”Että jos me ei käytetä tätä mahdollisuutta, niin ottaako sen, niin sanotusti, joku toinen” : aikuiskasvatustieteilijöiden kokemuksia ja näkemyksiä aikuiskasvatustieteen koulutuksesta ja työelämän osaamisvaatimuksista
Authors
Date
2023Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
© The Author(s)
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella aikuiskasvatustieteilijöiden kokemuksia koulutuksesta hankitusta osaamisesta ja heidän näkemyksiään työelämän edellyttämästä osaamisesta. Lisäksi selvitettiin, miten aikuiskasvatustieteen koulutusta tulisi heidän mielestään kehittää, jotta se vastaisi paremmin työelämän osaamisvaatimuksiin. Aikuiskasvatustieteilijät eivät valmistu suoraan mihinkään ammattiin, joten koulutuksesta saadun osaamisen tulisi kohdata työelämän osaamisvaatimusten kanssa. Aikuiskasvatustieteilijöiden näkökulmasta työelämän osaamisvaatimuksia on kuitenkin tutkittu vain vähän. Tällä tutkimuksella saadaan tärkeää tietoa
aikuiskasvatustieteilijöiden työkenttien aikuiskasvatustieteen koulutuksen aikuiskasvatustieteilijöiden osaaminen osaamisvaateisiin.
osaamisvaatimuksista ja kehittämisestä siten, että vastaa paremmin työelämän
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistona oli kahdeksan aikuiskasvatustieteilijän haastattelut, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittavat aikuiskasvatustieteilijöiden tarvitsevan työelämässä hyvin laaja-alaista osaamista. Koulutuksesta hankittu osaaminen ei kaikilta osin täytä noita osaamisvaatimuksia. Tämä kuilu voitaisiin täyttää kehittämällä koulutuksen sisältöjä, harjoittelua sekä vahvistamalla työelämäyhteistyötä ja työelämärelevanssia. Aikuiskasvatustieteen opiskelijoilla on suuri vastuu opintojensa ja urapolkunsa suunnittelusta, eikä ohjausta ollut tämän tutkimuksen mukaan ollut opintojen aikana riittävästi. Ohjausta tulisi olla enemmän ja sen pitäisi olla helposti saatavilla. Aikuiskasvatustieteilijät näkevät
tulevaisuutensa työmarkkinoilla valoisana ja kokevat heidän osaamiselleen olevan kasvava tarve.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28254]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vastaako koulutus työelämän vaatimuksia ja löytyykö työpaikkaa omalta alalta? : vuosina 2010–2020 valmistuneiden liikunnan yhteiskuntatieteiden maistereiden kokemuksia koulutuksesta ja työllistymisestä.
Kokki, Ari-Pekka (2022)Liikuntahallinnon, nykyään liikunnan yhteiskuntatieteiden, koulutusohjelmasta on perinteisesti työllistytty julkisen sektorin virkoihin. Yhteiskunnalliset muutokset ja tiukka taloustilanne ovat pienentäneet julkista sektoria ... -
"Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön
Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ... -
Musiikin- ja luokanopettajakelpoisten näkemyksiä koulutuksesta ja sen työelämävastaavuudesta
Nuutinen, Ella (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen kaksoiskelpoisten musiikin- ja luokanopettajien näkemyksiä heidän koulutuksestaan ja sen työelämävastaavuudesta. Avaan tutkimuksessa sitä, miten koulutuksessa ja työssä painottuvat ... -
Jatkuva työssä oppiminen : lähtökohtia, edellytyksiä ja seurauksia
Lemmetty, Soila; Jaakkola, Marianne; Collin, Kaija; Pihlajamaa, Justiina (Jyväskylän yliopisto, 2022)Aikuisten jatkuva oppiminen työelämässä on noussut viime vuosina erääksi aikamme tärkeimmistä puheenaiheista. Sen taustalla on useat globaalit muutostrendit, jotka synnyttävät uudenlaisia oppimisvaatimuksia. Aikuisten ... -
Johdanto : Jatkuva oppiminen ja työelämä (aikuis)kasvatustieteellisessä viitekehyksessä
Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Jyväskylän yliopisto, 2022)