Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHanhimäki, Eija
dc.contributor.authorKärkkäinen, Jonita
dc.date.accessioned2023-12-18T07:39:40Z
dc.date.available2023-12-18T07:39:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92377
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja heidän näkemyksiään positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimukseen osallistui seitsemän varhaiskasvatuksen esihenkilöä ja aineisto kerättiin haastattelulla keväällä 2023. Positiivisen johtamisen kokemuksia analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla hyödyntämällä Cheungin (2014) teoriaa positiivisen organisaation osa-alueista. Positiivisen johtamisen vaikutuksia työhyvinvointiin analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen esihenkilöillä oli keskenään hyvin samantapaisia kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena. Positiivisen johtamisen kokemukset jakautuivat neljään pääteemaan, jotka olivat esihenkilön ja työntekijöiden yksilöllisten vahvuuksien hyödyntäminen, vuorovaikutustaidot, myönteinen asenne ja ilmapiiri sekä yhteiset myönteiset käytänteet. Varhaiskasvatuksen esihenkilöiden näkemysten perusteella positiivinen johtaminen tuki myönteisesti työhyvinvointia. Positiivisen johtamisen käsitteet vastavuoroinen myönteinen viestintä, hyvän huomaaminen ja yhteisöllisyys nousivat esille työhyvinvointia vahvistavina tekijöinä. Työhyvinvointi näkyi arjessa työntekijöiden työn ilona.fi
dc.format.extent65
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherpositiivinen johtaminen
dc.title"Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" : varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312188372
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysoesihenkilöt
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysoesihenkilötyö
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysotyöntekijät
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright