Johtajuuskompetenssit tekoälyn aikakaudella
Jatkuvasti kehittyvä ja suosiotaan nostava tekoäly luo monia mahdollisia etuja
organisaatioille. Tekoälyn käyttö ei kuitenkaan yleensä toteudu ilman ongelmia
organisaatiossa, vaan se sisältää monia eri haasteita. Näihin haasteisiin yhtenä
keskeisenä ratkaisuna toimivat johtajuus ja johtajuuskompetenssit. Johtajuudella ja johtajuuskompetensseilla on merkittävä rooli, kun organisaatiot tavoittelevat tekoälyn onnistunutta käyttöönottoa ja tehokasta käyttöä. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin johtajuuskompetensseja tekoälyn kontekstissa. Tutkielmassa
pyrittiin selvittämään millaista tietämystä ja taitoja johtajalta vaaditaan organisaatioiden hyödyntäessä tekoälyä toiminnassaan. Tutkielmassa pyritään löytämään vastaus seuraavaan tutkimuskysymykseen: ”Millaiset johtajuuskompetenssit korostuvat tekoälyn aikakaudella?”. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa hyödynnettiin eri tietokannoista löydettyä tutkimuskirjallisuutta aiheeseen liittyen. Tutkimuskirjallisuutta valittaessa kiinnitettiin huomiota lähteiden luotettavuuteen, viittausmäärään suhteessa julkaisuajankohtaan sekä yleiseen kirjoittajien tunnettavuuteen. Ensin tutkielmassa taustoitettiin tekoälyn ja johtajuuden käsitteitä, jonka jälkeen siirryttiin tarkastelemaan
keskeisiä johtajuuskompetensseja organisaatioiden hyödyntäessä tekoälyä. Tutkielman löydöksinä muodostettiin neljä johtajuuskompetenssiteemaa, jotka sisälsivät kuhunkin teemaan liittyviä yksittäisiä kompetensseja. Nämä kompetenssiteemat nimettiin teknisiksi-, muutos-, sosiaalisiksi- ja eettisiksi johtajuuskompetensseiksi. Tekniset kompetenssit korostivat johtajien tarvetta ymmärtää
tekoälyn ja sen taustalla vaikuttavan datan toimintaa. Muutoskompetenssit korostivat selkeän vision ja strategian luonnin tärkeyttä sekä johtajien kykyä olla
ketteriä ja uskallusta ottaa riskejä. Sosiaaliset kompetenssit painottivat johtajien
vuorovaikutus- ja ihmiskeskeisten taitojen tarvetta sekä kykyä luoda innovatiivisuutta ja jatkuvaa oppimista suosiva organisaatiokulttuuri, joka sallii epäonnistumisen. Eettiset kompetenssit korostivat johtajien tarvetta olla tietoisia tekoälyn eettisistä haasteita. Tutkielman tuloksista muodostettiin malli, joka toimii hyvänä ohjenuorana tekoälyä hyödyntäville tai sen käyttöä harkitseville
johtajille.
...
Constantly evolving and increasingly popular artificial intelligence (AI) creates
numerous potential benefits for organizations. However, the utilization of AI
does not usually appear without issues in organizations and rather it includes
many challenges. Addressing these challenges, leadership and leadership competencies work as a solution. Leadership and leaders possess a significant role
when organizations are aiming for a successful implementation and efficient
usage of AI. In this bachelor’s thesis, leadership competencies were explored in
the context of AI. The object of the thesis was to discover what type of
knowledge and skills are expected from leaders when organizations are utilizing AI in their actions. The aim of the thesis was to find the answer for the following research question: “Which type of leadership competencies will be emphasized in the age of AI?” The thesis was conducted as a literature review utilizing research literature related to the topic discovered from different databases. In the process of selecting research literature, the reliability of the sources,
date of publication and general familiarity of the writers were emphasized. In
the thesis, there was first a background was provided for concepts of AI and
leadership, followed by a discussion about the essential leadership competencies when organizations are utilizing AI. As a result of the thesis, there were
four leadership competency themes formed each including induvial competencies. These competency themes were named as technical, change, social and
ethical leadership competencies. Technical competencies highlighted leaders’
need to understand the functioning of AI and the data behind it. Change competencies highlighted the importance of creating vision and strategy and leaders’ ability to be agile and willingness to take risks. Social competencies emphasized the need for leaders’ social interaction skills and human-centered skills as
well as the ability to create organization culture that fosters innovativeness,
continuous learning, and the acceptance of failure. Ethical competencies highlighted leaders’ need to be aware of the ethical challenges of AI. Based on the
results of the thesis, a model was developed, serving as a guide for leaders considering or currently utilizing AI.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tekoälyn vaikutus johtajien työtehtäviin Suomessa
Noponen, Niilo (2019)Tässä Pro gradu -tutkimuksessa tarkastellaan tekoälyn vaikutusta operatiivisen, keskijohdon ja ylimmän johdon työtehtäviin Suomessa seuraavien 20 vuoden aikana. Teoreettinen viitekehys sisältää tulevaisuudentutkimuksen, ... -
Johtajat toimialamurroksen keskiössä : suomalaisen finanssialan ylimmän johdon selontekoja johtajuudesta
Saksi, Jukka (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Perspectives on Leadership in Early Childhood Education and Care Centers Through Community of Practice
Heikkinen, Kirsi-Marja; Ahtiainen, Raisa; Fonsén, Elina (Sage Publications, 2022)This article investigates early childhood education and care (ECEC) leadership through the concept of community of practice (COP). The focus is on ECEC leaders’ perceptions regarding their leadership during the educational ... -
Views from the Inside : Roles of Deputy Directors in Early Childhood Education in Finland
Halttunen, Leena; Waniganayake, Manjula (MDPI AG, 2021)This study explored the perceptions of deputy directors about their leadership in Early Childhood Education (ECE) centres in Finland. Our aim was to look beyond task distribution and understand how deputy directors enacted ... -
Lähijohtamisella laadukasta asiakaspalvelua budjettiraamien sisällä : Kelan lähiesimiesten kokemuksia
Varakas, Saara (2021)Rahan ja laadun suhde on jatkuvasti keskustelussa ja usein väitellään siitä, voiko laatua tarjota pienellä budjetilla. Tämä sama lähtökohta on sosiaalipoliittisessa keskustelussa: voidaanko tarjota laadukkaita julkisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.