Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorClements, Kati
dc.contributor.authorAnttila, Jasper
dc.date.accessioned2023-12-18T07:03:07Z
dc.date.available2023-12-18T07:03:07Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92372
dc.description.abstractTekoälyn käyttö ja potentiaali on kasvanut valtavasti tuoden yrityksille monia uusia tapoja vaikuttaa kuluttajiin ja vuorovaikuttaa heidän kanssaan. Tekoälyn ollessa suhteellisen uusi konsepti, kaikilla markkinoijilla ei ole ymmärrystä siitä, mitä mahdollisuuksia tekoäly voi markkinointiin tuoda. Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin mitä tekoälyn hyödynnyskohteita markkinoijalla nykyään on kuluttajan asiakaspolulla. Näiden hyödynnyskohteiden käsittely oli rajattu kuluttajamarkkinointiin jättäen yritysten välinen markkinointi käsittelyn ulkopuolelle. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa havaittiin tekoälyn tarjoavan yrityksille tapoja ymmärtää heidän asiakkaitaan paremmin, ennustaa heidän käyttäytymistään, olemaan yhteydessä asiakkaisiin ja vaikuttaa asiakaskokemukseen. Tutkielmassa selvisi että, tekoälyä voidaan hyödyntää kuluttajan asiakaspolun jokaisessa vaiheessa ottamalla käyttöön suositusjärjestelmiä, chatbotteja ja tehostamalla markkinointia jalostamalla suuresta määrästä dataa hyödyllistä informaatiota markkinoinnin käyttöön.fi
dc.description.abstractThe use and potential of artificial intelligence have tremendously expanded offering businesses various new opportunities to impact consumers and interact with them. Artificial intelligence being a relatively new concept, comprehensive understanding of its myriad possibilities in marketing is not universal among marketers. This bachelor’s thesis explored the ways marketers can use artificial intelligence in consumers customer journey. The handling of the utilization targets was limited to consumer marketing leaving business-to-business marketing outside the scope of processing. The study was conducted as a descriptive literature review. The thesis observed that artificial intelligence offers methods to better understand company’s customers, predict their behavior, interact with them, and influence the customer experience. The thesis revealed that artificial intelligence can be utilized in all phases of customer journey by applying recommendation systems and chatbots and enhancing marketing by extracting useful insights from datasets.en
dc.format.extent29
dc.language.isofi
dc.subject.otherasiakaspolku
dc.subject.othersuositusjärjestelmä
dc.titleTekoälyn hyödyntäminen kuluttajan asiakaspolulla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312188367
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysochattibotit
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysokoneoppiminen
dc.subject.ysoasiakaskokemus
dc.subject.ysokuluttajat
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot