Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMehtälä, Saana
dc.contributor.authorNykänen, Ossi
dc.date.accessioned2023-12-15T10:57:36Z
dc.date.available2023-12-15T10:57:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92350
dc.description.abstractJatkuvasti kehittyvä ja suosiotaan nostava tekoäly luo monia mahdollisia etuja organisaatioille. Tekoälyn käyttö ei kuitenkaan yleensä toteudu ilman ongelmia organisaatiossa, vaan se sisältää monia eri haasteita. Näihin haasteisiin yhtenä keskeisenä ratkaisuna toimivat johtajuus ja johtajuuskompetenssit. Johtajuudella ja johtajuuskompetensseilla on merkittävä rooli, kun organisaatiot tavoittelevat tekoälyn onnistunutta käyttöönottoa ja tehokasta käyttöä. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin johtajuuskompetensseja tekoälyn kontekstissa. Tutkielmassa pyrittiin selvittämään millaista tietämystä ja taitoja johtajalta vaaditaan organisaatioiden hyödyntäessä tekoälyä toiminnassaan. Tutkielmassa pyritään löytämään vastaus seuraavaan tutkimuskysymykseen: ”Millaiset johtajuuskompetenssit korostuvat tekoälyn aikakaudella?”. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa hyödynnettiin eri tietokannoista löydettyä tutkimuskirjallisuutta aiheeseen liittyen. Tutkimuskirjallisuutta valittaessa kiinnitettiin huomiota lähteiden luotettavuuteen, viittausmäärään suhteessa julkaisuajankohtaan sekä yleiseen kirjoittajien tunnettavuuteen. Ensin tutkielmassa taustoitettiin tekoälyn ja johtajuuden käsitteitä, jonka jälkeen siirryttiin tarkastelemaan keskeisiä johtajuuskompetensseja organisaatioiden hyödyntäessä tekoälyä. Tutkielman löydöksinä muodostettiin neljä johtajuuskompetenssiteemaa, jotka sisälsivät kuhunkin teemaan liittyviä yksittäisiä kompetensseja. Nämä kompetenssiteemat nimettiin teknisiksi-, muutos-, sosiaalisiksi- ja eettisiksi johtajuuskompetensseiksi. Tekniset kompetenssit korostivat johtajien tarvetta ymmärtää tekoälyn ja sen taustalla vaikuttavan datan toimintaa. Muutoskompetenssit korostivat selkeän vision ja strategian luonnin tärkeyttä sekä johtajien kykyä olla ketteriä ja uskallusta ottaa riskejä. Sosiaaliset kompetenssit painottivat johtajien vuorovaikutus- ja ihmiskeskeisten taitojen tarvetta sekä kykyä luoda innovatiivisuutta ja jatkuvaa oppimista suosiva organisaatiokulttuuri, joka sallii epäonnistumisen. Eettiset kompetenssit korostivat johtajien tarvetta olla tietoisia tekoälyn eettisistä haasteita. Tutkielman tuloksista muodostettiin malli, joka toimii hyvänä ohjenuorana tekoälyä hyödyntäville tai sen käyttöä harkitseville johtajille.fi
dc.description.abstractConstantly evolving and increasingly popular artificial intelligence (AI) creates numerous potential benefits for organizations. However, the utilization of AI does not usually appear without issues in organizations and rather it includes many challenges. Addressing these challenges, leadership and leadership competencies work as a solution. Leadership and leaders possess a significant role when organizations are aiming for a successful implementation and efficient usage of AI. In this bachelor’s thesis, leadership competencies were explored in the context of AI. The object of the thesis was to discover what type of knowledge and skills are expected from leaders when organizations are utilizing AI in their actions. The aim of the thesis was to find the answer for the following research question: “Which type of leadership competencies will be emphasized in the age of AI?” The thesis was conducted as a literature review utilizing research literature related to the topic discovered from different databases. In the process of selecting research literature, the reliability of the sources, date of publication and general familiarity of the writers were emphasized. In the thesis, there was first a background was provided for concepts of AI and leadership, followed by a discussion about the essential leadership competencies when organizations are utilizing AI. As a result of the thesis, there were four leadership competency themes formed each including induvial competencies. These competency themes were named as technical, change, social and ethical leadership competencies. Technical competencies highlighted leaders’ need to understand the functioning of AI and the data behind it. Change competencies highlighted the importance of creating vision and strategy and leaders’ ability to be agile and willingness to take risks. Social competencies emphasized the need for leaders’ social interaction skills and human-centered skills as well as the ability to create organization culture that fosters innovativeness, continuous learning, and the acceptance of failure. Ethical competencies highlighted leaders’ need to be aware of the ethical challenges of AI. Based on the results of the thesis, a model was developed, serving as a guide for leaders considering or currently utilizing AI.en
dc.format.extent36
dc.language.isofi
dc.subject.otherjohtajuuskompetenssi
dc.titleJohtajuuskompetenssit tekoälyn aikakaudella
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312158343
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysokompetenssi
dc.subject.ysojohtajat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot