Matériel pédagogique créé à partir de documents authentiques en ligne pour des apprenants adultes finnophones
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Monimuototutkielmamme aiheena on autenttinen ranskan kieli ja suomenkielisen oppijan mahdollisuudet tutustua siihen ja sen käyttöön. Tutkielmamme lähtökohtana on havainto siitä, että usein monen vuodenkaan opiskelu ei valmista siihen, millaista kieltä oppija ranskankielisessä ympäristössä todellisuudessa kohtaa. Osana tutkielmaamme luomme materiaalipaketin, jonka tavoitteena on innostaa aikuisopiskelijaa tutustumaan verkosta löytyvien materiaalien avulla ranskankielisille
suunnattuun autenttiseen sisältöön. Tutkielmamme on toteutettu monimuototutkielmana ja se koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja materiaalipaketista. Materiaalipaketti on suunnattu ranskan kielen aikuiskoulutukseen B1-B2-tasolle. Teoriapohjamme keskittyy autenttisiin materiaaleihin toisen kielen
opetuksessa sekä tekstitaitoihin, joiden hallinta mahdollistaa digitaalisten tekstien käytön oppimateriaalina. Paketti koostuu viidestä aikuisopiskelijalle sopivasta teemasta, joista jokaisen tehtävät sisältävät erilaisia tekstityyppejä ja -muotoja. Kaikki materiaali tehtäviä varten löytyy avoimesti saatavana verkosta. Materiaalien ollessa
autenttisia, haasteena oli tekstimateriaalin vaikeus. Yhtenä tavoitteenamme on kuitenkin kannustaa käyttämään toisen kielen opiskelussa myös materiaalia, jossa
tarpeellista on oikeassa elämässä tarpeelliset taidot eli sanakirjojen käyttö, kontekstin avulla päättely, toisto ja muiden resurssien käyttö, kuten avun kysyminen. Lisätutkimusta tarvittaisiin autenttisen ranskan kielen suullisten taitojen nykytilasta sekä oppijan mahdollisuuksiin kehittää niitä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28158]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
« Regardez moi, avant que je me déteste » : deux chansons de Barbara Pravi comme matériel pédagogique pour des lycéens apprenant le français langue étrangère
Lafif, Isabella (2023)Laulujen hyödyntäminen vieraiden kielten opetusmateriaalina voi olla varsin hyödyllistä ja motivoivaa oppijoiden näkökulmasta. Suomalaisten lukioiden oppikirjoissa esitelty ranskan kieli ja kulttuuri eivät aina vastaa sitä ... -
La prise en compte des besoins spécifiques des apprenants finnophones dans les exercices de prononciation de la série de manuels scolaires J’aime
Tikanmäki, Katriina (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, otetaanko ranskan kielen ääntämisen opetuksessa huomioon suomenkielisille vaikeat äänteet. Kielten opettamisessa yksi tärkeä painopiste on suullisessa kielitaidossa, ja ääntäminen ... -
Phonétique et prononciation du français pour apprenants finnophones
Kalmbach, Jean-Michel (Kielten laitos, Jyväskylän yliopisto, 2011)La Phonétique et prononciation du français pour apprenants finnophones, successeur de la Phonétique et prononciation du français – ranskan fonetiikka ja ääntäminen, est librement mise à la disposition de tous les internautes ... -
Tekstikäsitysten muuttuminen suomi toisena kielenä -kurssilla
Ojanen, Heli (2014)Tekstien maailma on muuttunut viimeisten vuosikymmenien aikana peruuttamattomasti kirjoitetusta kielestä joka puolelta päällemme vyöryväksi teksti- ja informaatiotulvaksi. Muutosta ovat muokanneet teknologiset uutuudet ... -
Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences
Kärjä, Essi (2020)Viimeistään kevätlukukaudesta 2020 alkaen jokainen suomalainen ensimmäisen luokan oppilas on aloittanut ensimmäisen vieraan kielen opiskelun ensimmäisellä vuosiluokalla. Hallitus teki päätöksen kieltenopetuksen varhentamisesta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.