Matériel pédagogique créé à partir de documents authentiques en ligne pour des apprenants adultes finnophones
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Monimuototutkielmamme aiheena on autenttinen ranskan kieli ja suomenkielisen oppijan mahdollisuudet tutustua siihen ja sen käyttöön. Tutkielmamme lähtökohtana on havainto siitä, että usein monen vuodenkaan opiskelu ei valmista siihen, millaista kieltä oppija ranskankielisessä ympäristössä todellisuudessa kohtaa. Osana tutkielmaamme luomme materiaalipaketin, jonka tavoitteena on innostaa aikuisopiskelijaa tutustumaan verkosta löytyvien materiaalien avulla ranskankielisille
suunnattuun autenttiseen sisältöön. Tutkielmamme on toteutettu monimuototutkielmana ja se koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja materiaalipaketista. Materiaalipaketti on suunnattu ranskan kielen aikuiskoulutukseen B1-B2-tasolle. Teoriapohjamme keskittyy autenttisiin materiaaleihin toisen kielen
opetuksessa sekä tekstitaitoihin, joiden hallinta mahdollistaa digitaalisten tekstien käytön oppimateriaalina. Paketti koostuu viidestä aikuisopiskelijalle sopivasta teemasta, joista jokaisen tehtävät sisältävät erilaisia tekstityyppejä ja -muotoja. Kaikki materiaali tehtäviä varten löytyy avoimesti saatavana verkosta. Materiaalien ollessa
autenttisia, haasteena oli tekstimateriaalin vaikeus. Yhtenä tavoitteenamme on kuitenkin kannustaa käyttämään toisen kielen opiskelussa myös materiaalia, jossa
tarpeellista on oikeassa elämässä tarpeelliset taidot eli sanakirjojen käyttö, kontekstin avulla päättely, toisto ja muiden resurssien käyttö, kuten avun kysyminen. Lisätutkimusta tarvittaisiin autenttisen ranskan kielen suullisten taitojen nykytilasta sekä oppijan mahdollisuuksiin kehittää niitä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
« Regardez moi, avant que je me déteste » : deux chansons de Barbara Pravi comme matériel pédagogique pour des lycéens apprenant le français langue étrangère
Lafif, Isabella (2023)Laulujen hyödyntäminen vieraiden kielten opetusmateriaalina voi olla varsin hyödyllistä ja motivoivaa oppijoiden näkökulmasta. Suomalaisten lukioiden oppikirjoissa esitelty ranskan kieli ja kulttuuri eivät aina vastaa sitä ... -
La prise en compte des besoins spécifiques des apprenants finnophones dans les exercices de prononciation de la série de manuels scolaires J’aime
Tikanmäki, Katriina (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, otetaanko ranskan kielen ääntämisen opetuksessa huomioon suomenkielisille vaikeat äänteet. Kielten opettamisessa yksi tärkeä painopiste on suullisessa kielitaidossa, ja ääntäminen ... -
Phonétique et prononciation du français pour apprenants finnophones
Kalmbach, Jean-Michel (Kielten laitos, Jyväskylän yliopisto, 2011)La Phonétique et prononciation du français pour apprenants finnophones, successeur de la Phonétique et prononciation du français – ranskan fonetiikka ja ääntäminen, est librement mise à la disposition de tous les internautes ... -
Ett materialpaket för svenskspråkig språkdusch : vardagspedagogik för 3-5 -åringar
Ylitalo, Emilia; Syväsalo, Eerika (2024)Tämän tutkielman tarkoituksena oli luoda materiaalipaketti 3–5-vuotiaiden lasten ruotsinkieliseen kielisuihkutoimintaan osana suomenkielistä varhaiskasvatusta. Materiaalipaketin oleellisimmat teoreettiset lähtökohdat ovat ... -
Tekstikäsitysten muuttuminen suomi toisena kielenä -kurssilla
Ojanen, Heli (2014)Tekstien maailma on muuttunut viimeisten vuosikymmenien aikana peruuttamattomasti kirjoitetusta kielestä joka puolelta päällemme vyöryväksi teksti- ja informaatiotulvaksi. Muutosta ovat muokanneet teknologiset uutuudet ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.