dc.contributor.author | Isosomppi, Leena | |
dc.contributor.author | Maunula, Minna | |
dc.contributor.author | Maunumäki, Minna | |
dc.date.accessioned | 2024-01-10T08:24:39Z | |
dc.date.available | 2024-01-10T08:24:39Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Isosomppi, L., Maunula, M., & Maunumäki, M. (2023). Digitalisoituvan yliopistokoulutuksen diskurssit : visiotekstien kriittinen luenta yliopistopedagogiikan näkökulmasta. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>17</i>(4), 64-92. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.117105" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.117105</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_197455852 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92629 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksemme kohteena ovat korkeakoulupoliittisissa visioteksteissä rakentuvat yliopistopedagogiikkaa suuntaavat diskurssit ja niiden tuottamat tiedon, oppimisen ja asiantuntijuuden representaatiot sekä digitalisoituvan yliopiston opettajan ja opiskelijan asemoinnit. Tutkimusaineisto sisältää 1) opetus- ja kulttuuriministeriön käynnistämän Korkeakoulutus ja tutkimus 2030-luvulle -visiotyön keskeiset, vuosina 2017–2019 julkaistut dokumentit, 2) korkeakoulujen yhdessä laatiman Digivisio-hankehakemuksen (2020) ja 3) korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön kansallisen linjauksen oppimateriaalien avoimesta saatavuudesta (2020) koulutuksen digitalisaatiota koskevilta osin. Tutkimuksen tavoitteena on diskurssien paikantamisen ja kuvaamisen lisäksi tehdä kriittisen diskurssianalyysin lähtökohdista näkyväksi, miten ne määrittävät yliopistopedagogiikan kehittämisen ehtoja. Tunnistimme aineistosta seuraavat diskurssit: alustatalouden, valtionhallinnon, tietojärjestelmän, teknologian kaikkiallistumisen, palvelumuotoilun ja tiedeyhteisön diskurssit. Teknologis-taloudelliset diskurssit ja valtionhallinnon diskurssi rakentavat yhdessä kansallista visiota koulutuskilpailussa menestyvästä oppimisen ekosysteemistä. Oppimisen ja asiantuntijuuden merkitykset pelkistyvät mitattavaksi yksilön osaamispääomaksi samalla kun opettajan ja opiskelijan asemat määrittyvät talouden ja teknologian logiikoin. Visiotekstien diskurssit kaventavat pedagogisten lähtökohtien tarkastelun uuspedagogiikan mukaisesti opetuksen ja opiskelun sekä digivälineiden hyödyntämisen tehostamispyrkimyksiksi. Vahvistuessaan nämä diskurssit edellyttävät teknis-taloudellisia kielenkäyttötapoja myös pedagogiikkaa koskevassa keskustelussa. Kestävän koulutuksen kehittämisen tueksi tarvitaan vahvaa yliopistopedagogista tutkimusta ja sen lähtökohdista perusteltua, digitalisaatiota hyödyntävää pedagogiikkaa sekä moniäänistä neuvottelua yliopistopedagogisen tutkimuksen argumentein. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus ja aika | |
dc.rights | CC BY-ND 4.0 | |
dc.title | Digitalisoituvan yliopistokoulutuksen diskurssit : visiotekstien kriittinen luenta yliopistopedagogiikan näkökulmasta | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202401101130 | |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Avoin yliopisto | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkola University Consortium Chydenius | en |
dc.contributor.laitos | Open University | en |
dc.contributor.oppiaine | Avoin yliopisto (KYC) | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustieteiden yksikkö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Open university (KYC) | en |
dc.contributor.oppiaine | The Unit of Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 64-92 | |
dc.relation.issn | 1797-2299 | |
dc.relation.numberinseries | 4 | |
dc.relation.volume | 17 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2023 Kasvatus & Aika | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | korkeakoulupolitiikka | |
dc.subject.yso | korkeakoulupedagogiikka | |
dc.subject.yso | digitalisaatio | |
dc.subject.yso | diskurssintutkimus | |
dc.subject.yso | korkea-asteen koulutus | |
dc.subject.yso | diskurssianalyysi | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6796 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p14150 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8692 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21078 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3390 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7829 | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.relation.doi | 10.33350/ka.117105 | |
dc.type.okm | A1 | |