Kohti vuotta 2050? : tulevaisuuden kielikoulutuksesta
Dufva, H., & Mäntylä, K. (2023). Kohti vuotta 2050? : tulevaisuuden kielikoulutuksesta. In T. Kim, M. Maijala, K. Mäntylä, & S. Mäkinen (Eds.), Kieliä ikä kaikki : jatkuvaa kieltenoppimista kestävään tulevaisuuteen (pp. 59-66). Turun yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9580-6
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© Turun yliopisto 2023
Tässä artikkelissa pohdimme, millaista on kielikoulutus vuonna 2050. Lähtökohtanamme on se, mitä nyt tiedämme kielenoppimisesta ja miten näemme kielikoulutuksen tämänhetkiset tavoitteet ja päämäärät. Samalla tarkastelemme erilaisia menneisyyden kehityskaaria ja mietimme niiden avulla millaisia muutoksia voisi olla odotettavissa. Monessa suhteessa tämän päivän ihminen oppii kieltä ja kieliä aivan samalla tapaa kuin tuhansia vuosia sitten: oppiminen on ihmislajille luontaista ja myötäsyntyistä toimintaa. On ehkä niin, että ihmisen ympäristö on muuttunut enemmän kuin ihminen oppijana – ja ympäristön muutokset ovat vaikuttaneet luonnollisesti siihen, miten kieliä opetetaan.
Julkaisija
Turun yliopistoEmojulkaisun ISBN
978-951-29-9580-6Kuuluu julkaisuun
Kieliä ikä kaikki : jatkuvaa kieltenoppimista kestävään tulevaisuuteenAsiasanat
Alkuperäislähde
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9580-6Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/197423179
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ... -
Language, change and society : Perspectives from Finland
Seppälä, Tanja; Lesonen, Sirkku; Iikkanen, Päivi; D'hondt, Sigurd (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)Tämä artikkeli on katsaus AFinLAn vuoden 2021 50-vuotisjuhlasymposiumissa Kieli, muutos ja yhteiskunta esiintyneisiin teemoihin. Kuvaamme ensin lyhyesti hybridinä järjestettyä tapahtumaa sekä siihen liittyvää dialogisuutta ... -
Digitalisaatio ja tulevaisuuden osaamistarpeet tilintarkastustehtävissä
Huhtamo, Joonas (2023)Teknologia on kehittynyt nopeasti ja se vaikuttaa organisaatioihin toimialasta riippumatta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten digitalisaatio ja teknologian kehittyminen vaikuttavat tulevaisuuden osaamistarpeisiin ... -
Valinnaisten kielten opiskelu ja varhennettu kieltenopetus huoltajan näkökulmasta
Saukko-Rauta, Linda (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Pikkukoululaisten kielivalinnat pohdituttavat joka vuosi. Huoltajat tahtovat lapsilleen hyvää ja pohtivat valintoja monesta näkökulmasta. Moni päätyy automaattisesti valitsemaan A1-englannin ekaluokkaa aloittavalle. Taustalla ... -
Pilvilinnoja ja palomuureja - tulevaisuuden oppimisen ja työnteon tilat : F-SHAPE-projektin satoa
Häkkinen, Päivi; Viteli, Jarmo (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.