"Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" : varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen
esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja heidän näkemyksiään
positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimukseen
osallistui seitsemän varhaiskasvatuksen esihenkilöä ja aineisto kerättiin
haastattelulla keväällä 2023. Positiivisen johtamisen kokemuksia analysoitiin
teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla hyödyntämällä Cheungin (2014) teoriaa
positiivisen organisaation osa-alueista. Positiivisen johtamisen vaikutuksia
työhyvinvointiin analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen esihenkilöillä oli
keskenään hyvin samantapaisia kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja
positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena. Positiivisen johtamisen
kokemukset jakautuivat neljään pääteemaan, jotka olivat esihenkilön ja
työntekijöiden yksilöllisten vahvuuksien hyödyntäminen, vuorovaikutustaidot,
myönteinen asenne ja ilmapiiri sekä yhteiset myönteiset käytänteet.
Varhaiskasvatuksen esihenkilöiden näkemysten perusteella positiivinen
johtaminen tuki myönteisesti työhyvinvointia. Positiivisen johtamisen käsitteet
vastavuoroinen myönteinen viestintä, hyvän huomaaminen ja yhteisöllisyys
nousivat esille työhyvinvointia vahvistavina tekijöinä. Työhyvinvointi näkyi
arjessa työntekijöiden työn ilona.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Views from the Inside : Roles of Deputy Directors in Early Childhood Education in Finland
Halttunen, Leena; Waniganayake, Manjula (MDPI AG, 2021)This study explored the perceptions of deputy directors about their leadership in Early Childhood Education (ECE) centres in Finland. Our aim was to look beyond task distribution and understand how deputy directors enacted ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta : tapaustutkimus Viilingin päiväkodista
Kainu, Anne (2020)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta, kartoittaa millä keinoin positiivista pedagogiikkaa toteutetaan, sekä tutkia millä tavoin kuvataan positiivisen ... -
Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
Kovalainen, Karoliina; Riihelä, Sofia (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on varhaiskasvatuksen yksikön johtajan rooli työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisessa, ja millaisia työhyvinvointia edistäviä johtajan toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ... -
Varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden pedagoginen johtajuus ja henkilöstöjohtamisessa käytetyt pedagogiset keinot
Saarinen, Auli (2024)Tutkimuksenitavoitteena on selvittää varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden käsityksiä pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä henkilöstöjohtamisessa sekä työhyvinvoinnin tukemisessa. Tutkin myös varhaiskasvatusyksiköiden ... -
Perspectives on Leadership in Early Childhood Education and Care Centers Through Community of Practice
Heikkinen, Kirsi-Marja; Ahtiainen, Raisa; Fonsén, Elina (Sage Publications, 2022)This article investigates early childhood education and care (ECEC) leadership through the concept of community of practice (COP). The focus is on ECEC leaders’ perceptions regarding their leadership during the educational ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.