dc.contributor.author | Peltomäki, Karoliina | |
dc.date.accessioned | 2023-12-21T07:50:39Z | |
dc.date.available | 2023-12-21T07:50:39Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92438 | |
dc.description.abstract | Monimuototutkielmamme aiheena on autenttinen ranskan kieli ja suomenkielisen oppijan mahdollisuudet tutustua siihen ja sen käyttöön. Tutkielmamme lähtökohtana on havainto siitä, että usein monen vuodenkaan opiskelu ei valmista siihen, millaista kieltä oppija ranskankielisessä ympäristössä todellisuudessa kohtaa. Osana tutkielmaamme luomme materiaalipaketin, jonka tavoitteena on innostaa aikuisopiskelijaa tutustumaan verkosta löytyvien materiaalien avulla ranskankielisille
suunnattuun autenttiseen sisältöön. Tutkielmamme on toteutettu monimuototutkielmana ja se koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja materiaalipaketista. Materiaalipaketti on suunnattu ranskan kielen aikuiskoulutukseen B1-B2-tasolle. Teoriapohjamme keskittyy autenttisiin materiaaleihin toisen kielen
opetuksessa sekä tekstitaitoihin, joiden hallinta mahdollistaa digitaalisten tekstien käytön oppimateriaalina. Paketti koostuu viidestä aikuisopiskelijalle sopivasta teemasta, joista jokaisen tehtävät sisältävät erilaisia tekstityyppejä ja -muotoja. Kaikki materiaali tehtäviä varten löytyy avoimesti saatavana verkosta. Materiaalien ollessa
autenttisia, haasteena oli tekstimateriaalin vaikeus. Yhtenä tavoitteenamme on kuitenkin kannustaa käyttämään toisen kielen opiskelussa myös materiaalia, jossa
tarpeellista on oikeassa elämässä tarpeelliset taidot eli sanakirjojen käyttö, kontekstin avulla päättely, toisto ja muiden resurssien käyttö, kuten avun kysyminen. Lisätutkimusta tarvittaisiin autenttisen ranskan kielen suullisten taitojen nykytilasta sekä oppijan mahdollisuuksiin kehittää niitä. | fi |
dc.format.extent | 57 | |
dc.language.iso | fr | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | autenttinen kielenoppiminen | |
dc.title | Matériel pédagogique créé à partir de documents authentiques en ligne pour des apprenants adultes finnophones | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202312218432 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Romaaninen filologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Romance Philology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 307 | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | toinen kieli | |
dc.subject.yso | tekstitaito | |
dc.subject.yso | ranskan kieli | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |