Dimensions of Successful Online Learning : Experiences from the Time of Unemployment
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Verkko-opiskelusta on tullut suosittu tapa oman osaamisen kehittämiseen sekä jatkuvan oppimisen tukemiseen. Työelämän muutokset ja vaihtuvat osaamisvaatimukset voivat vaatia työttömiltä aikuisilta tarpeen hankkia kokonaan uutta osaamista tai päivittää aiempaa osaamistaan, jotta tiedot ja taidot ovat työmarkkinoiden ja työllistymisen kannalta relevantteja. Nykyään oppiminen voi tapahtua myös verkossa. Tässä tutkielmassa tutkitaan verkko-opiskelun erilaisia laatu-ulottuvuuksia erityisesti työttömien aikuisopiskelijoiden näkö-kulmasta pohjautuen aiempaan tutkimukseen sekä heidän aiempiin kokemuksiinsa verkossa opiskelusta. Aiemman tutkimuksen ja käyttäjähaastatteluiden pohjalta tarkastellaan kuinka erilaiset laatu-ulottuvuudet vaikuttavat verkko-opiskelun onnistumiseen ja käyttäjien kokemuksiin. Tarkastelun avulla voidaan tavoittaa erilaisia tapoja ja suosituksia onnistuneen verkko-opiskelun järjestämiseen työttömille aikuisille. Laatu-ulottuvuuksia ovat opetuksellinen laatu, järjestelmien laatu, sisällöllinen laatu, viestinnän laatu, palvelun laatu, koettu hyödyllisyys, oppijan tyytyväisyys, sekä oppijan henkilökohtaiset kyvykkyydet. Oppijat tunnistivat verkko-opiskelun tärkeiksi teemoiksi muun muassa ohjeistuksen ja ohjaamisen laadun, ohjaajan opettamisen ja viestimisen taidot, materiaalien tarkoituksenmukaisuuden ja ajantasaisuuden, sekä mahdollisuuden parantaa omia työllistymismahdollisuuksiaan. Näitä ja muita tutkielman havaintoja voidaan hyödyntää verkko-opiskelun suunnittelussa työttömille aikuisille. Tutkielman lähestymistapa on ensi sijassa pragmaattinen ja tarkoituksena on tunnistaa asioita ja tapoja, jotka vaikuttavat onnistuneen verkko-opiskelukokemuksen suunnitteluun ja saavuttamiseen.
...
Online learning has become increasingly popular as means for continuous learning and skills development. Transformation of work and changing skills needs may often require adults to acquire new, or update existing, knowhow in order to have relevant skills in the job market and upkeep their employability. Today, learning can often take place online. This thesis explores different online learning quality dimensions specific to unemployed adult learners through investigation of prior research and specifically conducted semi-structured interviews. The main objective is to survey what dimensions or qualities of online learning make it successful or unsuccessful for the needs of unemployed adults, and to recognize means and ways of planning and organizing online learning that support a successful implementation and positive experience for learners. Previous research in the field is researched and applied in discovering the main quality indicators. Together with the recounts of online learning experiences of the unemployed adults, some results about quality indicators are shared. Quality dimensions include educational quality, system quality, content quality, communication quality, service quality, perceived usefulness, learner satisfaction, and personal capabilities of learners. Learners recognized aspects such as quality of instruction and guidance, instructor teaching and communication skills, relevant and up-to-date materials, and prospects of increasing their employability as important factors. These and other notions of the study can be applied in planning to create useful and meaningful online learning experiences for the unemployed. In this thesis dimensions for consideration of the user experience for the target audience are most importantly pragmatic.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Digital media in blended coaching : interaction and distance presence in adult education
Pihlajamäki, Timo (2011)In this study were studied the dimensions and advantages of the digital media in the adult education and distance presence. The point of view and limiting of the study was coaching and the significance of face-to-face ... -
Hyvää verkko-opetusta etsimässä: oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristöissä – opiskelijoiden kokemuksen ja opettajien arviot
Nevgi, Anne; Tirri, Kirsi (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2003)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien käsityksiä hyvästä verkko-opetuksesta ja -opiskelusta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkko- opettajan roolin ja tehtävien tarkasteluun. ... -
Identity gap formation : an exploration of participant experiences in a virtual exchange program
Shirdel, Mahnaz; Háhn, Judit (Digital Culture & Education, 2024)Virtual exchange, as a tool for fostering intercultural understanding, allows participants to engage in online collaboration with international partners (O’Dowd, 2018). It offers significant benefits, such as the enhancement ... -
The systemic cognition of e-learning success in internationally operating organizations
Hilgarth, Bernd (University of Jyväskylä, 2011) -
Kriittinen katsaus aikuisopiskelijoiden verkko-opiskelun oppimistuloksia selittäviin tekijöihin
Juomoja, Matias (2018)Tutkimus käsittelee aikuisopiskelijoiden verkko-oppimisen edellytyksiin, laatuun ja oppimistuloksiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa laadullisten tekijöiden vaikutusta aikuisopiskelijoille ...