dc.contributor.advisor | Hanhimäki, Eija | |
dc.contributor.author | Kärkkäinen, Jonita | |
dc.date.accessioned | 2023-12-18T07:39:40Z | |
dc.date.available | 2023-12-18T07:39:40Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92377 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen
esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja heidän näkemyksiään
positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimukseen
osallistui seitsemän varhaiskasvatuksen esihenkilöä ja aineisto kerättiin
haastattelulla keväällä 2023. Positiivisen johtamisen kokemuksia analysoitiin
teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla hyödyntämällä Cheungin (2014) teoriaa
positiivisen organisaation osa-alueista. Positiivisen johtamisen vaikutuksia
työhyvinvointiin analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen esihenkilöillä oli
keskenään hyvin samantapaisia kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja
positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena. Positiivisen johtamisen
kokemukset jakautuivat neljään pääteemaan, jotka olivat esihenkilön ja
työntekijöiden yksilöllisten vahvuuksien hyödyntäminen, vuorovaikutustaidot,
myönteinen asenne ja ilmapiiri sekä yhteiset myönteiset käytänteet.
Varhaiskasvatuksen esihenkilöiden näkemysten perusteella positiivinen
johtaminen tuki myönteisesti työhyvinvointia. Positiivisen johtamisen käsitteet
vastavuoroinen myönteinen viestintä, hyvän huomaaminen ja yhteisöllisyys
nousivat esille työhyvinvointia vahvistavina tekijöinä. Työhyvinvointi näkyi
arjessa työntekijöiden työn ilona. | fi |
dc.format.extent | 65 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | positiivinen johtaminen | |
dc.title | "Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" : varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202312188372 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | johtaminen | |
dc.subject.yso | esihenkilöt | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | työyhteisöt | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | esihenkilötyö | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | työntekijät | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |