Monivalintakysymysten rakennetta hahmotettiin ensin eksploratiivisella faktorianalyysilla, ja tulokset havainnollistettiin vastausten suhteellisilla osuuksilla. Avoimet vastaukset analysointiin sisällönanalyysilla, jonka tulokset täydentävät monivalintakysymysten tuloksia. Tulosten perusteella väitöskirjatutkijat hallitsevat tieteellisen kirjoittamisen tekniset osa-alueet hyvin, mutta laajempi kirjoittamisprosessi koettiin haasteellisemmaksi. Vastaajan tausta ja väitöskirjan muoto vaikuttivat osaamiseen jonkin verran. Yleisesti väitöskirjatutkijat kokivat saavansa tieteelliseen kirjoittamiseen monipuolista tukea, mutta avoimien vastauksien perusteella erot yksittäisten väitöskirjatutkijoiden kokemuksissa olivat suuria. Tulostemme tarkoituksena on herättää tohtorikoulujen ja -ohjelmien kehittäjiä sekä yliopistojen kielikeskuksissa työskenteleviä opettajia pohtimaan, miten erilaisissa elämän- ja työtilanteissa olevia väitöskirjatutkijoita voitaisiin tukea paremmin tieteellisessä kirjoittamisessa.
...
In this article we examine the perceived academic writing competence of Finland-based doctoral researchers, along with how their writing is supported. We generated the data with an online survey (n = 397), which included both multiple choice and open questions. Relationships between multiple choice variables were examined with exploratory factor analysis, resulting in two factors, and the answers to each question were reported using Likert graphs. The open questions were analysed by using content analysis. Observations based on the open questions complement the results of the multiple choice questions. The results show that doctoral researchers perceive that they master the technical aspects of academic writing well, but writing process-related aspects were considered more challenging. Minor differences were found between the participants based on their background and the format of the dissertation. Generally, doctoral researchers reported that they received versatile support for academic writing. However, based on the answers to the open questions, differences between individual doctoral researchers could be substantial. With these results, we want to encourage doctoral programme coordinators and developers as well as teachers of language centres to consider how doctoral researchers with different kinds of life and work circumstances could be better supported as writers of academic texts.
...
Julkaisija
Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forumISSN Hae Julkaisufoorumista
2242-8070Asiasanat
Alkuperäislähde
https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2023/12/22/vaitoskirjatutkijoiden-tieteellisen-kirjoittamisen-osaaminen-ja-tuki-suomalaisissa-yliopistoissa/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/197613850
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
Melina Aarnikoivun työpanoksen on rahoittanut Jenny & Antti Wihurin rahasto, apurahanumero 00210005.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monitieteinen pienryhmätoiminta tieteellisen kirjoittamisen ulottuvuuksien avaajana
Rantala-Lehtola, Kati; Kuitunen, Heidi (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2021) -
Tieteellisen kirjoittamisen opas
Mäntysaari, Mikko (Sosiaalipoliittinen yhdistys, 2003) -
Arvion mekin ansaitsemme : kirja-arviot ja tieteellisen kirjoittamisen taito
Roitto, Matti; Laine-Frigren, Tuomas (Suomen Historiallinen Seura; Historian Ystäväin Liitto, 2020) -
Opiskelijoiden verkko-oppimisympäristössä antamat vertaispalautteet tarkastelussa : mitä opittavaa tieteellisen kirjoittamisen ohjaamiselle?
Tapola-Tuohikumpu, Sirpa; Uotinen, Sanna; Talamo, Auli; Nykopp, Minna (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2020)Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa on useamman vuoden ajan kehitetty vertaisarviointia ja sen ohjausta osana verkko-opetusta. Olemme jatkaneet vertaispalautetoiminnan kehittämistä tutkimalla, millaista opiskelijoiden ... -
Career practitioners' conceptions of social media and competency for social media in career services
Kettunen, Jaana (University of Jyväskylä, Finnish Institute for Educational Research, 2017)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.