Kuntayhtymän maine : HSY:n maine keskeisten sidosryhmien keskuudessa
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on tarkastella, millainen maine kuntayhtymällä on keskeisten sidosryhmien keskuudessa. Tutkimuksessa mainetta mitataan seitsemän ulottuvuuden perusteella, jotka pohjautuvat kuntien mainemittariin. Mainetta on tutkittu julkisen sektorin organisaatioiden ja kuntien osalta, mutta tiettävästi tieteellistä tutkimusta kuntayhtymien maineesta ei ole tehty.
Tutkimuskysymykset olivat: 1) Millainen on kuntayhtymän maine seitsemän maineen ulottuvuuden perusteella? 2) Mitkä tekijät rakentavat kuntayhtymän mainetta? Teoreettinen viitekehys käsittelee mielikuvien rakentumista, tunnettuuden sekä sidosryhmien kokemusten ja odotusten merkitystä maineen rakentumiseen, julkisen sektorin maineen yleispiirteitä sekä julkisen sektorin ja kuntien maineen mittaamista. Tutkimuskysymyksiä lähestytään tapausorganisaation ja sen keskeisten sidosryhmien näkökulmasta. Tutkimus edustaa määrällistä tutkimusta, ja aineistona käytetään vuonna 2020 toteutettua kyselytutkimusta. Aineiston koko oli yhteensä 587 vastaajaa, joista sisäisten sidosryhmien edustajia oli 344 ja ulkoisten sidosryhmien 243. Teorian pohjalta muodostettiin yhteensä kahdeksan hypoteesia, jotka testattiin määrällisiä menetelmiä hyödyntäen. Kahdeksasta hypoteesista viisi hyväksyttiin.
Tulosten mukaan kuntayhtymän maine oli hyvä, ja mainearvion keskiarvo oli 3,7. Maineen vahvuuksina olivat erityisesti ”vastuullisuus, läpinäkyvyys ja eettisyys”, ”asiantuntijuus ja palveluiden laatu” sekä ”tunnettuus ja julkinen kuva”. Kuntayhtymä sai paremmat mainearviot ulkoisilta kuin sisäisiltä sidosryhmiltä. Julkisen sektorin maineen yleispiirteistä kuntayhtymän maineessa näkyi selkeimmin korkea luotettavuus. Myönteiset henkilökohtaiset kokemukset ja tunnettuus olivat positiivisesti yhteydessä sidosryhmien antamaan mainearvioon. Sidosryhmien mainearvio vaihteli heidän tulevaisuuden odotusten mukaan. Tulokset toimivat kuntayhtymän maineenhallinnan tukena ja antavat lisätietoa kuntayhtymien maineesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29758]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Public sector reputation and netpromoter score
Luoma-aho, Vilma; Canel, María José; Hakola, Juho (Springer, 2021)Reputation of public sector organizations is increasingly formed through Word of Mouth (WOM) as citizens and stakeholders share their experiences with others both online and offline. Understanding and measuring WOM is a ... -
Reputation and financial reporting in Finnish public organizations
Rautiainen, Antti; Luoma-aho, Vilma (Emerald, 2021)Purpose This article analyzes the links between financial reports and reputation in the context of Finnish public sector organizations. In general, the paper discusses the accounting treatment of intangible and tangible ... -
Organising capacity - a collective process leading to place branding : coordination, co-operation and engagement
Vuorinen, Maarit (University of Jyväskylä, 2015) -
Alignment and leadership in ICT strategies of private and public organizations
Hyvönen, Harri (University of Jyväskylä, 2015)