Tekoälyn hyödyntäminen asiakaspalvelussa
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tekoäly on viimeisien vuosien aikana ollut yksi päällimmäisistä puheenaiheista teknologia-alalla. Tekoäly on kehittynyt paljon vuosien saatossa, ja sitä käytetään yhä kasvavissa määrin erilaisissa liiketoimintaan liittyvissä tehtävissä, kuten asiakaspalvelussa. Tutkielmassa käsitellään tekoälyn hyötyjä sekä mahdollisia haittoja asiakaspalvelun näkökulmasta. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millä tavoilla tekoälyä hyödynnetään asiakaspalvelussa, ja mitkä haitat rajoittavat sen hyödyntämistä. Tämän lisäksi tutkielmassa tutustutaan miten tekoälyn hyödyntäminen vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen. Tutkielma pyrki vastaamaan kysymyksen: ”Miten tekoälyä voidaan hyödyntää asiakaspalvelussa?”. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tulokset osoittivat, että tekoäly asiakaspalvelussa tarjoaa uusia mahdollisuuksia ennen kaikkea asiakaspalvelun tehostamisessa, mutta sen käyttö sisältää myös rajoittavia tekijöitä etenkin tietoturvaan ja asiakastyytyväisyyteen liittyen. Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää erityisesti yritykset, jotka haluavat ottaa tekoälyn käyttöön asiakaspalvelun tukemiseksi, tai yritykset, jotka haluavat parantaa tekoälypohjaista asiakaspalvelua.
...
Artificial intelligence has been one of the main topics of discussion in recent years in the technology sector. Artificial intelligence has developed a lot over the years, and it is used to an ever-increasing extent in various business-related tasks, such as customer service. The thesis discusses the benefits and possible disadvantages of artificial intelligence from a customer service point of view. The purpose of this bachelor's thesis was to find out in which ways artificial in- telligence is used in customer service, and what disadvantages limit its use. In addition to this, the thesis examines how the use of artificial intelligence affects customer satisfaction. The study sought to answer the question: "How artificial intelligence can be utilized in customer service?". The thesis has been conducted as a literature review. The results of the study revealed that artificial intelligence in customer service offers new opportunities above all in enhancing customer service, but its use also contains limiting factors, especially in relation to information security and customer satisfaction. The results of the research can be used especially by companies that want to use artificial intelligence to support customer service, or companies that want to improve artificial intelligence- based customer service.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tekoälyn hyödyntäminen asiakaspalvelussa
Leppänen, Jani (2023)Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan tekoälyn hyödyntämistä asiakaspalvelussa. Tavoitteena on tutkia aikaisempien tutkimusten perusteella asiakaspalvelussa käytetyn tekoälyn hyötyjä ja mahdollisia haittoja. Kirjoitelmassa ... -
Tekoälyn hyödyntäminen myyntiorganisaation työkaluna
Pajula, Veli-Pekka (2018)Tekoälyä käytetään tänä päivänä yhä enemmän yrityksissä ja sen tarjoamat mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Monet erilaiset organisaatiot suunnittelevat lähitulevaisuudessa ottavansa käyttöön tai ovat ... -
Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan asiakaspolulla
Anttila, Jasper (2023)Tekoälyn käyttö ja potentiaali on kasvanut valtavasti tuoden yrityksille monia uusia tapoja vaikuttaa kuluttajiin ja vuorovaikuttaa heidän kanssaan. Tekoälyn ollessa suhteellisen uusi konsepti, kaikilla markkinoijilla ei ... -
Digitalisaatio asiakaspalvelussa : case: Finnair matkustamopalvelut
Värtinen, Marja-Leena (2017)Digitalisaation avulla yritysten on mahdollista parantaa kannattavuuttaan, tehostaa toimintaansa sekä parantaa toiminnan laatua. Teknologiset innovaatiot ja niiden sovellutukset ovat mahdollistaneet digitalisaation. Samalla ... -
The role of social capital in digitalised retail servicescape
Nyrhinen, Jussi; Skippari, Mika; Wilska, Terhi-Anna (Routledge, 2022)This chapter examines how digitalisation has altered the way consumers experience the social interaction and service environment while shopping in retail stores. In this, we draw on the concept of servicescape, which ...